Από την έντυπη έκδοση
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) θα κριθεί, όπως όλα δείχνουν, η αντιπαράθεση μεταξύ των εργοδοτικών οργανώσεων και της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) για το θέμα των τριετιών, καθώς την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να συζητηθεί στο Ανώτατο Δικαστήριο η προσφυγή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και άλλων περιφερειακών εργοδοτικών ενώσεων. Με την προσφυγή που κατατέθηκε στις 27 Ιουνίου του 2019, οι εκπρόσωποι των εργοδοτικών οργανώσεων ζητούν να ακυρωθεί η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας στις 18 Φεβρουαρίου 2019, με την οποία παρέχονταν οδηγίες για την εφαρμογή του νέου κατώτατου μισθού των 650 ευρώ (με ισχύ από 1η Φεβρουαρίου 2019) και του ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας. Η προσφυγή του ΣΕΒ στο ΣτΕ για τις τριετίες αναμένεται να συζητηθεί την ερχόμενη Τρίτη 8 Οκτωβρίου.
Όπως επισημαίνεται στην προσφυγή των εργοδοτών για τις τριετίες προς το ΣτΕ, δεν έχει τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία και η συγκεκριμένη εγκύκλιος που εκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2019 δεν έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ. Επίσης, η πλευρά του ΣΕΒ υποστηρίζει ότι με την επίμαχη εγκύκλιο της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας αλλάζει το ουσιαστικό περιεχόμενο του ν. 4172/2013, με τον οποίο ορίζεται ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός ως μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς. Δηλαδή, ένας μισθός που δεν συμπεριλαμβάνει τριετίες, άρα και τις αυξήσεις που αντιστοιχούν σε αυτές.
Η ουσία της αντιπαράθεσης
Για το ζήτημα των τριετιών επί της ουσίας υπάρχουν δύο διαφορετικές νομικές προσεγγίσεις και ερμηνείες. Η πλευρά των εργοδοτών υποστηρίζει με την προσφυγή της στο ΣτΕ ότι οι τριετίες στις κατώτατες αμοιβές έχουν καταργηθεί, ενώ η επίμαχη εγκύκλιος διευκρινίζει ότι οι τριετίες πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται. Από την πλευρά της, η ΓΣΕΕ υπερασπίζεται την άποψη ότι οι τριετίες θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται στους εργαζόμενους και πάγια θέση της είναι η «ρητή κατάργηση των μνημονιακών διατάξεων που περιορίζουν το δικαίωμα προσαύξησης λόγω προϋπηρεσίας των εργαζομένων».
Τι ισχύει για τις τριετίες
Οι τριετίες στους κατώτατους μισθούς και στα ημερομίσθια αφορούν αυξήσεις αμοιβών που έχουν σχέση με την προϋπηρεσία των εργαζομένων η οποία είναι: αναγνώριση μέχρι έξι τριετίες με 5% αύξηση του ημερομισθίου για κάθε τριετία για τους εργατοτεχνίτες και αναγνώριση μέχρι τρεις τριετίες με 10% αύξηση του μισθού για κάθε τριετία για τους υπαλλήλους.
Στην επίμαχη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας του περασμένου Φεβρουαρίου υπάρχει καθορισμός του μισθού με βάση τις τριετίες ως εξής: για τους έχοντες 0-3 έτη προϋπηρεσίας 650 ευρώ, για τους έχοντες 3-6 έτη προϋπηρεσίας 715 ευρώ, για τους έχοντες 6-9 έτη προϋπηρεσίας 780 ευρώ και για τους έχοντες προϋπηρεσία άνω των 9 ετών 845 ευρώ (εγκύκλιος 7613/2019 του υπ. Εργασίας).
Επισημαίνεται ότι ο ΣΕΒ κατέθεσε από κοινού με έξι περιφερειακούς συνδέσμους (ΣΒΑΠ, ΣΒΘΚΕ, ΣΒΣΕ, ΣΕΒΠΔΕ, ΣΘΕΒ, ΠΑΣΕΒΙΠΕ) αίτηση ακύρωσης στις 17 Απριλίου 2019, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά της εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της 18ης Φεβρουαρίου 2019, με θέμα: «Οδηγίες για την εφαρμογή του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας».
Σύμφωνα με ανακοίνωσή του, ο ΣΕΒ (11/7/19), σε ό,τι αφορά το τυπικό μέρος της υπόθεσης, υποστηρίζει τα εξής: «Οι τριετίες έχουν καταργηθεί όσον αφορά τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο, βάσει του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 όπως ισχύει, και μετά την προσθήκη με το άρθρο πρώτο υποπαρ. ΙΑ.6 περ. 2 του ν. 4254/2014».
Αντίθετα, όπως επισημαίνει ο ΣΕΒ, «οι τριετίες ίσχυαν με αναστολή, για όσους τις δικαιούνταν μέχρι το 2012 (έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά τη 14η Φεβρουαρίου 2012)».
Στις 25/2/2019, μάλιστα, σε κοινή επιστολή τους στην τότε υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, οι πρόεδροι του ΣΕΒ και των περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων έκαναν λόγο για εσφαλμένη -από πλευράς της υπουργού- απόφασης, επισημαίνοντας ότι «το υπουργείο Εργασίας τροποποιεί την ισχύουσα νομοθεσία μέσω μιας λανθασμένης υπουργικής εγκυκλίου».
Οι περιφερειακοί βιομηχανικοί σύνδεσμοι που μαζί με τον ΣΕΒ προσέφυγαν στο ΣτΕ είναι οι εξής: Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος (ΣΒΘΚΕ), Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος (ΣΕΒΠΔΕ), Σύνδεσμος Θεσσαλικών Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΘΕΒ), Σύνδεσμος Βιομηχανιών Στερεάς Ελλάδας (ΣΒΣΕ), Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς (ΣΒΑΠ), Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανικών Περιοχών (ΠΑΣΕΒΙΠΕ) και Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανικής Περιοχής Ηρακλείου (ΣΕΒΠΗ).
Παρατείνεται η γενική συλλογική σύμβαση
Με διάταξη του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η οποία ενσωματώθηκε στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο που θα εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή, παρατείνεται η ισχύς της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας -η οποία έληγε την 30ή Ιουνίου 2019- μέχρι τη σύναψη νέας και σε κάθε περίπτωση μέχρι τις 31/12/2019. Υπενθυμίζεται ότι η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας υπογράφηκε στις 28/3/2018 μεταξύ της ΓΣΕΕ και των παρακάτω εργοδοτικών φορέων: του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Τέλος, μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της 31ης Δεκεμβρίου του 2019, οι κοινωνικοί εταίροι καλούνται να αρχίσουν τις συλλογικές διαπραγματεύσεις για τη σύναψη νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, η οποία θα ισχύσει από 1ης Ιανουαρίου 2020.