Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Σημαντικές αλλαγές στους κανονισμούς λειτουργίας των ταξί, στις εταιρείες διαμεσολάβησης στις δημόσιες μεταφορές, όπως η Uber και η Beat, στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, στην κυκλοφορία ποδηλάτων και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας φέρνει νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης.
Με το σχέδιο νόμου οι εταιρείες «διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου» υποχρεούνται να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπο για την Ελλάδα, ενώ πρέπει να υποβάλουν αίτηση μαζί με τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα και να λάβουν ειδική άδεια. Μάλιστα, το ίδιο πλαίσιο θα ισχύει τόσο για εταιρείες που χρησιμοποιούν ταξί (όπως η Beat) όσο και για εταιρείες που χρησιμοποιούν εταιρείες μίσθωσης τουριστικών αυτοκινήτων (όπως η Uber).
Μεταξύ των δικαιολογητικών που πρέπει να καταθέσουν οι εταιρείες είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών), επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.λπ. Τα έσοδα των εταιρειών θα φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και προβλέπεται να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τον οδηγό και διαφορετικά για τον επιβάτη και ένα για κάθε διαμεσολάβηση.
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε πως ιδρύεται μητρώο με τους φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, τα οχήματα, τους οδηγούς κ.λπ. Προβλέπονται κυρώσεις στον φορέα ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης, π.χ. αν δεν δηλώσει τα στοιχεία ενός αυτοκινήτου, με πρόστιμο 50.000 ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 100.000 ευρώ και ανάκληση της άδειας.
Στον οδηγό που δεν θα έχει επαγγελματική άδεια προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο χρόνια και στους κύριους των οχημάτων η επιβολή διοικητικού προστίμου 5.000 ευρώ ανά όχημα, που διπλασιάζεται σε περίπτωση υποτροπής. Ειδικά για την περίπτωση της χρήσης οχήματος με το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση προβλέπεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη και απαγορεύεται το ίδιο διάστημα που ίδρυσαν τον φορέα να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα.
Βέλη κατά Ν.Δ. για Beat
Η παρουσίαση του κ. Σπίρτζη συνοδεύτηκε από αιχμές για τον μέχρι σήμερα τρόπο λειτουργίας και τα φορολογικά βάρη που κατέβαλαν εταιρείες όπως η Beat, με τον υπουργό Υποδομών να επιτίθεται, για άλλη μια φορά, κατά του προέδρου της Ν.Δ. Κυριάκου Μητσοτάκη. Ζήτησε, μάλιστα, από τους εκπροσώπους των εταιρειών διαμεσολάβησης που θα έρθουν σήμερα στο υπουργείο για διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου να φέρουν μαζί «το μετοχολόγιο και φορολογικές δηλώσεις των τριών τελευταίων ετών».
Πρόσθεσε, επίσης, πως «στο μετοχικό κεφάλαιο της Beat συμμετείχαν ή συμμετέχουν υπεράκτιες εταιρείες από τον Παναμά και τις Βρετανικές Παρθένους Νήσους», γεγονός που θεωρεί «πολιτικό θέμα» λόγω των δηλώσεων του κ. Μητσοτάκη. «Δεν είναι παράνομο να έχεις έναν μέτοχο που είναι εξωχώρια εταιρεία, το θέμα είναι πολιτικό, αν δηλαδή θέλουμε να στηρίξουμε αυτό το μοντέλο».
Ωστόσο, όπως αναφέρεται από την εταιρεία, πριν από την εξαγορά της υπήρχαν Έλληνες επενδυτές (8% του κεφαλαίου) οι οποίοι προχώρησαν στην επένδυσή τους μέσω εταιρειών του εξωτερικού. Το υπόλοιπο 92% ανήκε σε ιδιώτες, φυσικά πρόσωπα. Μάλιστα, το 55% της εταιρείας ανήκε σε 30 υπαλλήλους της Beat. Επιπλέον τονίζεται ότι το δημόσιο από την πώληση της εταιρείας στη Daimler θα εισπράξει εκατομμύρια ευρώ, ενώ πληρώνονται σε ετήσια βάση φόροι, εισφορές κτλ.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών προανήγγειλε τη δημιουργία ηλεκτρονικής πύλης αλλά και τηλεφωνικής γραμμής, όπου το επιβατικό κοινό των ταξί θα μπορεί να υποβάλλει καταγγελίες και να καταθέτει παράπονα.
Στο πλαίσιο αυτό και με βάση τον προς ψήφιση κανονισμό, απαγορεύεται η άρνηση μίσθωσης, η μη συμμόρφωση προς τον πελάτη για τη διαδρομή που θα υποδείξει, η προκλητική, ανάρμοστη ή άσεμνη συμπεριφορά από πλευράς οδηγών, ενώ καθίσταται υποχρεωτική η διακομιδή ασθενών σε νοσοκομεία εφόσον παραστεί ανάγκη. Παράλληλα, θεσπίζεται και θεσμικό πλαίσιο και για τους ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι υποχρεούνται σε τακτικούς ελέγχους των ταξίμετρων και της κατάστασης του οχήματος. Πάντως, αναστέλλεται έως το 2020 η υποχρέωση αντικατάστασης των παλαιών οχημάτων ταξί, τα οποία πλέον θα έχουν όριο ζωής τα 18 χρόνια.
KΟΚ και πρόστιμα
Πολλές είναι οι αλλαγές και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπου διακηρυγμένος στόχος είναι να μην αποτελούν οι διατάξεις του μέσο είσπραξης, αλλά να έχουν παιδευτικό χαρακτήρα. «Η πρόθεσή μας είναι ένας κώδικας κοινωνικής συμπεριφοράς και αξιών» τόνισε ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοινώνοντας την εισαγωγή κωδικοποίησης σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής παραβατικότητας παραβάσεις, ενώ εισάγονται οι κατηγορίες συχνής πρόκλησης ατυχημάτων και αντικοινωνικής συμπεριφοράς.
Σε αυτές τις κατηγορίες δεν θα υπάρχουν πρόστιμα, αλλά διοικητικές ποινές όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για ένα χρονικό διάστημα. Στις παραβάσεις που προβλέπονται πρόστιμα θα υπάρξει οριζόντια μείωση 40%, εκτός από τις παραβάσεις που ανήκουν στην κατηγορία της υψηλής παραβατικότητας, ενώ θεσπίζεται η προσαύξηση του προστίμου με εισοδηματικά κριτήρια – μέτρο από το οποίο εξαιρούνται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και άλλα ανάλογης σημασίας.
«Ξέρουμε ότι έχουν διατυπωθεί πολλές διαφωνίες για την εισαγωγή των εισοδηματικών κριτηρίων» σχολίασε ο Χρήστος Σπίρτζης. «Δεν πρόκειται για δογματισμό ακραίων κομμουνιστικών δυνάμεων, το μέτρο αυτό ισχύει σε χώρες όπως η Ελβετία και η Φινλανδία» πρόσθεσε. Κατά τα άλλα δίδεται η δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας στις εθνικές οδούς από 130 σε 150 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ εισάγεται ρυθμιστικό πλαίσιο και για την κυκλοφορία των ποδηλάτων, με την εισαγωγή φωτεινής σηματοδότησης, οδικών σημάνσεων κ.λπ.
Παράνομο εμπόριο
Εισάγονται, τέλος, θεσμοί ελέγχου για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προκειμένου να παταχθεί το παράνομο εμπόριο εισαγωγής και πώλησης, καθώς και θεσμοί διαφάνειας στην έκδοση αδειών κυκλοφορίας και χορήγησης κρατικών πινακίδων. Θεσμοθετείται επίσης παρατηρητήριο τιμών στις οδικές μεταφορές προϊόντων και θωρακίζεται η μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί ακόμη για τη βιωσιμότητα των δημόσιων ΚΤΕΟ.
Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών γνωστοποίησε ότι εντός του επόμενου διημέρου θα υπάρξει συνάντηση με όλους τους φορείς (αυτοκινητιστές, μεταφορείς κ.λπ.), ενώ κάλεσε τις εταιρείες διαμεσολάβησης που δεν έχουν φορέα (BEAT, UBER κ.λπ.) να προσκομίσουν και τις φορολογικές δηλώσεις των τριών τελευταίων ετών, καθώς και το καταστατικό της λειτουργίας τους.