Ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ τα κεφάλαια που θα κατευθύνουν σε επενδύσεις την τριετία 2023-2025 οι δέκα ισχυρότεροι παίκτες της εγχώριας οργανωμένης λιανικής.
Παρά τη ρευστή κατάσταση που επικρατεί στις αγορές εξαιτίας των πολλαπλών κρίσεων με αιχμή την ενεργειακή, το αυξημένο κόστος χρήματος, αλλά και το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, το top 10 των αλυσίδων δεν «φρενάρει» τα επενδυτικά του πλάνα, αλλά τα εμπλουτίζει, εστιάζοντας πέρα από την οργανική ανάπτυξη και στην ενεργειακή αυτονομία, με ταυτόχρονη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και στην εφαρμογή πολιτικών και πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι όμιλοι Σκλαβενίτης και Μετρό ΑΕΒΕ προωθούν πράσινες και ψηφιακές επενδύσεις συνολικού ύψους 142,2 εκατ. ευρώ -93,1 εκατ. ευρώ και 49,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα- τις οποίες έχουν εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Τα budget των δέκα μεγαλύτερων παικτών βάσει επιδόσεων εσόδων της εγχώριας λιανικής για την ερχόμενη τριετία έχουν «κλειδώσει» επί της αρχής, καθώς, ανεξάρτητα της υφιστάμενης συγκυρίας, οι στρατηγικές ανάπτυξης κινούνται σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Εξάλλου η αποδοτικότητα των επενδύσεων στη λιανική γίνεται πάντα σε βάθος χρόνου. Σε πρώτη φάση, η άμεση επίδραση αυτών των κινήσεων δύναται να είναι ακόμα και αρνητική σε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες των επιχειρήσεων, ωστόσο σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα εξασφαλίζουν μια «ασπίδα» προστασίας σε μια έντονα ανταγωνιστική αγορά, ενώ ενισχύουν περαιτέρω τη δυναμική διεκδίκησης μεγαλύτερου μεριδίου από την «πίτα» των 12 δισ. ευρώ του κλάδου.
Έτος ισχυρού ανταγωνισμού με αναπροσαρμογές
Και το 2023 αναμένεται να αποτελέσει μια ακόμα χρονιά ισχυρού ανταγωνισμού στον κλάδο, κάτι που αποτελεί τη βάση για να κινητοποιηθούν κεφάλαια στην κατεύθυνση της περαιτέρω θωράκισης της ανταγωνιστικότητας των αλυσίδων.
Ενδεχομένως κατά την εξέλιξη της τριετίας να υπάρξουν αναπροσαρμογές στην κατεύθυνση τοποθέτησης των προϋπολογιζόμενων κεφαλαίων, ωστόσο το γενικό πλαίσιο δεν φαίνεται ότι θα ανατραπεί, εκτός απροόπτου. Να σημειωθεί ότι στο συνολικό ποσό των επικείμενων επενδύσεων δεν προσμετρώνται κεφάλαια που αφορούν την υποστήριξη των τιμών ή λοιπών εμπορικών ενεργειών, ούτε βέβαια ενδεχόμενες κινήσεις εξαγορών που μπορεί να προκύψουν στα επόμενα χρόνια.
Για τον leader του κλάδου, τον όμιλο Σκλαβενίτης, το πλάνο επενδύσεων για το 2023 προβλέπει 60 εκατ. ευρώ, ποσό που τα τελευταία χρόνια διατηρείται σταθερό. Σε αυτό το πλαίσιο και για τη διετία 2024-2025 δεν αναμένεται να υπάρξει υποχώρηση στο ύψος των επενδύσεων, καθώς τόσο το πεδίο της ανανέωσης των καταστημάτων όσο και οι επενδύσεις για δημιουργία νέων σημείων, όπως π.χ. στη Μυτιλήνη και τη Γλυφάδα που θα λειτουργήσουν την νέα χρονιά, θα παραμείνουν στην ατζέντα. Επίσης, η ενίσχυση του ηλεκτρονικού καναλιού και κατ’ επέκταση τα logistics είναι τομείς που στην ερχόμενη τριετία θα εξακολουθήσουν να επικεντρώνουν το ενδιαφέρον της αλυσίδας.
Αντίστοιχα, στο ποσό των 60 εκατ. ευρώ ετησίως διαμορφώνεται και το πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος για την ερχόμενη τριετία. Μέρος των εν λόγω κεφαλαίων θα απορροφηθεί για την ενίσχυση του δικτύου των φυσικών καταστημάτων της αλυσίδας για τη δημιουργία νέων ιδιόκτητων σημείων πώλησης αλλά και franchise, ενώ σημαντικά κεφάλαια θα υποστηρίξουν και το ηλεκτρονικό κανάλι, στο οποίο η αλυσίδα καταγράφει σημαντικές επιδόσεις.
Σε ό,τι αφορά τη Lidl, το 2023 θα ολοκληρωθεί το πλάνο των 100 εκατ. ευρώ, ενώ με βάση τη μέχρι σήμερα επενδυτική τοποθέτηση της αλυσίδας εκτιμάται ότι έως και το 2025 θα διατεθούν κεφάλαια που θα προσεγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ.
Για τον όμιλο Metro, οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι στην εξεταζόμενη τριετία το ύψος των επενδύσεων θα αφορά 200 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 50 εκατ. ευρώ θα στηρίξουν τα πλάνα του 2023.
Επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ ετησίως προβλέπεται ότι περιλαμβάνει και ο σχεδιασμός της Μασούτης, με το βάρος να δίνεται στην ανάπτυξη μεγάλων καταστημάτων στην Αττική. Εκφρασμένη πρόθεση της εταιρείας είναι η δημιουργία τριών μεγάλων καταστημάτων Grand Μασούτης μέχρι το τέλος του 2023. Το πρώτο εξ αυτών θα βρίσκεται στη Γλυφάδα, επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης. Η Μασούτης αναμένεται να στηρίξει τόσο το υφιστάμενο δίκτυό της όσο και τα νέα σημεία που απέκτησε μέσα από το deal με τον ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε. αλλά και από τις εξαγορές στο «μεσαίο» ράφι που αφορούν τις αλυσίδες Family και Αφοί Δεναξά στη Σαντορίνη.
Ένα μεγαλόπνοο επενδυτικό σχέδιο που εξελίσσεται σε τρεις άξονες, συνολικής αξίας άνω των 150 εκατ. ευρώ, φιλοδοξεί να υλοποιήσει η Πέντε (Γαλαξίας) μέσα στα επόμενα τρία ή τέσσερα έτη. Ο σχεδιασμός της διοίκησης προβλέπει τη διάθεση 30 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέων καταστημάτων, την επένδυση ακόμα 40 εκατ. ευρώ στο εμπορικό της κέντρο στη Σαλαμίνα και τη δέσμευση κεφαλαίων άνω των 50 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ενός νέου κέντρου αποθηκών της στον Ασπρόπυργο.
Σε ό,τι αφορά τα πλάνα της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που αποτελεί εκ των φετινών «πρωταγωνιστών» στα deals του κλάδου, η ενδυνάμωση της παρουσίας της είναι βέβαιο ότι θα συνοδευτεί με επενδύσεις ανανέωσης στα δίκτυα των αλυσίδων που πέρασαν στον έλεγχό του. Στον βαθμό που τα πλάνα της εταιρείας επιδιώκουν περαιτέρω διεύρυνση μέσω εξαγορών, τότε σίγουρα την επόμενη τριετία θα διατεθεί ένα σημαντικό ύψος κεφαλαίων για να υποστηριχθούν τα «επεκτατικά» πλάνα.
Αντίστοιχη στρατηγική υποστήριξης του δικτύου αναμένεται και από τη Market In, η οποία προχώρησε εντός του 2022 στην εξαγορά των καταστημάτων της χιώτικης αλυσίδας Χαρά. Η αλυσίδα διατηρεί «θωρακισμένο» τον τζίρο των 350 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε το 2021, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι φέτος καταγράφεται περαιτέρω βελτίωση των μεγεθών, γεγονός που προσδίδει ευελιξία στην αλυσίδα να υποστηρίξει τους ιδιαίτερα στοχευμένους σχεδιασμούς ανάπτυξης.
Τέλος, για τις αλυσίδες Bazaar και OK Market το «πλεονέκτημα» για την επόμενη τριετία φέρεται ότι βρίσκεται στην ανοδική τάση προσέλκυσης καταναλωτών που αναμένεται να καταγραφεί στα convenience stores. Προκειμένου να θωρακίσουν τη μεριδιακή τους παρουσία, και οι δύο παίκτες εκτιμάται ότι θα δρομολογήσουν επενδύσεις -ανάλογες της δυναμικής που τους επιτρέπουν τα μεγέθη τους- προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους έναντι της επέκτασης των ισχυρότερων παικτών στην κατηγορία καταστημάτων «ευκολίας» κυρίως μέσω του μοντέλου δικαιόχρησης.
Από την έντυπη έκδοση