Από την έντυπη έκδοση
Μειώσεις 20% (μεσοσταθμικά) στα τιμολόγια χρέωσης των χρηστών του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου για τις παρεχόμενες σε αυτούς υπηρεσίες αναμένεται να ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2022 με βάση όσα ανέφερε η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ σε εκδήλωση προς τα ΜΜΕ όπου παρουσίασε τη νέα της εταιρική ταυτότητα.
Πιο συγκεκριμένα, ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου οι μειώσεις κυμαίνονται από το 17% έως το 24%. Έτσι με μια μέση τιμή ανά MWh στα 3,3 ευρώ που ισχύει για φέτος η μείωση αναμένεται να ανέλθει στα 66 λεπτά περίπου, δηλαδή η τιμή ανά MWH θα πέσει κάτω από τα 3 ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι χρεώσεις αυτές αφορούν περίπου 49 εταιρείες στον κλάδο μεταφοράς και 33 στον κλάδο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, κυρίως εγχώριες, εκ των οποίων οι 35 είναι άκρως ενεργές την περίοδο αυτή. Ζητούμενο βέβαια είναι η μεταφορά της μείωσης αυτής στην αγορά τόσο στη βιομηχανία όσο και στους καταναλωτές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, οι υψηλές καταναλώσεις και η εκτίμηση για άνοδο της ζήτησης έχει οδηγήσει στις μειώσεις αυτές. Μάλιστα, η προβολή είναι ότι τα επόμενα 10 χρόνια, όπως τόνισε η CEO του ΔΕΣΦΑ, θα υπάρχουν μειωμένες τιμές σε σχέση με τώρα.
Η κ. Galli τόνισε ότι λόγω αύξησης της ζήτησης ο ΔΕΣΦΑ δεν θα μειώσει τα κέρδη του τα επόμενα χρόνια.
Σε σχέση με τα έσοδα για φέτος, η CEO του ΔΕΣΦΑ σημείωσε ότι λόγω των μείωσης και των φετινών χρεώσεων θα υπάρξει οριακή πτώση, ωστόσο κάπως ισοσταθμίζεται από την αύξηση της ζήτησης και την εκτόξευση των εξαγωγών που το πρώτο εξάμηνο του 2021 έφτασαν τις 3,68 TWh.
Επενδύσεις 540 εκατ.
Στο μεταξύ, επενδυτικό πρόγραμμα που υπερβαίνει τα 540 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας 48 έργα, υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ την επόμενη δεκαετία.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής, το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021- 2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, «εμπεριέχει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής».
Μάλιστα, όπως τόνισε η κ. Galli, υπάρχει αισιοδοξία ότι πολλά έργα από αυτά θα λάβουν και κοινοτική χρηματοδότηση, παρά τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η Ε.Ε. κυρίως λόγω των μεγάλων αναγκών της ευρύτερης περιοχής σε φυσικό αέριο που αποτελεί το μεταβατικό καύσιμο για την απανθρακοποίηση της οικονομίας.
Στα έργα αυτά ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και την περιοχή της Πάτρας. Η τελική επενδυτική απόφαση για τη Δ. Μακεδονία αναμένεται μέχρι το Νοέμβριο του 2021 και για τη Δ. Ελλάδα μέχρι τον Ιανουάριο του 2023.
Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε, «επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty).
Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (ThirdParty Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου.
Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του επόμενου φθινοπώρου.
Γ.Α.