Με προσφορές και προαναγγελίες εκπτώσεων προσπαθούν να… προθερμάνουν τη φετινή Black Friday οι έμποροι, αλλά ακόμη και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, επιδιώκοντας να ζεστάνουν το παγωμένο καταναλωτικό κλίμα.
Οι έμποροι ευελπιστούν ο φετινός τζίρος της Black Friday Cyber Monday (25-28 Νοεμβρίου) να πλησιάσει στα επίπεδα του 2019, δηλαδή στα 300 εκατ. ευρώ. Οι συνθήκες, όμως, κάθε άλλο παρά ευνοϊκές είναι. Οι αυξημένες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, καθώς και τα πιθανά σημεία συμφόρησης στον εφοδιασμό, αλλά και ο χειμώνας που είναι μπροστά μας έχουν αντίκτυπο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι θα εκταμιεύσουν τα δυσεύρετα και ακριβά ευρώ τους μόνο σε ευκαιρίες που τις αναζητούν τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στο ηλεκτρονικό κανάλι. Όπως φαίνεται σε πρόσφατες έρευνες, τα 2/3 σχεδόν των Ελλήνων αγοραστών θέλουν να εκμεταλλευτούν τις ημέρες Black Friday και Cyber Monday, ακόμη και για τις εορταστικές αγορές, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες. Είτε θα αγοράσουν εκ των προτέρων καλύπτοντας και τις εορταστικές αγορές είτε θα είναι σε επιφυλακή για τον εντοπισμό ευκαιριών.
Και αυτό γιατί οι απώλειες των εισοδημάτων των Ελλήνων συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, παρά τις έκτακτες ενισχύσεις που δίνονται μέσω κρατικών επιδομάτων ή του τουρισμού που αποτελεί βασική πηγή πλούτου. Μάλιστα, οι σωρευτικές απώλειες των κρίσεων που έχουν πλήξει την οικονομία και την κοινωνία τα τελευταία χρόνια έχουν καταστήσει αρκετά αδύναμους τους καταναλωτές, επηρεάζοντας το σύνολο των ετήσιων αγορών τους αλλά και των έκτακτων δαπανών τους κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων όπως είναι η Black Friday. Ειδικότερα, σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές, η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας εξασθένισε τον πλούτο των ελληνικών νοικοκυριών, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν ανακτηθεί οι απώλειες που καταγράφηκαν.
Το 2021, το επίπεδο του συνολικού πλούτου ανά ενήλικα στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 108,3 χιλ. δολ. έναντι 113,8 χιλ. δολ. το 2020, καταγράφοντας πτώση κατά 4,8% σε ετήσια βάση. Στο μεταξύ, από τις αρχές του 2022 μέχρι και τον Σεπτέμβριο ο δείκτης ESI (Economic Sentiment Indicator) ακολούθησε φθίνουσα πορεία, καθώς οι γεωπολιτικές εξελίξεις και ο υψηλός πληθωρισμός οδήγησαν στην επιδείνωση του οικονομικού κλίματος. Σε αυτό συνέβαλαν οι απώλειες που καταγράφει η καταναλωτική εμπιστοσύνη εξαιτίας των επιδεινούμενων προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών και της χώρας. Τον Οκτώβριο το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο και η κατανάλωση υποχώρησε σε χαμηλά επίπεδα 20μήνου.
Πρόωρο άνοιγμα
Στο μεταξύ, τόσο η απουσία των ενδιάμεσων εκπτώσεων όσο και η έναρξη του Μουντιάλ οδήγησαν στο πρόωρο άνοιγμα της αυλαίας των προσφορών από τον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης, των αθλητικών ειδών, των καλλυντικών, των προϊόντων για το σπίτι, αλλά και των ηλεκτρικών/ ηλεκτρονικών ειδών. Oι εκπρόσωποι των εμπόρων τονίζουν πως η Black Friday είναι ένας καθιερωμένος θεσμός στην ελληνική αγορά και ένα κίνητρο για τον καταναλωτή, ο οποίος σε αυτή τη δεδομένη στιγμή πιέζεται οικονομικά και επιδιώκει να κάνει αγορές σε προϊόντα που καλύπτουν τις τρέχουσες ανάγκες του με την καλύτερη τιμή. Υπάρχει επάρκεια προϊόντων, πληθώρα καλών τιμών και μεγάλος ανταγωνισμός. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ, Β. Κορκίδης, «εκ των γεγονότων η φθινοπωρινή κινητικότητα στην αγορά έχει μειωθεί, καθώς είναι έντονο το αίσθημα της ανασφάλειας για τον επερχόμενο χειμώνα όσον αφορά την αντοχή των οικογενειακών προϋπολογισμών. Οι καταναλωτές αναμένεται να είναι πιο συγκρατημένοι στις αγορές τους σε σχέση με άλλες χρονιές. Αλλά και πιο “μορφωμένοι” ψηφιακά, καθώς τα χρονικά διαστήματα των lockdown που προηγήθηκαν έδωσαν τον χρόνο εξοικείωσης με τις ηλεκτρονικές αγορές. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι καταναλωτές όλων των ηλικιακών ομάδων και κοινωνικών τάξεων θέλουν να μπορούν να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τόσο τα φυσικά καταστήματα όσο και οι διαδικτυακές αναζητήσεις και αγορές, συνδυαστικά. Καθώς η επιλογή της περιόδου μέχρι την Black Friday και τη Cyber Monday ως τριήμερο προσφορών σημαίνει 300 εκατ. ευρώ τζίρο και 3 εκατ. συναλλαγές δείχνει την ενδυνάμωση του θεσμού με τη συμμετοχή των επτά στις δέκα ΜμΕ».
Ήδη, όπως είχε καταγραφεί πριν από καιρό σε έρευνες αγοράς, το 67% των καταναλωτών και περισσότεροι μεταξύ των νεότερων ηλικιών σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα λάβει χώρα ένα μεγάλο αγοραστικό/εκπτωτικό γεγονός όπως η Black Friday, ενώ οκτώ στους δέκα (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες αγορές που θέλουν να πραγματοποιήσουν μέχρι τότε. Ωστόσο, μόλις κατά 15% δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα σε σχέση με πέρσι έναντι 53% που θα ξοδέψουν τα ίδια και 32% που θα ξοδέψουν λιγότερα (ΕΥ, Future Consumer Index, 2022).