Skip to main content

Τρεις μήνες «φωτιά» περιμένουν τη νέα κυβέρνηση αμέσως μετά τις εκλογές

Από την έντυπη έκδοση 

Του Γιώργου Κούρου
 [email protected]

Τρίμηνο «φωτιά» περιμένει τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της Κυριακής, καθώς θα πρέπει να υλοποιήσει 65 προαπαιτούμενες δράσεις που φέρνουν μεγάλες ανατροπές στο ισχύον φορολογικό καθεστώς, αλλά και όσες αφορούν την αγορά εργασίας και το ανθρώπινο κεφάλαιο, τις αγορές προϊόντων και το επιχειρηματικό περιβάλλον, όπως και τις ρυθμιζόμενες επιχειρήσεις δικτύων (ενέργεια, μεταφορές, νερό).

Οσον αφορά το φορολογικό καθεστώς, η «λίστα» του νέου μνημονίου που θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως το τέλος Δεκεμβρίου περιλαμβάνει ιδιώτες ελεγκτές, επιτόπιους έλεγχους στην έδρα των επιχειρήσεων, κατασχέσεις εξπρές, με αυτοματοποιημένη μάλιστα διαδικασία κατάσχεσης για οφειλέτες με χρέη άνω των 70.000 ευρώ, κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ στο πρώτο «κύμα» νησιών, αυστηρά πρόστιμα για όσους δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους ΚΤΕΟ, κατάργηση φοροαπαλλαγών, νέα φορολογική κλίμακα, αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια, αλλαγές στα πρόστιμα και στο ποινολόγιο, αυστηρότερα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και ευκολότερη εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών, νέα τεκμήρια, νέες αντικειμενικές αξίες, νέες επιβαρύνσεις στους αγρότες, αλλά και μείωση του ακατάσχετου μισθών και καταθέσεων.

Τα περιθώρια ελιγμών της όποιας νέας κυβέρνησης είναι, εάν όχι ανύπαρκτα, τουλάχιστον ιδιαίτερα περιορισμένα, γεγονός που σημαίνει ότι μισθωτοί, συνταξιούχοι, αγρότες, καταθέτες, μικροοφειλέτες θα πρέπει να προετοιμάζονται για ένα χαμηλό «βαρομετρικό» που θα πλήξει όλα τα εισοδήματα.

Είναι άλλωστε αξιοσημείωτο ότι με βάση τις δεσμεύσεις το επόμενο τρίμηνο θα πρέπει να υλοποιηθούν τα εξής προαπαιτούμενα μέτρα που δημοσιεύονται παραπλεύρως.

Προαπαιτούμενα Σεπτεμβρίου

  • 1. Κατασχέσεις. Ηλεκτρονική αποστολή σε πιστωτικά ιδρύματα στοιχείων οφειλετών, δέσμευση, κατάσχεση. Για οφειλέτες με χρέη στην εφορία άνω των 70.000 ευρώ, αυτοματοποιημένη διαδικασία κατάσχεσης.
  • 2. Ηλεκτρονικές κατασχέσεις. Ανάπτυξη ειδικού λογισμικού διενέργειας ηλεκτρονικών κατασχέσεων εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων μέσω ενός πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος κεντρικής επεξεργασίας, με απευθείας ανάθεση.
  • 3. Ελεγχοι. Καθορισμός κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου για προτεραιοποίηση υποθέσεων είσπραξης.
  • 4. ΦΠΑ. Ορίζονται τα πρώτα νησιά στα οποία θα εφαρμοστεί η κατάργηση της έκπτωσης 30% στον ΦΠΑ.
  • 5. ΣΔΟΕ. Καθορίζονται οι λεπτομέρειες της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τελωνειακών και φορολογικών ελέγχων από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ.
  • 6. Φορολογία πλοίων. Αύξηση της φορολογίας στα πλοία.
  • 7. ΚΤΕΟ. Πρόστιμο 150 ευρώ σε όσους δεν έχουν περάσει τα οχήματά τους από τεχνικό έλεγχο.
  • 8. Ποινολόγιο εφορίας. Θέσπιση νέων ποινών και προστίμων με σκοπό, μεταξύ άλλων, τον εκσυγχρονισμό και τη διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους.
  • 9. Πρόστιμα. Κατάργηση όλων των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων
  • 10. Αποδείξεις. Ηπιότερες ποινές για τις απλές παραβάσεις του ΚΒΣ. Η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης θα αντιμετωπίζεται ως απλή αλλά σοβαρή παράβαση της διαδικασίας για τον ΦΠΑ.
  • 11. Ακατάσχετο μισθών. Κατάργηση του ανώτατου ορίου ύψους 25% επί των μισθών και συντάξεων και μείωση όλων των κατώτατων ορίων ύψους 1.500 ευρώ (1.250 για μισθούς και συντάξεις, 1.000 ευρώ για καταθέσεις).
  • 12. Μείωση των 100 δόσεων. Τροποποίηση των ρυθμίσεων 2014 και 2015 για τη σε δόσεις καταβολή οφειλών από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, ώστε να αποκλείονται όσοι δεν καταβάλλουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις, και συντόμευση της ρύθμισης για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν.
  • 13. Αύξηση επιτοκίων. Καθιέρωση επιτοκίων της ελεύθερης αγοράς (5%), με παράλληλη παροχή προστασίας στους ευάλωτους οφειλέτες (με οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ). Για οφειλέτες με χρέη κάτω των 5.000 ευρώ, για να μην αυξηθεί το επιτόκιο θα πρέπει να πληρούνται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
  • 14. Πάγια ρύθμιση 12 δόσεων. Τροποποίηση της βασικής ρύθμισης ώστε να προσαρμοστούν τα επιτόκια βάσει της ελεύθερης αγοράς (από 8% σε 5%)
  • 15. Λογισμικό για απάτη ΦΠΑ. Επίσπευση της διαδικασίας δημόσιας σύμβασης
  • 16. Ιδιώτες για τις κατασχέσεις. Επίσπευση της διαδικασίας δημόσιας σύμβασης με την καθιέρωση πλήρως αυτοματοποιημένων διαδικασιών κατάσχεσης.
  • 17. Εναρξη κατασχέσεων. Αμεσα μέτρα επιβολής όσον αφορά τους οφειλέτες που δεν καταβάλλουν εγκαίρως τις δόσεις ή τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους
  • 18. Ελεγχοι καταθέσεων σε βάθος δεκαετίας.
  • 19. ΚΕΑΟ. Παροχή πρόσβασης στο έμμεσο μητρώο τραπεζικών λογαριασμών και σε στοιχεία της φορολογικής διοίκησης.
  • 20. Λαθρεμπόριο. Δημιουργία τριών κινητών ομάδων δίωξης/επιβολής του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Προαπαιτούμενα Οκτωβρίου

  • 21. Αγρότες. Σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο ντίζελ.
  • 22. Φορολογία αγροτών. Σταδιακή κατάργηση της προτιμησιακής φορολογικής μεταχείρισης με ποσοστά που ορίζονται στο 20% για το φορολογικό έτος 2016 και στο 26% για το φορολογικό έτος 2017.
  • 23. ΕΝΦΙΑ. Εναρξη της διαδικασίας είσπραξής του.
  • 24. Εισόδημα. Αλλαγές σε κλίμακα και αφορολόγητο.
  • 25. Ενοίκια. Αύξηση του φορολογικού συντελεστή επί του ετήσιου εισοδήματος από ενοίκια, για εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%) και για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ στο 35% (από 33%).
  • 26. Τυχερά παιχνίδια. Επέκταση της φορολόγησης των μικτών εσόδων από τυχερά παιχνίδια.
  • 27. Ναυτιλία. Σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου.
  • 28. Επίδομα θέρμανσης. Καλύτερη στόχευση της επιλεξιμότητας ώστε να μειωθεί στο μισό η δαπάνη.
  • 29. Επιστροφές φόρου. Απλοποίηση διαδικασιών.
  • 30. Εισφορά αλληλεγγύης. Αναμόρφωσή της και ενσωμάτωση στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
  • 31. Φοροαπαλλαγές. Εντοπισμός όλων των κινήτρων που αφορούν τη φορολόγηση εισοδήματος των επιχειρήσεων και κατάργηση των αναποτελεσματικών και άδικων
  • 32. Μέτρα αναγκαστικής είσπραξης. Επανεξέταση και μεταρρύθμιση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
  • 33. Ελεγχοι στην έδρα. Εξασφάλιση της επαρκούς πρόσβασης της φορολογικής διοίκησης στις εγκαταστάσεις των φορολογουμένων.
  • 34. Συλλογικές επενδύσεις. Επανεξέταση του πλαισίου φορολογίας κεφαλαίου.
  • 35. Παρακράτηση φόρου τεχνικών υπηρεσιών. Επανεξέταση της παρακράτησης φόρου επί των τεχνικών υπηρεσιών.
  • 36. Αντικειμενικές αξίες. Εν όψει τυχόν αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών ακινήτων, θα γίνει προσαρμογή των φορολογικών συντελεστών επί της ακίνητης περιουσίας, ώστε και το 2016 τα έσοδα να ανέλθουν στα 2,65 δισ.
  • 37. Τεκμήρια. Επανεξέταση της ελάχιστης φορολογίας.
  • 38. Φοροαποφυγή. Εκμηδενισμός των δυνατοτήτων αποφυγής.
  • 39. Ποιος είναι αγρότης. Αυστηρότερος ορισμός των αγροτών.
  • 40. Μέτρα για φορολογική συμμόρφωση. Σχέδιο για αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης.
  • 41. Πλαστικό χρήμα. Σχέδιο για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών με την εφαρμογή που θα αρχίζει από τον Μάρτιο του 2016.
  • 42. Μαύρες λίστες. Δημοσιοποίηση του καταλόγου οφειλετών.
  • 43. Φορολογικό πιστοποιητικό. Μείωση των περιορισμών στη διεξαγωγή ελέγχων των φορολογικών δηλώσεων, με την επιφύλαξη του συστήματος εξωτερικού φορολογικού πιστοποιητικού.
  • 44. Διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών. Βελτίωση των κανόνων περί διαγραφής μη εισπράξιμων φόρων.
  • 45. Ελεγκτές. Αφαίρεση της προσωπικής αστικής ευθύνης των υπαλλήλων για τη λήψη μέτρων είσπραξης παλαιών οφειλών.
  • 46. Εθνική στρατηγική εισπράξεων. Πρόταση και εφαρμογή εντός του 2016.
  • 47. Μητρώα ΦΠΑ. Επιτάχυνση των διαδικασιών διαγραφής και περιορισμού της επανεγγραφής στα μητρώα ΦΠΑ για την προστασία των εσόδων από τον ΦΠΑ.
  • 48. Απάτη ΦΠΑ. Να καταπολεμηθεί η αλυσιδωτή απάτη (τύπου «καρουσέλ»).
  • 49. Αύξηση ορίου απαλλαγής ΦΠΑ. Εκπόνηση αξιολόγησης των επιπτώσεων που θα έχει η αύξηση του κατώτατου ορίου ΦΠΑ στα 25.000 ευρώ.
  • 50. Ενίσχυση της Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών
  • 51. Αυτονομία ΓΓΔΕ. Θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση αυτόνομου φορέα εσόδων

Προαπαιτούμενα Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου

  • 52. Καταθέσεις εξωτερικού. Κατάρτιση συνολικού σχεδίου για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, το οποίο θα περιλαμβάνει τον εντοπισμό των μη δηλωμένων καταθέσεων και αίτημα προς τα κράτη της Ε.Ε. για την παροχή δεδομένων περί απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από Ελληνες.
  • 53. Καθιέρωση περιουσιολογίου
  • 54. Λαθρεμπόριο καυσίμων. Θέσπιση μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης (σταθερών ή κινητών).
  • 55. Δημιουργία βάσης δεδομένων για την παρακολούθηση των ισολογισμών μητρικών και θυγατρικών επιχειρήσεων.
  • 56. Παραγραφή υποθέσεων. Μέτρα για την ιεράρχηση των ελέγχων με βάση την ανάλυση κινδύνου.
  • 57. Ανασφάλιστα οχήματα. Εγκαιρη είσπραξη των προστίμων.
  • 58. ΚΤΕΟ. Εγκαιρη είσπραξη των προστίμων για τη μη πραγματοποίηση υποχρεωτικών τεχνικών ελέγχων.
  • 59. Συχνότητες. Εγκαιρη είσπραξη των εισφορών για τη χρήση συχνοτήτων χωρίς άδεια.
  • 60. Προκαταβολές φορολογικών διαφορών. Επιβολή της προκαταβολικής είσπραξης σε περιπτώσεις φορολογικών διαφορών.
  • 61. Μεγαλοοφειλέτες Δημοσίου. Κατηγοριοποίηση των οφειλετών ανάλογα με τη βιωσιμότητά τους.
  • 62. ΓΓΔΕ. Διορισμός διοικητικού συμβουλίου αυτόνομης Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
  • 63. Τελωνεία. Απλούστευση προτελωνειακών διαδικασιών.
  • 64. Εξαγωγές. Σχέδιο δράσης για τη διευκόλυνση του εμπορίου και τη διευκόλυνση των εξαγωγών.
  • 65. Λαθρεμπόριο. Ολοκληρωμένη στρατηγική για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων.

Στη «λίστα» του νέου μνημονίου που θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως το τέλος Δεκεμβρίου περιλαμβάνονται επίσης μέτρα που αφορούν την αγορά εργασίας και το ανθρώπινο κεφάλαιο, τις αγορές προϊόντων και το επιχειρηματικό περιβάλλον, καθώς και τις ρυθμιζόμενες επιχειρήσεις δικτύων (ενέργεια, μεταφορές, νερό).

Μεταξύ άλλων, μέχρι το τέλος του χρόνου, η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές θα πρέπει:

  • Να υλοποιήσει όλες τις εκκρεμείς συστάσεις της εργαλειοθήκης ανταγωνισμού του ΟΟΣΑ, με εξαίρεση τα μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα, τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή, τα υλικά οικοδομών και μία διάταξη για τα τρόφιμα· και σημαντικό αριθμό συστάσεων της εργαλειοθήκης ΙΙ του ΟΟΣΑ σχετικά με τα ποτά και τα προϊόντα πετρελαίου.
  • Να ανοίξει τα κλειστά επαγγέλματα των συμβολαιογράφων, αναλογιστών και κλητήρων και να ελευθερώσει την αγορά τουριστικών καταλυμάτων:
  • Να εξαλείψει τα μη ανταποδοτικά τέλη και να ευθυγραμμίσει τα ανταποδοτικά τέλη με τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
  • Να μειώσει τη γραφειοκρατία, μεταξύ άλλων για τις οριζόντιες απαιτήσεις αδειοδότησης επενδύσεων και για τις δραστηριότητες χαμηλού κινδύνου σύμφωνα με τη σύσταση της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Τα μέτρα που πρέπει να υιοθετηθούν από την Ελλάδα έχουν αναλυτικά ως εξής:

Μεταρρυθμίσεις Σεπτεμβρίου

  • Αδειοδότηση επενδύσεων. Θα εγκριθεί χάρτης πορείας για τη μεταρρύθμιση της αδειοδότησης των επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένης της ιεράρχησης προτεραιοτήτων.
  • Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Θα δημιουργηθούν τρεις κινητές ομάδες επιβολής του νόμου.
  • Χρήσεις γης. Σε συμφωνία με τους θεσμούς, η κυβέρνηση θα προτείνει χρονικά προσδιορισμένο χάρτη πορείας για επιλεγμένες βελτιώσεις της νομοθεσίας χωροταξικού σχεδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων που αφορούν τις κατηγορίες χρήσεων γης, και για την πλήρη θέσπιση δευτερογενούς νομοθεσίας έως τον Ιούνιο του 2016, ώστε να εξασφαλιστεί ότι η νομοθεσία θα διευκολύνει αποτελεσματικά τις επενδύσεις, θα απλουστεύσει και θα συντομεύσει τις διαδικασίες σχεδιασμού, ενώ θα προβλέπει τις αναγκαίες διασφαλίσεις. Εάν δεν υπάρξει συμφωνία για τις αναγκαίες αλλαγές, θα εφαρμοστεί πλήρως ο νόμος περί χωροταξικού σχεδιασμού του 2014.
  • Ενέργεια. Θα τροποποιηθούν οι κανόνες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να αποφευχθεί η αναγκαστική λειτουργία σταθμών κάτω από το μεταβλητό κόστος τους και θα αρχίσουν την εφαρμογή της μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου, θα αναθεωρήσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ βάσει του κόστους, μεταξύ άλλων αντικαθιστώντας την έκπτωση 20% για τους χρήστες υψηλής τάσης με τιμολόγια βάσει του οριακού κόστους παραγωγής. Επίσης, οι αρχές θα συζητήσουν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον σχεδιασμό του συστήματος δημοπρασιών ΝΟΜΕ, με στόχο να μειωθούν κατά 25% τα μερίδια λιανικής και χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ και να πέσουν κάτω από το 50% έως το 2020, ενώ οι οριακές τιμές θα καλύπτουν το κόστος παραγωγής και θα συμμορφώνονται πλήρως με τους κανόνες της Ε.Ε.

Μεταρρυθμίσεις Οκτωβρίου

  • Αγορά εργασίας. Επανεξέταση ορισμένων υφιστάμενων πλαισίων της αγοράς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των ομαδικών απολύσεων, της συλλογικής δράσης και των συλλογικών διαπραγματεύσεων, λαμβανομένων υπ’ όψιν των βέλτιστων πρακτικών σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν θα πραγματοποιηθεί καμία αλλαγή στο τρέχον πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων πριν από την ολοκλήρωση της επανεξέτασης.
  • Εργαλειοθήκες ΟΟΣΑ. Οι αρχές θα υλοποιήσουν τις εναπομείνασες συστάσεις της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ σχετικά με τα τρόφιμα και της εργαλειοθήκης ΙΙ του ΟΟΣΑ σχετικά με τα ποτά και τα προϊόντα πετρελαίου και θα δρομολογήσουν νέα αξιολόγηση του ΟΟΣΑ για τις συνθήκες ανταγωνισμού στους τομείς του χονδρικού εμπορίου, των κατασκευών, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των μέσων ενημέρωσης, καθώς και στο υπόλοιπο της μεταποίησης.
  • Τουριστικά καταλύματα. Θα καταρτισθεί σχέδιο για να τεθεί πλήρως σε ισχύ η ελευθέρωση των τουριστικών καταλυμάτων.
  • Ανταγωνισμός και γραφειοκρατία. Η κυβέρνηση θα δρομολογήσει εκ των υστέρων εκτίμηση επιπτώσεων σχετικά με επιλεγμένες μεταρρυθμίσεις που αφορούν τον ανταγωνισμό, την αδειοδότηση επενδύσεων και τον διοικητικό φόρτο.
  • Απελευθέρωση επαγγελμάτων. Οσον αφορά τα νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα, απαιτείται προεδρικό διάταγμα σχετικά με τις αποκλειστικές δραστηριότητες των πολιτικών μηχανικών και των συναφών επαγγελμάτων.
  • Διαρθρωτικά ταμεία. Πλήρης εφαρμογή του ν. 4314/14 για τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.
  • ΑΔΜΗΕ. Θα λάβουν μη αναστρέψιμα μέτρα (συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης της ημερομηνίας για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών) για την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης μεταφοράς ηλεκτρικής ενεργείας, ΑΔΜΗΕ, εκτός εάν προταθεί εναλλακτικό σχέδιο, με ισοδύναμα αποτελέσματα όσον αφορά τον ανταγωνισμό και τις προοπτικές επενδύσεων.
  • Ενέργεια. Θα επανεξεταστεί η φορολόγηση της ενέργειας. Θα ενισχυθεί η οικονομική και επιχειρησιακή ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας Θα μεταφερθεί στο εσωτερικό δίκαιο η οδηγία 27/2012 για την ενεργειακή απόδοση.
  • Θαλάσσιες μεταφορές. Η κυβέρνηση θα ευθυγραμμίσει τις απαιτήσεις επάνδρωσης για τις εγχώριες υπηρεσίες με εκείνες για τις διεθνείς γραμμές.
  • Μεταφορές και εφοδιαστική. Η κυβέρνηση θα εγκρίνει το προεδρικό διάταγμα για τον καθορισμό των επιχειρησιακών δομών της ρυθμιστικής αρχής

Μεταρρυθμίσεις Νοεμβρίου

  • Διοικητικός φόρτος. Η κυβέρνηση θα θεσπίσει νομοθεσία για να εφαρμόσει τις εκκρεμείς συστάσεις του ΟΟΣΑ σχετικά με το περιβάλλον και τις άδειες εμπορίας καυσίμων.

Μεταρρυθμίσεις Δεκεμβρίου

  • Αδήλωτη εργασία. Ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης και της ατελώς δηλωμένης εργασίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων εταιρειών, να προστατευτούν οι εργαζόμενοι και να αυξηθούν τα έσοδα από τη φορολογία και την κοινωνική ασφάλιση.
  • Επαγγελματική κατάρτιση. Προκειμένου να επιτύχει τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ), και με βάση τη μεταρρύθμιση που εγκρίθηκε το 2013 (ν. 4186/2013), η κυβέρνηση:
  1. θα θεσπίσει ένα σύγχρονο πλαίσιο ποιότητας για την ΕΕΚ/μαθητεία,
  2. θα δημιουργήσει ένα σύστημα για τον προσδιορισμό των αναγκών σε επίπεδο δεξιοτήτων και μια διαδικασία αναβάθμισης των προγραμμάτων και της πιστοποίησης,
  3. θα δρομολογήσει πιλοτικές συμπράξεις με περιφερειακές αρχές και εργοδότες το 2015-2016,
  4. θα χαράξει ολοκληρωμένο σχέδιο εφαρμογής του υπουργείου Εργασίας, του υπουργείου Παιδείας και του ΟΑΕΔ, με σκοπό την παροχή του απαιτούμενου αριθμού θέσεων μαθητείας για όλους τους σπουδαστές της επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΣ και ΙΕΚ) έως το 2016 και για το 33% τουλάχιστον του συνόλου των σπουδαστών της τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ) έως το 2016-2017 και
  5. θα διασφαλίσει μεγαλύτερη συμμετοχή των εργοδοτών και μεγαλύτερη χρήση της ιδιωτικής χρηματοδότησης.
  • Ανάπτυξη ικανοτήτων. Μεσοπρόθεσμα, θα ενισχυθεί η ικανότητα του υπουργείου Εργασίας όσον αφορά τη χάραξη, εφαρμογή και παρακολούθηση των πολιτικών, προκειμένου να αυξηθεί η ικανότητά του να υλοποιεί μεταρρυθμίσεις στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας και ενεργητικές πολιτικές για την αγορά εργασίας.
  • Φαρμακευτικά προϊόντα. Οι αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία για να εφαρμόσουν τη σύσταση του ΟΟΣΑ που περιλαμβάνεται στην εργαλειοθήκη για τον ανταγωνισμό όσον αφορά τα φαρμακευτικά προϊόντα, με ισχύ από τον Ιούνιο του 2016.
  • Απελευθέρωση επαγγελμάτων. Οσον αφορά τα νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα, θα εγκρίνει τις συστάσεις εξωτερικού συμβούλου.
  • Διευκόλυνση εμπορίου. Η νέα κυβέρνηση θα απλουστεύσει τις προτελωνειακές διαδικασίες έως τον Δεκέμβριο του 2015. Επιπλέον, με τη συμμετοχή δημόσιων και ιδιωτικών ενδιαφερομένων, οι αρχές θα επικαιροποιήσουν το σχέδιο δράσης για τη διευκόλυνση του εμπορίου ως προς την εθνική ενιαία θυρίδα, θα εγκρίνουν σχέδιο δράσης για την προώθηση των εξαγωγών έως τον Δεκέμβριο του 2015 και στη συνέχεια θα προχωρήσουν στην εφαρμογή τους.
  • Λαθρεμπόριο. Οι αρχές θα εγκρίνουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων.
  • Δασοκομία. Οι αρχές θα εγκρίνουν το προεδρικό διάταγμα για τους ορισμούς στον τομέα της δασοκομίας.
  • Γεωργία. Θα θεσπιστεί στρατηγική για την ανταγωνιστικότητα που θα περιλαμβάνει βελτιώσεις στην απορρόφηση των κονδυλίων της Ε.Ε., μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της εμπορίας γεωργικών προϊόντων, και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για τη θέσπιση νέου πλαισίου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς.
  • Ενέργεια. Οι αρχές θα εγκρίνουν νέο πλαίσιο για τη στήριξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, θα θεσπίσουν νέο σχέδιο για την αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, θα αρχίσουν την εφαρμογή του χάρτη πορείας ακολουθώντας το υπόδειγμα στόχο της Ε.Ε. για την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Νερό. Η κυβέρνηση, με την τεχνική βοήθεια της Ε.Ε., θα δρομολογήσει τις αναγκαίες δράσεις για την πλήρη εφαρμογή του κανονιστικού πλαισίου για τις εταιρείες ύδρευσης.