Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Στις 18 και 24 φαίνεται να «κλειδώνουν» οι δόσεις της νέας πάγιας ρύθμισης που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και έχει θέσει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων με τους θεσμούς.
Οι συζητήσεις μάλιστα για την αλλαγή της ισχύουσας πάγιας ρύθμισης, με στόχο τη θέσπιση ενός ευνοϊκότερου καθεστώτος για τους φορολογούμενους, έχουν ήδη ξεκινήσει με τα τεχνικά κλιμάκια που βρίσκονται στην Αθήνα.
Ωστόσο και η στάση των θεσμών παραμένει «πάγια», καθώς και στις τελευταίες συζητήσεις εμφανίζονται, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, αρνητικοί στο αίτημα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών όπως οι δόσεις της πάγιας ρύθμισης αυξηθούν από 12 για τις φορολογικές οφειλές και 24 για τις έκτακτες οφειλές σε 24 και 36 αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το οικονομικό επιτελείο δεν έχει καταθέσει τα «όπλα» και ήδη έχει κερδίσει μια «μάχη», αφού, όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Ν», οι εταίροι δέχτηκαν οι δόσεις για τις τακτικές οφειλές να αυξηθούν στις 18, όχι όμως και αυτές για τις έκτακτες που επιμένουν να παραμείνουν στις 24.
Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου τόνισε ότι ακόμη «δεν έχει λήξει τίποτα» αφού οι συζητήσεις συνεχίζονται, ενώ όλα θα τεθούν και στο τραπέζι των διαβουλεύσεων με τους επικεφαλής των θεσμών κατά την επικείμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα.
Ισχυρό «όπλο» στα χέρια του οικονομικού επιτελείου είναι ο όγκος πλέον των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, αλλά και το γεγονός ότι περισσότεροι από 4 εκατ. φορολογούμενοι έχουν χρέη στην εφορία, με τους περισσότερους δε να βρίσκονται υπό την απειλή αναγκαστικών μέτρων.
Θα πρέπει πάντως να υπογραμμιστεί, είτε η κυβέρνηση κερδίσει και τη «μάχη» των 36 δόσεων είτε όχι, ότι βασική προϋπόθεση που θέτουν οι θεσμοί για κάθε αλλαγή που θα επέλθει στην ισχύουσα πάγια ρύθμιση να θεσπιστούν αυστηρά κριτήρια για την υπαγωγή στη ρύθμιση, κάτι που δεν ισχύει σήμερα.
Οι ισχύουσες επιλογές
Υπενθυμίζεται ότι οι φορολογούμενοι σήμερα, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», με βάση την ισχύουσα νομοθεσία έχουν δύο δυνατότητες ρυθμίσεων τμηματικής εξόφλησης ληξιπρόθεσμων χρεών προς τη Φορολογική Διοίκηση:
α) Την πάγια ρύθμιση της υποπαραγράφου Α2 της παρ. Α’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013, με την οποία μπορούν να ρυθμιστούν οι βεβαιωμένες στις ΔΟΥ και στα τελωνεία οφειλές οι οποίες είτε έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες στο σύνολό τους είτε έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες κατά ένα μέρος τους (τουλάχιστον κατά το ποσό της πρώτης δόσης αυτών) είτε δεν έχουν ακόμη καταστεί ληξιπρόθεσμες. Με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις ή σε έως και 24 μηνιαίες δόσεις, αν προέρχονται από έκτακτη αιτία. Η ένταξη οφειλών στη συγκεκριμένη ρύθμιση συνεπάγεται την επιβάρυνσή τους με ετήσιο επιτόκιο 5%. Η αίτηση για την υπαγωγή στη ρύθμιση αυτή και η συνημμένη υπεύθυνη δήλωση, με την οποία δίδονται πληροφορίες από τον οφειλέτη για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση, υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω εφαρμογής που λειτουργεί στο σύστημα ΤΑΧΙSnet και είναι προσβάσιμη από την ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (ηλεκτρονική διεύθυνση www.aade.gr).
β) Την πάγια ρύθμιση του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 (του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας), με την οποία παρέχεται η δυνατότητα τμηματικής εξόφλησης σε μηνιαίες δόσεις βεβαιωμένων οφειλών που προέρχονται από πάσης φύσεως φόρους.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα πάγιας ρύθμισης που προβλέπει τμηματική εξόφληση φορολογικών οφειλών προς το Δημόσιο σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις ή μέχρι και 24 μηνιαίες δόσεις, αν τα χρέη έχουν προκύψει από έκτακτες αιτίες και προβλέπεται να εξοφληθούν εφάπαξ.
Η ένταξη οφειλών στη συγκεκριμένη ρύθμιση συνεπάγεται επίσης την επιβάρυνσή τους με ετήσιο επιτόκιο 5%. Η πάγια ρύθμιση του ν. 4174/2013 έχει σχεδόν τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με τη ρύθμιση του ν. 4152/2013. Η μόνη ουσιαστική διαφορά της με την πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013 είναι ότι για την υπαγωγή στην πάγια ρύθμιση του ν. 4174/2013 δεν προβλέπεται ηλεκτρονική υποβολή αίτησης και υπεύθυνης δήλωσης, οπότε ο φορολογούμενος θα πρέπει να μεταβεί στην αρμόδια ΔΟΥ και να συμπληρώσει χειρόγραφα έντυπη αίτηση και έντυπη υπεύθυνη δήλωση για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση.
Σε καθεμία από τις παραπάνω δύο πάγιες ρυθμίσεις υπάρχει όρος που προβλέπει ότι η υπαγωγή μιας οφειλής φορολογουμένου στο πρόγραμμα τμηματικής καταβολής σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις, ή σε έως και 24 αν πρόκειται για οφειλή από έκτακτη αιτία, μπορεί να γίνει μόνο μία φορά.
Ωστόσο, εάν ένας οφειλέτης απολέσει την πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013 μπορεί στη συνέχεια να εντάξει το εναπομείναν, ανεξόφλητο υπόλοιπο της ίδιας οφειλής του στην πάγια ρύθμιση του ν. 4174/2013 (του ΚΦΔ). Μπορεί επίσης να ισχύσει και το αντίθετο: Εάν ένας οφειλέτης απολέσει την πάγια ρύθμιση του ν. 4174/2013 (του ΚΦΔ) έχει το δικαίωμα να εντάξει το εναπομείναν, ανεξόφλητο υπόλοιπο της ίδιας οφειλής του στην πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι εάν ένας φορολογούμενος εντάξει ένας χρέος του προς το Δημόσιο (ληξιπρόθεσμο ή μη) στη μία πάγια ρύθμιση από τις δύο που ισχύουν και αποκτήσει το δικαίωμα εξόφλησης του χρέους αυτού σε 12 μηνιαίες δόσεις, αλλά στην πορεία απολέσει τη ρύθμιση, μπορεί να εντάξει το υπόλοιπο της ίδιας οφειλής του στην άλλη πάγια ρύθμιση ακριβώς με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις.
Η μόνη διαφορά μεταξύ των περιπτώσεων απώλειας της μίας και της άλλης πάγιας ρύθμισης είναι η εξής:
α) Σε περίπτωση απώλειας της πάγιας ρύθμισης 12 δόσεων του ν. 4152/2013, ο οφειλέτης για να ενταχθεί αμέσως μετά στην πάγια ρύθμιση 12 δόσεων του ν. 4174/2013 θα πρέπει να προσέλθει στην αρμόδια ΔΟΥ για να υποβάλει αυτοπροσώπως και σε έντυπη μορφή την αίτηση και την υπεύθυνη δήλωση.
β) Σε περίπτωση απώλειας της πάγιας ρύθμισης 12 δόσεων του ν. 4174/2013, ο οφειλέτης για να ενταχθεί αμέσως μετά στην πάγια ρύθμιση 12 δόσεων του ν. 4152/2013 αρκεί να υποβάλει ηλεκτρονικά, μέσω TAXISnet, την αίτηση και την υπεύθυνη δήλωση.
Πότε χάνονται
Επισημαίνεται ότι τόσο η πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013 όσο και η πάγια ρύθμιση του ν. 4174/2013 χάνονται εφόσον ο οφειλέτης:
α) δεν καταβάλει μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες περισσότερες από μία δόσεις,
β) καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης για περισσότερο από έναν μήνα,
γ) δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις του στη φορολογία εισοδήματος και στη φορολογία ΦΠΑ κατά την περίοδο υπαγωγής του στο πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών. Στην περίπτωση αυτή, η υπαγωγή του ίδιου χρέους για δεύτερη φορά σε πάγια ρύθμιση, σύμφωνα με τα παραπάνω αναφερθέντα, μπορεί να γίνει αφού προηγουμένως τακτοποιηθούν οι ανεκπλήρωτες φορολογικές υποχρεώσεις (με υποβολή εκπρόθεσμων αρχικών δηλώσεων κ.λπ.),
δ) δεν πληρώσει εμπρόθεσμα ή δεν εντάξει σε ρύθμιση τυχόν νέα οφειλή που θα προκύψει. Στην περίπτωση αυτή, η υπαγωγή του ίδιου χρέους για δεύτερη φορά σε πάγια ρύθμιση, σύμφωνα με τα παραπάνω αναφερθέντα, μπορεί να γίνει αφού προηγουμένως τακτοποιηθεί η αποπληρωμή της νέας οφειλής.
Προαπαιτούμενο να θεσπιστούν αυστηρά κριτήρια υπαγωγής θέτουν οι θεσμοί προς το οικονομικό επιτελείο, προκειμένου να εφαρμοστεί η όποια τροποποίηση στην πάγια ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο.
Εάν ένας οφειλέτης απολέσει την πάγια ρύθμιση του ν. 4152/2013, μπορεί στη συνέχεια να εντάξει το εναπομείναν, ανεξόφλητο υπόλοιπο της ίδιας οφειλής του στην πάγια ρύθμιση του ν. 4174/2013.