Πληθωριστική αύξηση βλέπει ο εμπορικός κόσμος κατά το τριήμερο προσφορών Black Friday και Cyber Monday, γεγονός που ψαλιδίζει τις προσδοκίες τους για μια δυναμική και αποδοτική καταναλωτική κίνηση, παρότι την Κυριακή θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά. Ο στόχος να πιαστεί ο τζίρος του 2019 υπάρχει. Αλλά όπως δείχνει το εύρος της κατά κεφαλήν δαπάνης στο τριήμερο προσφορών κυμαίνεται μεταξύ 65 και 146 ευρώ και σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση η συνολική δαπάνη υπολογίζεται να κινηθεί άνω των 120 εκατ. ευρώ, παρότι οι αυξημένες τιμές των προϊόντων, παρά τις προσφορές και τις εκπτώσεις, υπολογίζεται ότι μπορεί να φέρουν τον τζίρο σε υψηλότερα επίπεδα.
Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ικανοποιητική κίνηση στις τουριστικές περιοχές και τα μεγάλα αστικά κέντρα. Παγωμένη, ωστόσο, είναι η αγορά στην Κεντρική και Δυτική Ελλάδα. Αναφορικά με τα προϊόντα, ισχυρή ζήτηση εμφανίζουν τα ηλεκτρικά είδη και ειδικά οι λευκές συσκευές, βοηθούμενες και από το εκπτωτικό κουπόνι του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή».
Έκπληξη αποτελεί η ζήτηση που εμφανίζουν τα είδη σπιτιού, υπό την προσπάθεια των καταναλωτών να εξασφαλίσουν φθηνότερα είδη για την ανακαίνιση σπιτιών και την αγωνία μεγαλύτερων αυξήσεων αυτών των προϊόντων στο προσεχές διάστημα λόγω δυσκολιών παραγωγής και εφοδιασμού. Ενδιαφέρον στοιχείο, επίσης, αποτελεί το γεγονός ότι στο καλάθι αγορών της Black Friday έχουν προστεθεί φέτος τα τρόφιμα και μάλιστα μεγάλης διάρκειας ζωής, γεγονός που επιβεβαιώνει πως οι φετινές εκπτωτικές αγορές γίνονται υπό την πίεση οικονομικής δυσπραγίας και βάσει του ενστίκτου της αυτοσυντήρησης και της επιβίωσης της οικογένειας.
Το προφίλ των αγοραστών
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας, το 20% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι θα αγοράσει προϊόντα την περίοδο της Βlack Friday. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις ηλικίες 18-44 ετών και ειδικά στο ηλικιακό γκρουπ 25-35 ετών όπου φτάνει το 32%. Αντίθετα τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 18%.
Επίσης είναι δύο φορές πιο πιθανό να αγοράσει κάποιο προϊόν την περίοδο της Βlack Friday ένας καταναλωτής που κάνει συστηματικά ηλεκτρονικές αγορές συγκριτικά με τους υπόλοιπους αγοραστές που επιλέγουν το δίκτυο φυσικών καταστημάτων, κάτι που δείχνει ότι οι online αγοραστές είναι αρκετά πιο ενεργοί τη συγκεκριμένη περίοδο, με τα ποσοστά να είναι 28% για όσους είναι online αγοραστές και 14% για όσους δεν είναι.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι από το 20% που θα πραγματοποιήσει αγορές την περίοδο της Black Friday, το 7%, δηλαδή περίπου 1 στους 3, θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του για τα Χριστούγεννα την περίοδο της Black Friday. Η πλειονότητα των καταναλωτών, σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, σε ποσοστό 65%, θα ήθελε να είναι μεγαλύτερη η διάρκεια εκπτώσεων και μόλις 10% είναι ικανοποιημένο με τη σημερινή διάρκεια. Αυτή η επιθυμία, βέβαια, έρχεται σε αντίθεση με τη φύση της συγκεκριμένης εκπτωτικής περιόδου, η οποία έχει ως σκοπό να παρέχει προϊόντα σε προνομιακές τιμές για μικρό χρονικό διάστημα πριν από το τέλος του έτους.
Μειωμένος ο ενθουσιασμός την τελευταία τριετία
Αναφορικά με το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή της Black Friday, η εταιρεία ερευνών Picodi επισημαίνει πως η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα τις χώρες όπου ο ενθουσιασμός της Μαύρης Παρασκευής μειώθηκε περισσότερο τα τρία τελευταία χρόνια (48%). Αυτό πιθανότατα σχετίζεται όχι μόνο με την πανδημία και την οικονομική αστάθεια, αλλά και με την υπερβολική χρήση των ονομάτων «Black Friday» και «Black Week» για πωλήσεις εκτός από αυτές του τέλους Νοεμβρίου. Το τέλος Νοεμβρίου εξακολουθεί να είναι μια από τις πιο καυτές περιόδους στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο, οι πωλήσεις τριπλασιάζονται ακόμη και σε σύγκριση με μια κανονική ημέρα. Οι περισσότερες αγορές γίνονται την Παρασκευή και οι πιο ενεργές ώρες αγορών είναι 21:00-23:00. Κατά μέσο όρο, οι εκπτώσεις που δηλώθηκαν από τα καταστήματα ανήλθαν στο 47%, ωστόσο αυτό ισχύει για περιορισμένο αριθμό προϊόντων.