Λύσεις που να διασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της πλατφόρμας για τον Β΄ κύκλο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ» ζητεί ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός με επιστολή του προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, αλλά και τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη.
Στην επιστολή του ο πρόεδρος του ΤΕΕ καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις επίλυσης των προβλημάτων που έχουν παρατηρηθεί με τη λειτουργία της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ζητώντας παράλληλα και την προώθηση της διαδικασίας για να υπάρξουν επιπλέον πόροι.
«Γνωρίζετε καλά ότι ολόκληρη η αγορά και η κοινωνία ανέμεναν επί μήνες την ενεργοποίηση του Β κύκλου του προγράμματος ‘εξοικονομώ κατ’ οίκον ΙΙ’ αλλά δυστυχώς, παρά την πολύμηνη προετοιμασία παρουσιάστηκαν και πάλι προβλήματα τα οποία πρέπει άμεσα να επιλυθούν. Μπορεί αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τον πρώτο κύκλο, το πληροφοριακό σύστημα να μην κατέρρευσε αλλά χαρακτηρίστηκε ήδη από την πρώτες ώρες της πρώτης ημέρας από πολλά προβλήματα πρόσβασης, όπως και το ΥΠΕΝ αναγνώρισε με τη σχετική χθεσινή του ανακοίνωση, με την οποία ζητούσε από τους χρήστες ‘υπομονή’» αναφέρει ο κ. Στασινός.
Όπως επισημαίνει ο ίδιος, τα προβλήματα αυτά «δεν αφορούν απρόσωπα ‘κάποιους χρήστες’ αλλά προσωπικά χιλιάδες επαγγελματίες και επιστήμονες, στην πλειοψηφία τους μηχανικούς, που για λογαριασμό των πελατών τους ξενυχτούν πάνω από πληκτρολόγια και οθόνες, για να αντικρίσουν αρκετές φορές ένα σύστημα που δεν ανταποκρίνεται».
«Η κατάσταση αυτή δημιουργεί αφόρητη πίεση μεταξύ επαγγελματιών και ιδιοκτητών ακινήτων, για κάτι που δεν φέρουν καμία ευθύνη, ενώ χιλιάδες μηχανικοί έχουν επωμιστεί τεράστιο φόρτο εργασίας και μεγάλες ευθύνες απέναντι στους πελάτες τους, οι οποίες είναι εξαιρετικά δυσανάλογες με την εξαιρετικά χαμηλή αμοιβή που προβλέπεται να επιχορηγεί το πρόγραμμα» σημειώνει ο κ. Στασινός, προσθέτοντας ότι «η κυβέρνηση οφείλει να αναγνωρίσει την κατάσταση στις πραγματικές της διαστάσεις».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ «βασικός λόγος που δημιουργούνται αυτά τα προβλήματα είναι η επιλογή την ένταξης στο πρόγραμμα με σειρά προτεραιότητας και μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων». «Κάθε λογικός άνθρωπος που ενδιαφέρεται να ενταχθεί θέλει, μοιραία, να ενταχθεί στις πρώτες λίγες ώρες για να προλάβει. Δεδομένης της επιλογής για χρονική σειρά προτεραιότητας, η μη διαθεσιμότητα του συστήματος δημιουργεί αίσθημα αδικίας και έντονο εκνευρισμό» παρατηρεί. Τονίζει ακόμη πως «παρά τις βελτιώσεις το πληροφοριακό σύστημα που υποστηρίζει το πρόγραμμα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον μεγάλο φόρτο».
Στη συνέχεια ο κ. Στασινός καταθέτει μία σειρά προτάσεων για «την επίλυση των άμεσων προβλημάτων»:
«1. Να δοθεί νέα ημερομηνία υποβολής – έναρξης υποδοχής αιτήσεων για τις επόμενες περιφέρειες, εφόσον διαπιστωθεί το πληροφοριακό σύστημα είναι λειτουργικό και βεβαιωμένα έτοιμο για τον φόρτο εργασίας που θα υποδεχθεί. Στο μεσοδιάστημα οι αρμόδιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το χρόνο για βελτίωση των υποδομών και των παραμέτρων.
2. Να προβλεφθεί ΑΜΕΣΑ η πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα με διαφορετική ημερομηνία ανά κάθε μία Περιφέρεια. Ουδείς καταλαβαίνει ποιο λόγο εξυπηρετεί η ομαδοποίηση περιφερειών την ίδια ημέρα και ώρα καθώς κάθε Περιφέρεια έχει διακριτό προϋπολογισμό και θα μια τέτοια κίνηση θα εξομαλύνει τη λειτουργία και θα μειώσει τον φόρτο του συστήματος.
3. Δεδομένων των προβλημάτων που έχουν ήδη δημιουργηθεί σε πολλούς χρήστες, και ιδιαίτερα αν τα ανωτέρω δεν προχωρήσουν από πλευράς σας άμεσα, πριν το 2ο και 3ο κύμα περιφερειών, προτείνω να τροποποιηθεί ο οδηγός του προγράμματος και οι σχετικές αποφάσεις από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα. Για παράδειγμα θα μπορούσε να προβλεφθεί, με τη διαδικασία της υπερδέσμευσης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ (καθώς η περίοδος και το ποσοστό απορρόφησης το επιτρέπει), ότι όσοι προσπάθησαν αλλά απέτυχαν λόγω προβλήματος πρόσβασης (κάτι που μπορεί ως στοιχείο να προκύπτει από διακριτό βήμα στην αρχή της αίτησης ή από τα δεδομένα που αποθηκεύει η βάση δεδομένων για την πρόσβαση ή από την έκδοση πρόσφατου πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης ή συνδυασμό των ανωτέρω) να ενταχθούν αμέσως μετά από επιπλέον πόρους που θα δοθούν ειδικά για αυτήν την περίπτωση, ώστε να μειωθεί η πίεση προς τους πολίτες και τους μηχανικούς να «προλάβουν» και ο φόρτος που δέχεται ταυτόχρονα το πληροφοριακό σύστημα.
4. Κατά τη λειτουργία της πλατφόρμας να είναι εμφανής – όπως και θα έπρεπε εξαρχής – ποσοτική/στατιστική ανάλυση των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, και κατά συνέπεια των χρημάτων που έχουν δεσμευτεί ανά περιφέρεια, σε πραγματικό χρόνο. Μια απολογιστική ανακοίνωση του ΥΠΕΝ ανά ημέρα δεν εξυπηρετεί τη λειτουργία του συστήματος και η ενημέρωση από το σύστημα με απλή παροχή πληροφορίας ότι δεν είναι δυνατή η αίτηση λόγω εξάντλησης προϋπολογισμού κατά τη διάρκεια μάλιστα της σύνταξής της δεν εξυπηρετεί κανέναν και δημιουργεί περιττά προβλήματα.
5. Να υπάρξει από πλευράς Υπουργείων-ΕΤΕΑΝ αξιόπιστος μηχανισμός υποστήριξης των μηχανικών και των πολιτών, με τη λειτουργία του helpdesk, ηλεκτρονικά και τηλεφωνικά, που να μπορεί να υποδεχθεί το φόρτο εργασίας και τις σχετικές ερωτήσεις με αρτιότητα και αξιοπιστία.
6. Σε δεύτερο χρόνο, προκειμένου να αποφορτιστεί το άγχος ιδιοκτητών και ενδιαφερομένων, σας καλώ να αποφασίσετε πολιτικά άμεσα και να ανακοινώσετε την πρόθεσή σας για αύξηση των πόρων για το Εξοικονομώ Κατ΄ Οίκον ΙΙ και μελλοντική νέα προκήρυξη, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του ΕΣΠΑ συνολικά, που σίγουρα θα πραγματοποιήσετε μετά την αξιολόγηση της προόδου των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, και για την οποία ένα πετυχημένο πρόγραμμα μπορεί μόνο να προσφέρει στον μείζονα στόχο της απορρόφησης των πόρων, σε συνδυασμό με τη σημασία της επίτευξης των εθνικών στόχων εξοικονόμησης ενέργειας».