Skip to main content

DW: STOP για εργοστάσιο της VW στην Τουρκία

Tο Δ.Σ. του ομίλου VW ανέβαλε την οριστική απόφαση για δημιουργία μονάδας του ομίλου στη Σμύρνη. Η VW αντιδρά στην τουρκική στρατιωτική επέμβαση στη βόρεια Συρία. Πολιτικά πλέον τα κριτήρια για την επένδυση 1,5 δισ. ευρώ.

Μόλις στα τέλη Αυγούστου το Εποπτικό Συμβούλιο της VW έδωσε επί της αρχής το πράσινο φως να δημιουργηθεί στην πόλη Μανίσα (Μαγνησία) που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης, το νέο εργοστάσιο του ομίλου για αυτοκίνητα που προορίζονται για τις αγορές της Ανατολικής και Νοτιονατολικής Ευρώπης. Στα μέσα Νοεμβρίου αναμένονταν η οριστική έγκριση. Οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις στις οποίες είχε εμπλακεί και ο τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είχαν ουσιαστικά ολοκληρωθεί, με εξαίρεση ορισμένα φορολογικά ζητήματα. Το όλο θέμα θεωρούνταν λήξαν, η θυγατρική της VW είχε ήδη εγγραφεί αρχές Οκτωβρίου στα τουρκικά εμπορικά μητρώα. Ωστόσο μετά τη στρατιωτική επίθεση της Τουρκίας στη βόρεια Συρία το όλο εγχείρημα βρίσκεται πλέον στον αέρα.

 «Το θέμα έχει παγώσει» ανακοίνωσε το απόγευμα της Τρίτης εκπρόσωπος της VW. Η τουρκική επίθεση στη Συρία οδηγεί σε μια «νέα εκτίμηση». Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας αποφάσισε να αναβάλει την οριστική απόφαση και παρακολουθεί «την υπόθεση πολύ προσεκτικά και με ανησυχία», δήλωσε ο ίδιος εκπρόσωπος της εταιρείας. Πριν την ανακοίνωση είχαν προηγηθεί δηλώσεις του Στέφαν Βάιλ, μέλους του Εποπτικού Συμβουλίου της VW, ο οποίος εκπροσωπεί ως πρωθυπουργός το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας όπου εδρεύει η μητρική εταιρεία του ομίλου. Το κρατίδιο ως δεύτερος βασικός μέτοχος της VW διαθέτει το απαιτούμενο ποσοστό ψήφων για να μπλοκάρει κάθε απόφαση.

Στον αέρα 30.000 θέσεις εργασίας 

Μιλώντας στο Ανόβερο, ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός Στέφαν Βάιλ απέκλεισε, τουλάχιστον προς το παρόν, τη δημιουργία μιας νέας μονάδας στην Τουρκία. «Οι εικόνες που βλέπουμε από τη βόρεια Συρία είναι φρικτές», δήλωσε. Η στρατιωτική επίθεση συνιστά μια «προφανή» παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου, προκάλεσε νέα προσφυγικά κύματα και οδήγησε σε μια επιδείνωση της κατάστασης της ασφάλειας. «Δεν μπορώ να διανοηθώ», τόνισε ο κ. Βάιλ, «ότι η VW κάτω από αυτές τις συνθήκες θα προβεί σε μια επένδυση δισεκατομμυρίου.» 

Το ύψος της προγραμματισμένης επένδυσης της VW στην Τουρκία υπολογίζεται στα 1,2 με 1,5 δισ. ευρώ ενώ η παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου θα ανέρχεται στις 300.000 αυτοκίνητα το χρόνο. Η θυγατρική θα απασχολεί γύρω στους 4.000 εργαζόμενους και υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν εκτός αυτού άλλες 25.000 θέσεις εργασίας σε προμηθεύτριες εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η παραγωγή θα ξεκινούσε το 2022 με την κατασκευή, σε μια πρώτη φάση, των μοντέλων VW Passat και Skoda Superb.

Επένδυση με πολιτικά κριτήρια πλέον

Στην απόφαση της VW να δημιουργήσει την θυγατρική της για την Ανατολική Ευρώπη στην Τουρκία και όχι στη Βουλγαρία που είναι κράτος μέλος της ΕΕ και ήταν το άλλο φαβορί, υπερίσχυσαν οικονομικά κριτήρια. Εκτός από κρατικές επιδοτήσεις και ήδη υπάρχουσες προμηθεύτριες εταιρείες του κλάδου, η περιοχή της Σμύρνης διαθέτει και εξειδικευμένο προσωπικό. Στις πολιτικές ενστάσεις για παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία, η VW αντέτεινε το επιχείρημα ότι ή χώρα είναι υποψήφια χώρα για ένταξη στην ΕΕ. Τώρα με την τουρκική επέμβαση στη Συρία το σκηνικό έχει αλλάξει.

Το κατά πόσο η αναβολή μιας οριστικής απόφασης είναι προσωρινή ή όχι θα εξαρτηθεί από τις περαιτέρω εξελίξεις και κυρίως από τη στάση της γερμανικής κυβέρνησης, της ΕΕ αλλά και των ΗΠΑ απέναντι στην Τουρκία. Η γερμανική αντιπολίτευση πάντως απαιτεί περαιτέρω μέτρα. Πράσινοι και το κόμμα Η Αριστερά προτείνουν για παράδειγμα τον περιορισμό των κρατικών εγγυήσεων Hermes για εξαγωγές γερμανικών προϊόντων στην Τουρκία.