Δεν κατάφερε να συγκρατήσει τον πληθωρισμό στο ράφι και δη στα βασικά είδη διατροφής η πρωτοβουλία για «το καλάθι του νοικοκυριού», καθώς τον μήνα Νοέμβριο, πρώτο μήνα εφαρμογής του εγχειρήματος, ο δείκτης τιμών καταναλωτή στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά επιταχύνθηκε στο 15%, από 14,8% τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής όπως ψωμί, γαλακτοκομικά, έλαια που «φιγουράρουν» σε όλα τα «καλάθια» που ετοίμασαν τα σούπερ μάρκετ για να τα εντάξουν στην πρωτοβουλία, διατήρησαν και τον Νοέμβριο την ανοδική πορεία των τιμών τους.
Μένει να φανεί εάν το «καλάθι του νοικοκυριού» θα καταφέρει να πάρει τη ρεβάνς στον δεύτερο μήνα εφαρμογής του, ο οποίος βέβαια περιλαμβάνει και την εορταστική περίοδο, που «πριμοδοτεί» την κατανάλωση.
Μολονότι η εικόνα του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, που βαίνει μειούμενη, προσδίδει μια συγκρατημένη αισιοδοξία για αποκλιμάκωση της έντονα πληθωριστικής συγκυρίας, η εξέλιξη της πορείας των τιμών σε βασικά καταναλωτικά είδη επιβεβαιώνει ότι ο αποπληθωρισμός στο ράφι θα αργήσει σημαντικά να φανεί.
Όπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν», οι εκτιμήσεις της αγοράς λιανικής αναφέρουν ότι υποχωρήσεις τιμών στο ράφι μπορούν να φανούν με καθυστέρηση τουλάχιστον τριών μηνών σε σχέση με τον γενικό δείκτη.
Σε επίπεδο προβλέψεων, ωστόσο, κανένας δεν μπορεί να εκτιμήσει το πότε μπορεί να ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση της υποχώρησης των τιμών στο ράφι.
Το γεγονός ότι το 2023 αναμένεται μια ακόμα πιο «ακριβή» χρονιά στα ήδη επιβαρυμένα κόστη παραγωγής για τη βιομηχανία τροφίμων, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για υποχώρηση του πληθωριστικού κύματος.
Επιβαρυμένα κοστολόγια
Για τη βιομηχανία τα κοστολόγια του 2023 αναμένεται να είναι σημαντικά πιο επιβαρυμένα από φέτος, καθώς μεγάλο μέρος των συμφωνιών για το 2022 για τις πρώτες και δεύτερες ύλες είχαν κλειδώσει πριν από την εκτίναξη του πληθωρισμού. Για τη νέα χρονιά όμως η κοστολογική βάση στις συμφωνίες είναι «εξ ορισμού» υψηλότερη. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για όλα τα αγροτικά προϊόντα οι διαπραγματεύσεις αφορούν τη σοδειά του 2022, ήτοι μια περίοδο όπου το κόστος παραγωγής επιβαρύνεται με ρυθμό που ξεκινάει από 25% και βαίνει αυξανόμενος ανάλογα με το είδος καλλιέργειας. Και σε ό,τι αφορά τα υλικά συσκευασίας, το ενεργειακό «πάρτι» που συνεχίζεται έχει προεξοφλήσει υψηλά κοστολόγια.
Δείγματα για το πώς θα διαμορφωθούν τα νέα τιμολόγια χονδρικής στο ράφι για τον πρώτο μήνα του έτους θα φανούν μέσα στις επόμενες μέρες. Μέχρι στιγμής, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αυξήσεις που «περνάνε» στα τιμολόγια χονδρικής είναι στοχευμένες ανά κωδικό και ιδιαίτερα συγκρατημένες, δεδομένου ότι η αγορά περιμένει να δει και πώς θα εξελιχθεί η κατανάλωση την εορταστική περίοδο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, εκπρόσωποι της λιανικής αλλά και της βιομηχανίας έχουν προεξοφλήσει νέο γύρο ανατιμήσεων στο ράφι από τις πρώτες μέρες του νέου έτους. Το ζητούμενο για την αγορά είναι να καταφέρει να συγκρατήσει σε διαχειρίσιμα επίπεδα την ακρίβεια στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα, ώστε να μην «υποθηκευθεί» μια ηχηρή καθίζηση στην ήδη μειούμενη πορεία της κατανάλωσης.
Από την έντυπη έκδοση