Από την έντυπη έκδοση
Του Γ. Κούρου
«Μάχη» με τον χρόνο δίνει πλέον η κυβέρνηση για να καταφέρει στο επόμενο δίμηνο – φωτιά, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και ο πρωθυπουργός, να ανταποκριθεί επιτυχώς η χώρα στις υποχρεώσεις που απορρέουν από το νέο μνημόνιο και ανοίγουν τον δρόμο για την εκταμίευση των 3 δισ. ευρώ που έρχονται «ουρά» από την πρώτη δόση των 26 δισ. ευρώ την οποία «ξεκλείδωσε» η συμφωνία, αλλά και των 15 δισ. ευρώ που προορίζονται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Πρωτίστως όμως, ο κυβερνητικός συνασπισμός γνωρίζει πολύ καλά ότι η προώθηση όλων των μεταρρυθμίσεων και η υλοποίηση των δεσμεύσεων θα αποτελέσει ξεκάθαρο «πιστοποιητικό» ότι η Ελλάδα δεν επιθυμεί νέες «αναταράξεις» στις σχέσεις με τους εταίρους της, έχει αφήσει πίσω τη «δημιουργική ασάφεια» που της κόστισε ακριβά και επιθυμεί να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία που έχουν πληγεί.
Προαπαιτούμενα άλλωστε απαραίτητα για να ανοίξει περισσότερο η ροή χρήματος από την ΕΚΤ, αλλά και να δημιουργηθεί το σταθερό υπόβαθρο που θα προσελκύσει επενδύσεις, οι οποίες με τη σειρά τους θα συμβάλουν στην τόνωση της αγοράς και στη μείωση της ανεργίας.
Ο «οδικός χάρτης» των μεταρρυθμίσεων εξάλλου για το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη χαραχθεί και δεν επιτρέπονται αποκλίσεις, που θα έχουν κόστος και πάλι για τη χώρα, τους φορολογουμένους, τους ασφαλισμένους, αλλά και στους καταθέτες, αφού θα πρέπει τις επόμενες 60 ημέρες να έχουν «κλειδώσει» ο νέος κρατικός προϋπολογισμός 2016, η φορολογική μεταρρύθμιση με τα όποια ισοδύναμα μπορεί να μειώσουν τον βαρύ «λογαριασμό», οι αλλαγές στο ασφαλιστικό και οι παρεμβάσεις στις εργασιακές σχέσεις, το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, ενώ κομβικό σημείο για την πορεία της οικονομίας αποτελεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015.
Με δεδομένη άλλωστε τη στάση του κουαρτέτου, αλλά και τα «μηνύματα» που έλαβε ο πρωθυπουργός από τους Ευρωπαίους αξιωματούχους κατά την πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες, τα περιθώρια ελιγμών του κυβερνητικού συνασπισμού είναι περιορισμένα έως ανύπαρκτα στην παρούσα φάση, με αποτέλεσμα ο δρόμος το επόμενο δίμηνο να είναι πολύ… ανηφορικός, αφού άμεσα θα πρέπει να υλοποιηθούν οι κατωτέρω δράσεις:
Σεπτέμβριος
1. Κατασχέσεις. Αυτοματοποιούνται οι διαδικασίες κατασχέσεων για όλους όσοι έχουν χρέη στην εφορία άνω των 70.000 ευρώ, ενώ ξεκινούν για όλους οι ηλεκτρονικές δεσμεύσεις και κατασχέσεις, μέσω ηλεκτρονικής διασύνδεσης με τις τράπεζες.
2. Έλεγχοι. Καθορισμός κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για προτεραιότητα στις υποθέσεις είσπραξης.
3. Φορολογία πλοίων. Απόφαση για να εφαρμοστεί η ψηφισμένη αύξηση της φορολογίας στα πλοία.
4. ΚΤΕΟ. Πρόστιμο 150 ευρώ σε όλους όσοι δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από έλεγχο, ύστερα από διασταύρωση στοιχείων.
5. Ποινολόγιο εφορίας. Θέσπιση νέων νομικών διατάξεων για τη φοροδιαφυγή και την απάτη προκειμένου να τροποποιηθεί ο ειδικός ποινικός Ν. 2523/1997, αλλά και θέσπιση νέων ποινών.
6. Αποδείξεις. Ηπιότερες ποινές για τις απλές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
7. Ακατάσχετο μισθών. Εφαρμογή της κατάργησης του ανώτατου ορίου ύψους 25% επί των μισθών και συντάξεων και μείωση όλων των κατώτατων ορίων ύψους 1.500 ευρώ ( 1.250 για μισθούς και συντάξεις, 1.000 ευρώ για καταθέσεις).
8. Μείωση των εκατό δόσεων. Θα αποκλείονται όσοι δεν καταβάλουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις, ενώ θα συντομευτεί η διάρκεια της ρύθμισης για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα.
9. Αύξηση επιτοκίων. Καθιέρωση επιτοκίων της ελεύθερης αγοράς ( 5%), με παράλληλη παροχή προστασίας στους ευάλωτους οφειλέτες (με οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ). Για οφειλέτες με χρέη κάτω των 5.000 ευρώ για να μην αυξηθεί το επιτόκιο θα πρέπει να πληρούνται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
10. Πάγια ρύθμιση 12 δόσεων. Τροποποίηση της βασικής ρύθμισης δόσεων του ΚΦΔ, ώστε να προσαρμοστούν τα επιτόκια βάσει της ελεύθερης αγοράς (μείωση από 8% σε 5%), καθώς και αναστολή έως το τέλος του 2017 των απαιτήσεων επαλήθευσης από τρίτους και τραπεζικών εγγυήσεων.
11. Ιδιώτες για τις κατασχέσεις. Αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών, μεταξύ άλλων με την καθιέρωση πλήρως αυτοματοποιημένων διαδικασιών κατάσχεσης.
12. ΚΕΑΟ. Παροχή στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) πρόσβασης στο έμμεσο μητρώο τραπεζικών λογαριασμών και σε στοιχεία της φορολογικής διοίκησης.
13. Λαθρεμπόριο. Δημιουργία τριών κινητών ομάδων δίωξης/επιβολής του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
Οκτώβριος
14. Φορολογία εισοδήματος. Μεταρρύθμιση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με αλλαγές στην κλίμακα και στο αφορολόγητο.
15. Ενοίκια. Αύξηση του φορολογικού συντελεστή επί του ετήσιου εισοδήματος από ενοίκια, για εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%) και για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ στο 35% (από 33%).
16. Τυχερά παιχνίδια. Επέκταση της φορολόγησης των μικτών εσόδων από τυχερά παιχνίδια (GGR), ύψους 30%, στα παιχνίδια VTL.
17. Ναυτιλία. Σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του κλάδου.
18. Επιστροφές φόρου. Απλοποίηση του χρονοδιαγράμματος σχετικά με την πίστωση φόρου για τη φορολογία εισοδήματος.
19. Εισφορά αλληλεγγύης. Αναμόρφωση και ενσωμάτωση στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος της εισφοράς αλληλεγγύης επί του εισοδήματος, από το 2016
20. Φοροαπαλλαγές. Εντοπισμός όλων των κινήτρων που αφορούν τη φορολόγηση εισοδήματος των επιχειρήσεων και ενσωμάτωσή των εξαιρέσεων από τη φορολόγηση στον ΚΦΕ, καταργώντας εκείνες που κρίνονται αναποτελεσματικές ή άδικες.
21. Μέτρα αναγκαστικής είσπραξης. Επανεξέταση και μεταρρύθμιση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, ώστε να επιτυγχάνεται η άμεση αναγκαστική εκποίηση περιουσιακών στοιχείων σε δημόσιους πλειστηριασμούς.
22. Έλεγχοι στην έδρα. Εξασφάλιση της επαρκούς πρόσβασης της φορολογικής διοίκησης στις εγκαταστάσεις των φορολογουμένων για τη διεξαγωγή ελέγχων.
23. Παρακράτηση φόρου τεχνικών υπηρεσιών. Επανεξέταση της παρακράτησης φόρου επί των τεχνικών υπηρεσιών.
24. Αντικειμενικές αξίες. Εν όψει τυχόν αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών ακινήτων, θα γίνει προσαρμογή των φορολογικών συντελεστών επί της ακίνητης περιουσίας, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, για να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα από τον φόρο ακίνητης περιουσίας το 2016 θα ανέλθουν τουλάχιστον στο ποσό των 2,65 δισ. ευρώ και θα προσαρμοστεί η εναλλακτική ελάχιστη φορολογία επί του εισοδήματος φυσικών προσώπων.
25. Τεκμήρια. Επανεξέταση της λειτουργίας της εναλλακτικής ελάχιστης φορολογίας (συμπεριλαμβανομένης της διόρθωσης τυχόν υπαναχωρήσεων).
26. Φοροαποφυγή. Εκμηδενισμός των δυνατοτήτων αποφυγής της φορολογίας εισοδήματος.
27. Πλαστικό χρήμα. Επεξεργασία από την κυβέρνηση, με την Τράπεζα της Ελλάδας και τον ιδιωτικό τομέα, κοστολογημένου σχεδίου για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών με την εφαρμογή που θα αρχίζει από τον Μάρτιο του 2016.
28. Μαύρες λίστες. Δημοσιοποίηση του καταλόγου οφειλετών για οφειλές από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που εκκρεμούν για περισσότερο από τρεις μήνες.
29. Φορολογικό πιστοποιητικό. Μείωση – λαμβάνοντας υπ’ όψιν την τεχνική βοήθεια – των περιορισμών στη διεξαγωγή ελέγχων των φορολογικών δηλώσεων, με την επιφύλαξη του συστήματος εξωτερικού φορολογικού πιστοποιητικού.
30. Διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών. Βελτίωση των κανόνων περί διαγραφής μη εισπράξιμων φορολογικών οφειλών.
31. Αύξηση ορίου απαλλαγής ΦΠΑ. Με στόχο την αύξηση του κατώτατου ορίου ΦΠΑ στα 25.000 ευρώ.
32. Εισπράξεις μεγάλων οφειλών. Ενίσχυση της Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών (ΕΜΕΙΣ).
33. Αυτονομία ΓΓΔΕ. Θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση αυτόνομου φορέα εσόδων.
Νοέμβριος
34. Καταθέσεις εξωτερικού. Κατάρτιση συνολικού σχεδίου για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, το οποίο θα περιλαμβάνει:
- τον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό,
- τη θέσπιση προγράμματος εθελοντικής γνωστοποίησης με κατάλληλες κυρώσεις, κατάλληλα κίνητρα και διαδικασίες επαλήθευσης.
35. Περιουσιολόγιο. Την καθιέρωση περιουσιολογίου και τη βελτίωση της παρακολούθησης.
36. Λαθρεμπόριο καυσίμων. Θέσπιση μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης (σταθερών ή κινητών), για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων.
37. Βάση δεδομένων για ενδοομιλικές συναλλαγές. Δημιουργία βάσης δεδομένων για την παρακολούθηση των ισολογισμών μητρικών και θυγατρικών επιχειρήσεων.
38. Παραγραφή υποθέσεων. Θέσπιση μέτρων για την ιεράρχηση των φορολογικών ελέγχων με βάση την ανάλυση κινδύνου και όχι, όπως συμβαίνει σήμερα, την αρχαιότητα (δηλ. το έτος παραγραφής).
39. Ανασφάλιστα οχήματα. Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για ανασφάλιστα οχήματα.
40. ΚΤΕΟ. Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για τη μη πραγματοποίηση υποχρεωτικών τεχνικών ελέγχων οχημάτων (ΚΤΕΟ).
41. Συχνότητες. Λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των εισφορών για τη χρήση συχνοτήτων χωρίς άδεια.
42. Προκαταβολές φορολογικών διαφορών. Επιβολή, εφόσον είναι νομίμως δυνατόν, της προκαταβολικής είσπραξης σε περιπτώσεις φορολογικών διαφορών.