Σήμα κινδύνου εκπέμπουν 80 ξενοδοχεία της χώρας μας που βρίσκονται σε καθεστώς «sale and lease back».
Για κάποια από αυτά, όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος, αποτελεί πλέον θέμα ημερών η καταγγελία των συμβάσεων από τις τράπεζες και οι πλειστηριασμοί.
Το πρόβλημα προκλήθηκε όταν τα εν λόγω ξενοδοχεία στην αρχή της πανδημίας Covid-19 βρέθηκαν εκτός των μέτρων χρηματοπιστωτικής στήριξης της κυβέρνησης. «Όταν έκλεισε η κυβέρνηση τα ξενοδοχεία λόγω της πανδημίας, τα ξενοδοχεία που λειτουργούν υπό “sale and lease back” δεν έλαβαν καμία ενίσχυση, ούτε επιδότηση ενοικίου ούτε αναστολή πληρωμής δανείων. Θεωρήθηκε δηλαδή ότι το “sale and lease back” δεν είναι ούτε ενοίκιο ούτε δανεισμός, ενώ στην πραγματικότητα είναι και τα δύο», τονίζει ο κ. Μανδρίνος.
Συσσώρευση τεράστιων χρεών
Το αποτέλεσμα είναι ότι ενώ στην αρχή της πανδημίας τα εν λόγω ξενοδοχεία κάλυπταν τις υποχρεώσεις τους, πλέον έχουν συσσωρεύσει πολύ μεγάλα χρέη και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις. Στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται δύο από τα εν λόγω 80 ξενοδοχεία και το θέμα έχει πανελλαδικές διαστάσεις.
Σημειωτέον ότι το συγκεκριμένο θέμα είχε τεθεί από την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης στη σύσκεψη που είχε πραγματοποιήσει με τους τοπικούς φορείς ο πρωθυπουργός πριν από τη φετινή Διεθνή ‘Εκθεση Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο και ο κ. Μητσοτάκης, όπως επισημαίνει ο κ. Μανδρίνος, είχε ρωτήσει σχετικά τον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Γεωργιάδη, τι γίνεται με αυτό το θέμα, για να λάβει την απάντηση ότι θα έχει λυθεί σε 15 ημέρες, αλλά μέχρι σήμερα ακόμη το θέμα εκκρεμεί. Το θέμα τέθηκε και στη συνεδρίαση του Συμβουλίου των προέδρων της ΠΟΞ, την Παρασκευή, στην 37η Philoxenia, παρόντος του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκου Παπαθανάση.
Τουρισμός «last minute»
Έντονη ανησυχία επικρατεί, στο μεταξύ, στη Βόρεια Ελλάδα για τον οδικό τουρισμό του 2023, λόγω της ήδη σημαντικής μείωσής του φέτος εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία και του συνακόλουθου διεθνούς πληθωρισμού και των οικονομικών επιπτώσεων, που όπως φαίνεται θα συνεχιστούν και στο πρώτο μισό του 2023.
Ο οδικός τουρισμός είναι κατά κανόνα τουρισμός «last minute», γεγονός που αφήνει μεν περιθώρια αισιοδοξίας για το τελικό αποτέλεσμα, αλλά το τοπίο, όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης, είναι χωρίς αμφιβολία θολό και υπάρχει έντονη ανησυχία για την εξέλιξη του οδικού τουρισμού το 2023.
Φέτος οι Ρουμάνοι και οι Σέρβοι αναπλήρωσαν αρκετά μεν τα κενά της ρωσικής και της ουκρανικής αγοράς, ωστόσο αυτό συνέβη κυρίως από τον Ιούλιο και χωρίς να έχει ιδιαίτερη συνέχεια μετά τον Αύγουστο.
Κώδωνα κινδύνου για το ίδιο θέμα έκρουσε και η διευθύνουσα σύμβουλος της Voyager Travel & Congress, Πάτρα Γκάτζιου, από την 37η Philoxenia, συγκεκριμένα από το βήμα του 3ου Forum «Τουρισμός Real Estate Μεταφορές & Υποδομές σε Ελλάδα και ΝΑ Ευρώπη».
Στιγμιαία βελτίωση
Σύμφωνα, δε, με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2022 καταγράφηκαν 6,6 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 10,3 εκατ. της περιόδου ΙανουαρίουΣεπτεμβρίου του 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά 35,4%.
Τον Ιούλιο οι οδικές αφίξεις ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο για πρώτη φορά το 2022 και διαμορφώθηκαν σε 1,5 εκατομμύριο, με αποτέλεσμα τη βελτίωση του ρυθμού ανάκαμψης, καθώς η μείωση ανήλθε σε 585.000, ήτοι σε 27,8%, αλλά τον Αύγουστο καταγράφηκε επιβράδυνση της ανάκαμψης, με τη μείωση να ανέρχεται σε 713.000, δηλαδή σε 28,6%, και τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 1,8 εκατ. Τον Σεπτέμβριο καταγράφηκαν 954.000 αφίξεις, καταγράφοντας μείωση κατά 40,9%, δηλαδή κατά 661.000 αφίξεις.
Από την έντυπη έκδοση