Στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2014 υποχώρησε το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα τον πρώτο μήνα του έτους, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε περαιτέρω τον Ιανουάριο στις 95,3 μονάδες, από 98,9 μονάδες που ήταν τον προηγούμενο μήνα.
Όπως επισημαίνει το ΙΟΒΕ, καταγράφεται µια διαφοροποίηση ανάµεσα στις προσδοκίες των καταναλωτών και σε αυτές των επιχειρήσεων.
Συγκεκριµένα, σε όλους τους επιµέρους τοµείς της παραγωγής καταγράφεται αποδυνάµωση των προσδοκιών, γεγονός που υποδηλώνει ότι, συνολικά και διακλαδικά, οι επιχειρηµατικές προσδοκίες κατά την προεκλογική περίοδο επιδεινώθηκαν σε σχέση µε τον προηγούµενο µήνα.
Από την άλλη πλευρά, και όπως συµβαίνει σχεδόν µε συστηµατικό τρόπο σε κάθε προεκλογική περίοδο, η καταναλωτική εµπιστοσύνη βελτιώνεται, ανακάµπτοντας µετά την πτώση του ∆εκεµβρίου.
Λαµβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι η συλλογή των δεδοµένων έγινε, σχεδόν στο σύνολό της, κατά την προεκλογική περίοδο και όχι µετά το εκλογικό αποτέλεσµα, προκύπτει ότι η πολιτική αβεβαιότητα επηρέασε περισσότερο τις επιχειρήσεις και λιγότερο τους καταναλωτές.
Αναλυτικότερα:
- Στη βιοµηχανία, οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς µήνες επιδεινώνονται εκ νέου, µε το ισοζύγιο στις εκτιµήσεις για τα αποθέµατα να διευρύνεται και τις εκτιµήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση να αποδυναµώνονται ελαφρά.
- Στις υπηρεσίες, οι µεταβολές στις εκτιµήσεις για την τρέχουσα ζήτηση και την εξέλιξη της βραχυπρόθεσµης ζήτησης είναι αρνητικές, όπως συµβαίνει και µε τις εκτιµήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων, αν και οριακά.
- Στο λιανικό εµπόριο, οι θετικές εκτιµήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις βελτιώνονται ελαφρά, ενώ αποδυναµώνονται οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσµη εξέλιξή τους. Οι αρνητικές εκτιµήσεις για το επίπεδο των αποθεµάτων δεν µεταβάλλονται.
- Στις κατασκευές, το ισοζύγιο προβλέψεων για την απασχόληση κερδίζει ελαφρά έδαφος, ενώ αντίθετα ο ήδη έντονα αρνητικός δείκτης στις προβλέψεις για το πρόγραµµα εργασιών των επιχειρήσεων διπλασιάζεται.
- Στην καταναλωτική εµπιστοσύνη, οι προβλέψεις για την οικονοµική κατάσταση του νοικοκυριού και εκείνες για την οικονοµική κατάσταση της χώρας το επόµενο 12µηνο βελτιώνονται, όπως συµβαίνει και µε τις προθέσεις για αποταµίευση, αλλά και τις προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας.