Skip to main content

Στο νήμα της χρονιάς θα κριθεί το κυνήγι του τζίρου των εορτών

Στο κυνήγι του εορταστικού τζίρου, που προσδοκάται να επιστρέψει σε προ πανδημίας επιδόσεις και να αγγίξει τα 4 δισ. ευρώ, βρίσκεται ο εμπορικός κόσμος. Ωστόσο, ο φετινός χριστουγεννιάτικος μποναμάς στα ταμεία της λιανικής θα κριθεί στο «νήμα» της χρονιάς, καθώς οι καταναλωτές φαίνεται ότι ανέμεναν το δώρο Χριστουγέννων ή/και την πρόωρη καταβολή συντάξεων – μισθών και λοιπών επιδομάτων για να καλύψουν τις εορταστικές τους δαπάνες σε μια έντονα πληθωριστική συγκυρία, που δυστυχώς έχει ακόμα το «άρωμα» του πολέμου.

«Περιμένουμε να δούμε», αναφέρουν στη «Ν» παράγοντες της αγοράς, «σε ποιο βαθμό το δώρο Χριστουγέννων, αλλά και μια σειρά από επιδόματα που δόθηκαν αυτές τις ημέρες θα τονώσουν τη ζήτηση». «Όλα αυτά», υπογραμμίζουν, «θα φανούν όταν θα κάνουμε ταμείο στο τέλος του χρόνου. Γενικά, πάντως, υπάρχει ανησυχία για τα οικονομικά των πολιτών, καθώς είναι τα πρώτα Χριστούγεννα με πόλεμο και ενεργειακή κρίση. Κι όσο κι αν το κράτος βοηθά με επιδόματα, οι πολίτες φοβούνται να κάνουν σπατάλες, κρατώντας χρήματα για άλλες, πιο δύσκολες ημέρες».

Επίσης ο παράγοντας «ελευθερίας» φέτος, έπειτα από δύο χρόνια Χριστουγέννων σε lockdown, αναμένεται να οδηγήσει μερίδα καταναλωτών στην επιλογή ενός ταξιδιού, εντός ή εκτός συνόρων, γεγονός που θα περιορίσει τις δαπάνες σε άλλες εορταστικές αγορές.

Στην αγορά της ένδυσης – υπόδησης το «μοτίβο» των πολλών ταχυτήτων φέρεται ότι διατηρείται και την εορταστική περίοδο. Οι ισχυρές αλυσίδες, αλλά και τα εκπτωτικά brands διατηρούν το «πλεονέκτημα», ενώ τα μικρομεσαία εμπορικά καταστήματα απολαμβάνουν συγκριτικά μικρότερο μέρος από την εορταστική πίτα της κατανάλωσης. Ισχυρές επιδόσεις καταγράφουν τα ακριβά επώνυμα είδη, ενώ τα πιο mainstream σήματα εμφανίζουν μεγαλύτερη κινητικότητα στο ηλεκτρονικό κανάλι, όπου υπάρχουν προωθητικές ενέργειες κυρίως μέσω social media και κωδικών εκπτώσεων που έχουν διάρκεια ακόμα και λίγες ώρες. Τα εκπτωτικά brands φαίνεται ότι «κερδίζουν» την παιδική ένδυση, ενώ τα second hand σημεία προσελκύουν τις νεότερες γενιές καταναλωτών. Στην υπόδηση τα αθλητικά εξακολουθούν να διατηρούν τη δυναμική της τελευταίας διετίας, ενώ πιο περιορισμένες φέρεται ότι είναι οι επιλογές υποδημάτων που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν καθημερινά. Στην ένδυση και υπόδηση μετά την Black Friday, όπου εκτιμάται ότι πραγματοποιήθηκε σημαντικό μέρος των εορταστικών αγορών, οι καταναλωτές -όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς- εμφανίζονται πολύ συγκρατημένοι. Ενδεχομένως να περιμένουν τις χειμερινές εκπτώσεις που ξεκινούν μέσα Ιανουαρίου για να καλύψουν τις ανάγκες τους σε αυτό το πεδίο.

Καλλυντικά

Την αυξημένη κατά περίπου 5% επίδοση που κατέγραψαν οι πωλήσεις στα καλλυντικά, στα είδη ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας κατά την εκπτωτική περίοδο της Black Friday επιδιώκει να κρατήσει η κατηγορία και στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Όπως αναφέρουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς καλλυντικών, «τα Χριστούγεννα αποτελούν την κατεξοχήν περίοδο αγορών προσωπικής φροντίδας. Η αγορά προσδοκά να διατηρήσει το θετικό momentum που καταγράφηκε την Black Friday και οι εκτιμήσεις είναι ότι θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Ένα ιδιαίτερο ποιοτικό χαρακτηριστικό είναι ότι παρατηρείται μια ενδυνάμωση των brands στις κατηγορίες όπως, π.χ., στα αρώματα ή το μακιγιάζ, με τα premium και luxury προϊόντα να διατηρούν ανοδική πορεία. Στην κατηγορία των καλλυντικών αυτό που ονομάζουμε “value for money” είναι κυρίαρχο κριτήριο επιλογής, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πληθωρισμός στις τελικές τιμές έχει “συγκρατηθεί” από τις εταιρείες, οι οποίες απορροφούν σε σημαντικό βαθμό τις επιβαρύνσεις στο κόστος παραγωγής προκειμένου τα προϊόντα να παραμείνουν ελκυστικά στους καταναλωτές».

Παιχνίδια

Χαμηλές ταχύτητες φαίνεται να καταγράφει -μέχρι στιγμής- η αγορά των παιχνιδιών, με τον κλάδο να αναμένει την κίνηση των τελευταίων ημερών του έτους για να κρατήσει τη δυναμική του τζίρου του. Όπως αναφέρει στη «Ν» ο κ. Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Κατασκευαστών και Εμπόρων Παιδικών Παιχνιδιών, «μέχρι πριν από 20 μέρες υπήρχε κινητικότητα. Μετά η αγορά “έκατσε”. Γίνονται προσπάθειες με τον “σάκο του Αϊ-Βασίλη”, ο οποίος κάτι κάνει επικοινωνιακά και λειτουργεί, αλλά η αγορά είναι υποτονική, όσον αφορά τόσο το φυσικό εμπόριο όσο και το ηλεκτρονικό. Θεωρώ ότι εάν δεν υπήρχε η πρωτοβουλία για το “καλάθι του Αϊ-Βασίλη”, τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα. Όμως δεν είμαστε ευχαριστημένοι με τους τζίρους μέχρι στιγμής, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η επαρχία πάει καλύτερα και τα νησιά επίσης. Περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατανάλωση αυτήν τη βδομάδα και την επόμενη. Δεν ξέρω εάν θα καταφέρουμε να πιάσουμε προ Covid-19 επιδόσεις. Μην ξεχνάμε ότι αυτή η περίοδος είναι η πιο καθοριστική για την αγορά μας, η οποία αυτές τις μέρες πραγματοποιεί το 40%-50% του συνολικού της τζίρου». Να επισημανθεί ότι η αγορά παιχνιδιών υπολογίζεται στα 350 εκατ. ευρώ, ενώ οι ανατιμήσεις στα προϊόντα της κατηγορίας από την αρχή του χρόνου διαμορφώνονται σε 10% έως 20%.

Εστίαση

Σε ό,τι αφορά τον χώρο της εστίασης, παράγοντες της αγοράς αναμένουν μια πρόσκαιρη τόνωση της κινητικότητας στα καταστήματα διασκέδασης (εστιατόρια, μεζεδοπωλεία και καφέ-μπαρ), καθώς το εορταστικό κλίμα θα ωθήσει τους καταναλωτές να αυξήσουν τις εξόδους τους τις επόμενες ημέρες, με τις κρατήσεις για τις ημέρες των Χριστουγέννων να κινούνται ικανοποιητικά. Ωστόσο, όπως εκτιμούν, το φαινόμενο θα είναι παροδικό και δεν θα διαρκέσει περισσότερο από τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, καθώς το κύμα της ακρίβειας που πλήττει εδώ και μήνες τα ελληνικά νοικοκυριά δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αυξημένες δαπάνες στον τομέα της διασκέδασης. Για τον εμπορικό κόσμο σημαντική ανάσα αποτελεί η κατάθεση τροπολογίας στη Βουλή για την επιβολή πλαφόν 3% στο ύψος αναπροσαρμογής των εμπορικών μισθωμάτων και για το 2023, ωστόσο αυτό δεν αρκεί ώστε να θωρακιστεί η αγορά έναντι της επικείμενης «βαρυχειμωνιάς» στην εστίαση που αναμένεται τους επόμενους μήνες.

Από την έντυπη έκδοση