Skip to main content

DW: Τα «πρωτάκια» από την Ελλάδα στην έκθεση τροφίμων Anuga

Πολλές νέες παρουσίες Ελλήνων εκθετών στη φετινή ANUGA. Εταιρείες που, είτε μόνες, είτε με ιδιωτική ή κρατική στήριξη ή μέσω του Ελληνoγερμανικού Επιμελητηρίου επιχειρούν για πρώτη φορά άνοιγμα στον διεθνή ανταγωνισμό.

Ποιός είπε ότι η προετοιμασία είναι εύκολη υπόθεση; Θα πρέπει να αρχίσει τουλάχιστον ένα χρόνο πριν: Τηλεφωνήματα και μειλ για την αναζήτηση περιπτέρου στην καλύτερη δυνατή θέση, διαπραγμάτευση για το στήσιμο και τη διακόσμηση, κλείσιμο ξενοδοχείου, αγορά εισιτηρίων κι ένα σωρό απρόοπτα της τελευταίας στιγμής. Αυτοί είναι επιγραμματικά οι κλασικοί σκόπελοι που αντιμετωπίζει μια εταιρεία που αποφασίζει να συμμετάσχει με τις δικές της δυνάμεις για πρώτη φορά στην ANUGA, μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις στον κόσμο των τροφίμων και ποτών. Και πρέπει να είναι κανείς έτοιμος για κάθε ενδεχόμενο.

«Θέλω να εξασφαλίσω τη συνέχεια»

Είναι η περίπτωση του κ. Λευτέρη Χαρμάνη, διευθύνοντος συμβούλου και κυρίου μετόχου της ομώνυμης εταιρείας με παραδοσιακά προϊόντα, όπως χαλβάς, ταχίνι και σουσάμι, και έδρα τον Βόλο. Τον συναντήσαμε να διαπραγματεύεται με υπεύθυνο της έκθεσης λεπτομέρειες της τελευταίας στιγμής την πρώτη ημέρα. Με τη σύζυγό του βρήκαν ξενοδοχείο στο…. Γκούμερσμπαχ, 54 χιλιόμετρα μακριά από το εκθεσιακό κέντρο, γιατί ήταν ο μόνος τρόπος να αποφύγουν την απαγορευτική τιμή των 800, 900 ή και περισσότερων ευρώ τη βραδιά σε ένα από τα πιο κοντινά ξενοδοχεία. Ένα μικρό ψυγείο στο περίπτερο ο κ. Χαρμάνης θα έπρεπε να το ενοικιάσει με 80 ευρώ για 5 ημέρες. Προτίμησε όμως να αγοράσει με 100 ευρώ ένα καινούργιο, τουλάχιστον θα το πάρει μαζί του οδικώς πίσω στον Βόλο, όπως ήρθε,  φορτωμένος με τα προϊόντα του. Τι τον ώθησε όμως να πάει, άγνωστος μεταξύ αγνώστων, στο περιβάλλον της ANUGA με μεγαθήρια του κλάδου;

«Η ANUGA είναι μια μεγάλη έκθεση και σκεφτόμουν από καιρό να έρθω. Εάν ήμουν μόνος, δεν θα το αποτολμούσα. Αλλά επειδή η εταιρεία έχει διάδοχη κατάσταση, έχει μπει ο γιος μου τελευταία, είπα να έρθω για να εξασφαλιστεί η συνέχεια. Συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους τους Έλληνες επιχειρηματίες ή βιοτέχνες, να βάλουν στη σκέψη τους τη λέξη ‚εξωστρέφεια‘ και να απευθυνθούν παντού, σε όποια αγορά μπορεί να κυκλοφορήσει το προϊόν τους. Το λέω στα παιδιά μου και νομίζω ότι είναι άποψη κάθε ανθρώπου που θελει να κάνει ενα βήμα μπροστά: Η αγορά της Ελλάδας, εκτός των προβλημάτων που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια, είναι μικρή. Εάν έχεις μια βιομηχανία με δυναμικότητα παραγωγής που δεν την καλύπτεις, θα πρέπει να στραφείς εκτός Ελλάδας. Ποτέ δεν είναι αργά, ακόμα και μετά από 30 χρονια».

Νερό ΔΙΟΣ: Από τον Όλυμπο στη Γερμανία

Σε μία αίθουσα που φιλοξενεί κάθε είδους ποτά, ο επισκέπτης δεν μπορεί να μην «πέσει» πάνω στην εταιρεία με το μεταλλικό νερό “Διός” που κυκλοφορεί στην Ελλάδα από το 2012. Οι ιδιοκτήτες της εταιρείας δεν θέλησαν να περιμένουν κι αλλο για να «εκτεθούν» στον παγκόσμιο ανταγωνισμό. Χάρη σε μια μεγάλη επένδυση ύψους 7,5 εκ. ευρώ είναι τώρα σε θέση να ανταποκριθούν στη ζήτηση και να καλύψουν παραγγελίες από το εξωτερικό. Και το πιο φυσικό ήταν να έρθουν στην ANUGA. Ο δρόμος ήταν πιο εύκολος, γιατί το οργανωτικό κομμάτι ανέλαβε η PROMO SOLUTIONS. Η χρονική επιλογή συμμετοχής στην ANUGA, δεν ήταν τυχαία, όπως δήλωσε στο μικρόφωνο της DW ο Κωνσταντίνος Κούτσας, Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Σ. Μεντεκίδης Α.Ε.

«Μόλις ολοκληρώσαμε την επένδυση που μας δίνει τη δυνατότητα να ικανοποιήσουμε τη διεθνή ζήτηση. Τα βήματα ήταν προσεκτικά μελετημένα σε όλα τα επίπεδα – από τη συσκευασία και την ετικέτα μέχρι την εξασφάλιση επιστροφής της φιάλης με Pfand (σ.σ. παρακράτηση ποσού έναντι επιστροφής της φιάλης). Στόχος μας σε πρώτη φάση είναι να γνωρίσουν οι έμποροι την ύπαρξή μας και να κτίσουμε δίκτυο διανομής και συνεργατών μας στην Γερμανία, σε κάθε ομόσπονδο κρατίδιο. Η προέλευση του προϊόντος μας από τις πηγές του  Όλυμπου είναι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Όχι σε σχέση με άλλα ελληνικά νερά, αλλά σε σχέση με νερά άλλων χωρών, γαλλικά, ιταλικά. Ο Όλυμπος είναι υγεία, φύση, πολιτισμός, ιστορία. Δεν έχουμε τίποτα να ζηλέψουμε».

Λάδι, το χρυσάφι της «Κρήτης»

Τα προϊόντα της εταιρείας “Το Μάννα” της οικογένειας Τστατσαρωνάκη, όπως τα παξιμάδια, είναι πασίγνωστα στην Ελλάδα. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1948, αλλά αποφάσισε φέτος για πρώτη φορά να ανοίξει φτερά προς την ANUGA. «Οι συνθήκες ωρίμασαν, είμαστε μια οικογενειακή εταιρεία που προσπαθεί για το καλύτερο» μας λέει ο Κωνσταντίνος Σπηλιώτης, εμπορικός διευθυντής. «Για μας είναι ένα μεγάλο βήμα που τώρα μπορούμε να το υποστηρίξουμε. Το δυνατό μας χαρτί είναι το κρητικό παξιμάδι με ελαιόλαδο με χαμηλά λιπαρά, προϊόν που μπορεί να το προτιμήσει ο Ευρωπαίος, για πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό και βραδινό. Και είναι κρητικό, που σημαίνει αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε, λεβεντιά, σημαίνει μεσογειακή διατροφή».

Το περίπτερο της Περιφέρειας Κρήτης είναι γεμάτο από επισκέπτες. «Olive oil from Crete»; ρωτά τον Γιώργο Περογιαννάκη κάποιος Κορεάτης έμπορας. Ο κ. Περογιαννακης είναι πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Εμπάρου Ηρακλείου Κρήτης με 214 μέλη, όλοι ελαιοπαραγωγοί. Όπως μας λέει, η επεξεργασία της ελιάς στο δικό τους ελαιοτριβείο γίνεται άμεσα με αποτέλεσμα το λάδι να έχει ιδιαίτερη γεύση. «Τώρα ξεκινήσαμε το εμφιαλωτήριο, γι’ αυτό αποφασίσαμε να έρθουμε. Το λάδι είναι το χρυσάφι της Κρήτης. Είμαστε υγιής συνεταιρισμός, δεν χρωστάμε πουθενά. Μας βοηθά η Περιφέρεια, όπως κι όλους τους άλλους». Ο Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης Μανώλης Χνάρης καλεί μέσω της DW κι άλλες κρητικές εταιρείες να τολμήσουν. «Εάν δεν είσαι σε τέτοιες εκθέσεις, απλά δεν υπάρχεις», λέει χαρακτηριστικά.

Κλειδί η εξωστρέφεια

Υπό την ομπρέλα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχει για πρώτη φορά στην ANUGA και ο κ. Άγγελος Καμαριώτης, ιδιοκτήτης της εταιρείας Langadas Farm, με χειροποίητα και τεχνητά τουρσιά, γεμιστές πιπεριές και antipasti. «Θέλουμε άνοιγμα στο εξωτερικό. Μετά από δέκα χρόνια παγιώσαμε τις πωλήσεις μας στον ελληνικό χώρο, ήταν η κατάλληλη στιγμή», λέει. Όλοι οι νέοι εκθέτες δεν τρέφουν αυταπάτες ότι αρκεί μόνο μια φορά παρουσίας στην ANUGA για να πέσουν στα πόδια τους οι αγοραστές του παγκόσμιου εμπορίου. Χρειάζεται επιμονή και συνεχές ενδιαφέρον. «Στο τέλος όλοι αποζημιώνονται. Η εξωστρέφεια είναι το κλειδί της επιτυχίας» μας λέει ο κ. Σωτήρης Μπάτος, Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας. Οι παλαιότεροι το επιβεβαιώνουν.