Με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, σε έναν νέο ιστότοπο (https://kataggelies.mindev.gov.gr/) της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Τομέας Προστασίας Καταναλωτή), οι καταναλωτές έχουν πια τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τα δικαιώματα που απορρέουν από την καταναλωτική νομοθεσία που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των αρχών και να υποβάλλουν καταγγελίες.
Σε αυτό το πλαίσιο, συνέντευξη τύπου παραχώρησαν σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και ο Διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), Χαράλαμπος Μελισσινός για την παρουσίαση της νέας πλατφόρμας και το νέο κώδικα δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων.
Ειδικότερα:
Η πλατφόρμα παρουσιάζει τις 7 κατηγορίες παραβάσεων κατά των συμφερόντων του καταναλωτή και τα 62 διαφορετικά είδη καταγγελιών. Παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα για υποβολή επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών σε 24 διαφορετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς
Πρακτικός οδηγός για εκπτώσεις
Σχετικά με τις εκπτώσεις, αναφέρεται ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
«Από φέτος, από αυτήν την εκπτωτική περίοδο, ως τιμή αναφοράς για να μπορεί κάποιο κατάστημα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70% δεν λαμβάνεται η τιμή αναφοράς του προϊόντος μία μέρα πριν την έναρξη των εκπτώσεων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό τις τελευταίες 30 μέρες. Έτσι, αποκλείουμε την πιθανότητα να μπορεί κάποιος να παραπλανήσει τον καταναλωτή με τεχνητή διόγκωση των τιμών.
Με το νέο τρόπο υπολογισμού, όμως, που είναι ασφαλώς πιστεύω πολύ πιο δίκαιος και θα βοηθήσει και στην πτώση του πληθωρισμού, γεννάται ένα δεύτερο ερώτημα και πως θα γίνεται ο έλεγχος. Για να προλάβουμε λοιπόν αυτό το ερώτημα, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και θέλω να συγχαρώ τον Γενικό Γραμματέα και το Υπουργείο Εμπορίου, το κομμάτι αυτό του Υπουργείου Ανάπτυξης του παλαιού Υπουργείου Εμπορίου, φτιάξαμε μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών.
Πέραν δηλαδή του 4ψήφιου τηλεφωνικού αριθμού που ίσχυε ούτως ή άλλως από την αρχή περίπου της θητείας μας, του 1520, έχουμε πλέον και μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία ο κάθε καταναλωτής εφόσον θεωρεί ότι έχει πέσει θύμα παραπλάνησης ή πολύ περισσότερο εξαπάτησης μπορεί να καταθέτει την καταγγελία του και πλέον το μηχανισμό της ΔΙΜΕΑ σε ετοιμότητα για να διερευνήσει αμέσως αυτή την καταγγελία και να επιβάλει εφόσον έτσι πρέπει τα προβλεπόμενα από το νόμο πρόστιμα», ανέφερε ο ‘Αδ. Γεωργιάδης.
Δείτε εδώ αναλυτικά όλη την παρουσίαση.