Στην τέταρτη θέση σε σύνολο είκοσι χωρών της Ευρώπης που κατέγραψαν υψηλότερη ζήτηση για καταλύματα βραχυχρόνιας µίσθωσης τύπου Airbnb βρίσκεται η Ελλάδα, σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας AirDNA. Η ελληνική αγορά κατέγραψε αύξηση της ζήτησης κατά 56,8% σε σχέση µε το 2021, ωστόσο, η διανυκτέρευση στοίχισε ακριβότερα κατά 15% από την προηγούμενη χρονιά.
Αναλυτικότερα, το 2022 στην ελληνική αγορά βραχυχρόνιας µίσθωσης καταλυμάτων καταγράφηκαν 11,5 εκατ. διανυκτερεύσεις, σημειώνοντας αύξηση 56,8% συγκριτικά με το 2021 και 19% σε σχέση με το 2019.
Αντίστοιχα μεγάλη αύξηση δεν παρατηρήθηκε στην πλευρά της προσφοράς, καθώς ο μηνιαίος μέσος όρος των διαθέσιμων καταχωρίσεων ήταν στα 105.700, μόλις 0,1% πάνω από το 2019, αλλά 12,4% από την προηγούμενη χρονιά. Παρατηρείται δηλαδή σταθεροποίηση στον αριθμό της προσφοράς, την ώρα που η ζήτηση βαίνει αυξητικά.
Αυτή η μέτρια αύξηση της προσφοράς οδήγησε τη µέση πληρότητα για το 2022 στο 55,3%, αυξημένη κατά περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019 αλλά και από το 2021.
Η μέση τιµή ανά διανυκτέρευση διαμορφώθηκε στα 193 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 15% από την προηγούμενη χρονιά και 35% από το 2019.
Η ευρωπαϊκή αγορά
Η μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης συγκριτικά με την προσφορά που παρατηρήθηκε στην ελληνική αγορά ισχύσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Η αγορά της βραχυχρόνιας ενοικίασης καταλυμάτων στην Ευρώπη σημείωσε σημαντική ανάπτυξη το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Με πολλούς ανθρώπους να θέλουν να ταξιδέψουν ξανά μετά από ένα χρόνο lockdowns και περιορισμών, η ζήτηση αυξήθηκε πέρα από τον ρυθμό αύξησης της προσφοράς, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα ισχυρά κέρδη στην πληρότητα», σημειώνει η εταιρεία.
Ειδικότερα, τα στοιχεία της AirDNA δείχνουν ότι το 2022:
- Η Ευρώπη σημείωσε συνολικά ρεκόρ ζήτησης (355 εκατ. διανυκτερεύσεις) έχοντας καταγράψει αύξηση 39% από το προηγούμενο έτος και 2,9% σε σύγκριση με το 2019.
- Σημείωσε επίσης νέο ρεκόρ όσον αφορά τα έσοδα που ξεπέρασαν από 55 δισ. δολάρια και ήταν 42% πάνω από τα αντίστοιχα του 2021.
- Η μέση προσφορά διαθέσιμων καταχωρίσεων ήταν πάνω από 2,5 εκατ., αυξημένη κατά 11,2% σε σχέση με το 2021. Παρέμεινε ωστόσο κάτω από τις επιδόσεις του 2019 κατά 7,4%.
- Παρά τη σημαντική αύξηση των διαθέσιμων καταχωρήσεων το περασμένο έτος, η αύξηση της ζήτησης υπερέβη την αύξηση της προσφοράς. Ως αποτέλεσμα παρατηρήθηκε μεγάλη βελτίωση παρατηρήθηκε στην πληρότητα, κατά 6,9% αυξημένη σε σχέση με το 2021 και κατά 5,9% σε σχέση με το 2019.
«Το 2022, είδαμε μια αλλαγή στις προτιμήσεις των καταναλωτών, με τους ταξιδιώτες να επιστρέφουν στις μεγαλύτερες πόλεις σε μεγαλύτερους αριθμούς συγκριτικά με το 2021, και να γίνονται πιο επιλεκτικοί όσον αφορά την αξία που λαμβάνουν για τα χρήματά τους», σημειώνει η AirDNA περιγράφοντας συνοπτικά τις τάσεις στην αγορά.
Οι χώρες με τις περισσότερες διανυκτερεύσεις
Σε επίπεδο χωρών, τις περισσότερες διανυκτερεύσεις σε σχέση με το 2021 κατέγραψε η Ουγγαρία, που πρόκειται για αύξηση 62,1%. Ακολουθεί η Πορτογαλία με αύξηση 60.2% και η Νορβηγία με 59.4%. Η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση, έχοντας καταγράψει αύξηση 56,8%.
Αντίθετα, οι χώρες που σημείωσαν τις μικρότερες αυξήσεις στη ζήτηση ήταν η Ολλανδία έχοντας καταγράψει αύξηση 12,3%, η Φινλανδία με 14,1% και η Ελβετία με 16,5%.
Επίσης, όλες οι χώρες εκτός από μία παρουσίασαν αύξηση πληρότητας σε σχέση με το 2021. Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η εξαίρεση, με μείωση πληρότητας κατά 0,3% το 2022. Η Πορτογαλία μπόρεσε να αυξήσει την πληρότητα περισσότερο, καταγράφοντας αύξηση 25,2%, ακολουθούμενη από την Ουγγαρία (17,0%) και την Τσεχία (16,0%).
Τα κριτήρια για την επιλογή καταλύματος
Μία από τις πιο αξιοσημείωτες τάσεις στην αγορά είναι τα κοινόχρηστα δωμάτια. Από τους τρεις τύπους καταχώρισης (ολόκληρο σπίτι/διαμέρισμα, ιδιωτικό δωμάτιο, κοινόχρηστο δωμάτιο), τα κοινόχρηστα δωμάτια σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση πληρότητας το 2022 σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σημειώνοντας αύξηση κατά 18,4%. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα ιδιωτικά δωμάτια, τα οποία αυξήθηκαν κατά 15,6%, και τα ολόκληρα σπίτια/διαμερίσματα, τα οποία αυξήθηκαν κατά 9,4%. Η αύξηση των κοινόχρηστων δωματίων μπορεί να αποδοθεί στην αυξανόμενη επιθυμία για πιο προσιτές επιλογές για τους ταξιδιώτες.
Μια άλλη τάση που εμφανίστηκε στην ευρωπαϊκή αγορά το 2022 είναι η αύξηση της πληρότητας σε συγκεκριμένους τύπους καταλυμάτων. Από τους τέσσερις τύπους ακινήτων (διαμέρισμα/σοφίτα, bed and breakfast, σπίτι/βίλα και μοναδική διαμονή), η κατηγορία διαμέρισμα/σοφίτα κατέγραψε τη μεγαλύτερη πληρότητα, με 12,8% υψηλότερα επίπεδα. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην ευκολία και τις ανέσεις που προσφέρουν αυτά τα είδη ακινήτων, καθώς και στη συγκέντρωση αυτού του τύπου ακινήτων σε αστικές περιοχές.
Η τιμή έπαιξε επίσης ρόλο στον προσδιορισμό της αύξησης της πληρότητας. Η πληρότητα αυξήθηκε σε όλα τα εύρη τιμών, αν και τα οικονομικότερα καταλύματα είχαν υψηλότερα ποσοστά. Τα καταλύματα χαμηλού προϋπολογισμού είδαν την μεγαλύτερη αύξηση πληρότητας κατά 11,2%, ακολουθούμενη από τα οικονομικά καταλύματα (11,1%) και τα καταλύματα μεσαίας τιμής (10,5%). Στις πιο ακριβές επιλογές, η μέση πληρότητα ήταν σαφώς μικρότερη. Για τα πολυτελή καταλύματα αυξήθηκε κατά 7,8%. Αυτό υποδηλώνει ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν ολοένα και περισσότερο πιο προσιτές επιλογές στην ευρωπαϊκή αγορά βραχυπρόθεσμης ενοικίασης και όσοι θα έκαναν κράτηση για ενοικιάσεις πολυτελείας ταξιδεύουν ίσως πιο μακριά.
Τέλος, ο αριθμός των υπνοδωματίων σε ένα κατάλυμα είχε επίσης αντίκτυπο στην αύξηση της πληρότητας. Από τους πέντε τύπους (1 υπνοδωματίου, 2 υπνοδωματίων, 3 υπνοδωματίων, 4 υπνοδωματίων και 5+ υπνοδωματίων), τα καταλύματα 1 υπνοδωματίου είχαν τη μεγαλύτερη αύξηση πληρότητας, καταγράφοντας αύξηση 11,5%. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην ανάκαμψη της ζήτησης για τις αστικές περιοχές όπου η συγκέντρωση καταλυμάτων 1 υπνοδωματίου είναι πολύ υψηλότερη από ό,τι σε άλλους τύπους τοποθεσιών. Τα καταλύματα με πάνω από 5 υπνοδωμάτια παρουσίασαν τη δεύτερη υψηλότερη αύξηση πληρότητας (9,4%). Αυτό μπορεί να οφείλεται στη διαρκή ζήτηση για μεγαλύτερα ακίνητα, καθώς φίλοι και οικογένεια που ταξιδεύουν σε ομάδες τείνουν όλο και περισσότερο να μένουν στο ίδιο κατάλυμα.
Καταναλωτικές προτιμήσεις
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών όσον αφορά τις ανέσεις των καταλυμάτων ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μοχλούς της αύξησης της πληρότητας φέτος. Ωστόσο, δεν επωφελήθηκαν όλα τα ακίνητα από αυτήν την αλλαγή στις προτιμήσεις. Τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι οι καταναλωτές ενδέχεται να επιλέγουν πιο προσιτές ως προς τον προϋπολογισμό τους επιλογές.
Ένα από τα πιο σημαντικά ευρήματα είναι ότι τα καταλύματα με υδρομασάζ και πισίνες σημείωσαν χαμηλότερη αύξηση πληρότητας σε σύγκριση με τα ακίνητα χωρίς αυτές τις ανέσεις. Τα ακίνητα με υδρομασάζ σημείωσαν αύξηση 8,7% σε ετήσια βάση, ενώ τα ακίνητα χωρίς υδρομασάζ σημείωσαν αύξηση 10,1%. Αντίστοιχα, τα ακίνητα με πισίνες σημείωσαν αύξηση 7,8%, ενώ τα ακίνητα χωρίς πισίνα παρουσίασαν αύξηση 10,5%. Αυτό υποδηλώνει ότι οι καταναλωτές αναζητούν πιο οικονομικά αποδοτικές επιλογές και δεν δίνουν απαραίτητα προτεραιότητα στις πολυτελείς ανέσεις.
Ο κλιματισμός, από την άλλη πλευρά, φαίνεται να είναι καθοριστικός παράγοντας. Τα ακίνητα με κλιματισμό σημείωσαν αύξηση πληρότητας 13,4%, ενώ για τα ακίνητα χωρίς κλιματισμό οι πληρότητες αυξήθηκαν κατά 8,4%. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στον καύσωνα που βίωσε η Ευρώπη το 2022, καθιστώντας τον κλιματισμό απαραίτητο για πολλούς ταξιδιώτες.
Σημαντική θεωρείται επίσης η παρουσία κουζίνας. Τα ακίνητα με κουζίνα σημείωσαν αύξηση πληρότητας 11,5%, ενώ τα ακίνητα χωρίς κουζίνα είδαν αύξηση πληρότητας μόνο κατά 3,4%. Αυτό υποδηλώνει ότι οι ενοικιαστές εκτιμούν την ευελιξία και τις ευκαιρίες εξοικονόμησης κόστους που παρέχει η ύπαρξη κουζίνας, επιτρέποντάς τους να ετοιμάζουν τα γεύματά τους και να έχουν περισσότερο έλεγχο στα ταξιδιωτικά τους σχέδια.
Τα στοιχεία δεν δείχνουν ιδιαίτερη διαφοροποίηση όσον αφορά τα καταλύματα που δέχονται κατοικίδια ή διαθέτουν γυμναστήριο. Επίσης, η θέση πάρκινγκ δεν φαίνεται να θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική ανάγκη για τους επισκέπτες βραχυπρόθεσμης ενοικίασης.
Οι εκτιμήσεις για το 2023
Η αγορά βραχυπρόθεσμων ενοικίων στην Ευρώπη αναμένεται να παραμείνει ισχυρή τους επόμενους έξι μήνες, σύμφωνα με την AirDNA που προβλέπει ότι η ζήτηση για διανυκτερεύσεις θα αυξηθεί κατά 25,9% συγκριτικά με το 2022.
Καθώς ξεκινάει ο προγραμματισμός για τις καλοκαιρινές διακοπές, οι μακροοικονομικές συνθήκες, ως αποτέλεσμα του πληθωρισμού, μπορεί να οδηγήσουν τους καταναλωτές να συνεχίσουν να εστιάζουν περισσότερο στην σχέση τιμής-αγοράς στις ταξιδιωτικές τους επιλογές, σημειώνει εκτιμώντας ότι φέτος ενδέχεται να προτιμηθούν περισσότερα τα μικρότερα και πιο οικονομικά καταλύματα.