Skip to main content

Το Νεώριον, τα χρέη, οι δύο μνηστήρες και η απόφαση διάσωσης

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Αποδέχεται τις προτάσεις που έχουν γίνει για την εξαγορά των Ναυπηγείων Σύρου ο πρόεδρος του ομίλου Νεώριον, Νίκος Ταβουλάρης. Μιλώντας στη «Ν», εξηγεί ότι στην ουσία η εμφάνιση και δεύτερου ενδιαφερόμενου, της εταιρείας Postlane Partners του Δημήτρη Τομαρά, μετά από αυτή του ομίλου ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, που είχε αποκαλύψει η «Ν» στις 31 Ιουλίου 2017, δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να οδηγήσει σε «πλειστηριασμό». Ισχύει απόλυτα η δέσμευσή του να δώσει τα ναυπηγεία με 1 ευρώ. Την ίδια στιγμή όμως ο κ. Ταβουλάρης καταβάλλει προσπάθειες να «σώσει» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας κλείνοντας τα «αυτιά του στις σειρήνες» από το εξωτερικό.  

Απαντώντας σε ερώτηση της «Ν» σχετικά με το ποια από τις δύο προτάσεις προκρίνει, ο κ. Ταβουλάρης «νίπτει τα χείρας του», σημειώνοντας ότι μπορούν αν θέλουν να διαλέξουν οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία τον επενδυτή που πιστεύουν ότι θα δώσει μεγαλύτερη ώθηση στην εταιρεία.   

Συμπληρώνει ωστόσο ότι για να έχουν αντίκρισμα οι προτάσεις αυτές είναι αναγκαίο η ελληνική κυβέρνηση να προωθήσει νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει να γίνει μείωση των χρεών της εταιρείας προς τις τράπεζες αλλά και κυρίως προς το ελληνικό Δημόσιο που εμφανίζεται να είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής. Ρύθμιση που θα επιτρέψει να μπει η εταιρεία στη διαδικασία του άρθρου 106 του πτωχευτικού κώδικα, ώστε να είναι εφικτή η χρηματοδότηση της εταιρείας από τους νέους υποψήφιους επενδυτές. 

Σημειώνεται ότι το χρέος της εταιρείας υπολογίζεται ότι ανέρχεται περίπου στα 60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 6,5 εκατ. προς τις τράπεζες. 

Οι δύο προτάσεις 
Το κοινό χαρακτηριστικό των δύο προτάσεων είναι ότι έχουν ελληνοαμερικανικό χαρακτήρα. Πρόκειται για δύο Έλληνες στην καταγωγή επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται και στις ΗΠΑ, ενώ υπάρχουν πληροφορίες ότι βρίσκονται σε συζητήσεις για να εξετάσουν το ενδεχόμενο συνεργασίας όσον αφορά τα Ναυπηγεία της Σύρου.   

Μάλιστα, η δεύτερη πρόταση, που είχε ήδη στα χέρια του ο κ. Ταβουλάρης, εμφανίστηκε στον δημόσιο λόγο μετά την πρόσφατη επίσκεψη του πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, Geoffrey Pyatt, στη Σύρο και τα ναυπηγεία. 

Στη συνέχεια, η εταιρεία Postlane Partners εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία επισημαίνεται ότι επιθυμεί να συμβάλει στην ταχεία επαναλειτουργία του ναυπηγείου με ακριβώς την ίδια δραστηριότητα, στοχεύοντας στην ισχυροποίηση του παραγωγικού του δυναμικού. 

Στόχοι της εταιρείας είναι να εργαστούν όλοι οι εργαζόμενοι που απασχολούντο στο ναυπηγείο πριν από το κλείσιμό του, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας από την επέκταση των δραστηριοτήτων του και γενικότερα να ενισχυθεί σε σημαντικό βαθμό η οικονομική ανάπτυξη του νησιού.

Η πρόταση εξαγοράς που έχει υποβληθεί, αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση, μπορεί να αποτελέσει άμεση και αποδοτική λύση για την αποκατάσταση του χρόνιου σοβαρού προβλήματος που έχει προκαλέσει τόσο οικονομικές όσο και κοινωνικές ζημίες στην τοπική και εθνική οικονομία, και προσβλέπει σε άμεση ανταπόκριση των αρμοδίων ώστε εντός του 2017 να δύναται να εκκινήσει η επαναλειτουργία του Νεωρίου.

Είχε προηγηθεί ο όμιλος ONEX του Πάνου Ξενοκώστα. Η θυγατρική του ομίλου, ONEX Shipyards, έχει καταθέσει και αυτή με τη σειρά της πρόταση. Όπως έχει ήδη γράψει η «Ν»,  περιλαμβάνει την αποπληρωμή του συνόλου των οφειλών προς τους εργαζόμενους, περίπου 10 εκατ. ευρώ, καθώς και επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ. 

Στόχος του κ. Ξενοκώστα είναι να παραμείνει η εταιρεία αμιγώς ναυπηγική και να εστιάσει τόσο στην κατασκευή mega yachts όσο και στην κατασκευή ειδικών offshore πλατφορμών, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες που γεννούν τα νέα γεωπολιτικά και ενεργειακά δεδομένα της περιοχής.

Στην Ελευσίνα 
Την ίδια στιγμή, όλα είναι ανοικτά όσον αφορά την άλλη εταιρεία του ομίλου Νεώριον, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ο κ. Ταβουλάρης σημειώνει στη «Ν» ότι η ιδιοκτησία δεν βρίσκεται σε συζητήσεις με κανέναν υποψήφιο επενδυτή.
«Διαβάζουμε για το ενδιαφέρον ορισμένων εταιρειών, αλλά δεν έχουμε γίνει αποδέκτες καμίας πρότασης. Τα ναυπηγεία, έστω και κάτω από δύσκολες συνθήκες, εξακολουθούν και λειτουργούν κάνοντας και επισκευές πλοίων, ενώ συνεχίζουν και το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού».

Επισημαίνει ότι χρειάζονται 3 με 4 εκατ. ευρώ για την επισκευή της πλωτής δεξαμενής νούμερο 3. «Θεωρούμε ότι σε περίπτωση που εξευρεθεί το ποσό θα δοθεί πολύ μεγάλη ώθηση στην επιχειρησιακή δυνατότητα της εταιρείας». 

«Αν είχαμε τη δεξαμενή τα τελευταία τέσσερα χρόνια», συνεχίζει ο κ. Ταβουλάρης, «θα είχαμε ρυθμίσει τις οφειλές της εταιρείας. Μας δίνει τη δυνατότητα να διπλασιάσουμε τον τζίρο από τις επισκευές στο ναυπηγείο».

Σημειώνεται πάντως ότι για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχει καταγραφεί ενδιαφέρον από την κινεζική Cosco, από Έλληνες επιχειρηματίες, ενώ έχει εξεταστεί η περίπτωση και από αμερικανικά συμφέροντα. Και για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, πάντως, όλα θα κριθούν από τη δυνατότητα που θα έχουν για να ενταχθούν στη διαδικασία του άρθρου 106, στην περίπτωση φυσικά που αποδεχθεί ενδεχόμενη πρόταση η σημερινή ιδιοκτησία της εταιρείας. 

Τι λένε οι εργαζόμενοι
Σε δηλώσεις τους οι εκπρόσωποι των εργαζομένων σημειώνουν ότι δεν θα αποφασίσουν αυτοί πού θα πουληθεί το Νεώριο. «Αυτή τη στιγμή το Νεώριο χρωστάει αυτά που χρωστάει και ο μεγαλύτερος πιστωτής είναι το κράτος, οπότε αυτό είναι που θα πουλήσει, όπως μας διαβεβαίωσαν και από τα υπουργεία. Εμείς είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε, όσο μπορέσουμε, τα συμφέροντα των εργαζομένων. Και το συμφέρον τους είναι να βρεθεί ένας αγοραστής που θα είναι πραγματικός και θα μας βγάλει από αυτό το αδιέξοδο. Εμείς σαν εργαζόμενοι νομιμοποιούμαστε να κάνουμε οποιαδήποτε ενέργεια διότι συμπεριλαμβανόμαστε στους πιστωτές, αλλά και πάλι δεν θα είμαστε εμείς που θα κρίνουμε το τελικό αποτέλεσμα».

Ωστόσο, φαίνεται ότι υποστηρίζουν την περίπτωση της ONEX, αφού για την πρόταση της Postlane αναφέρουν ότι πρόκειται για «προκαταρκτική μη δεσμευτική ένδειξη ενδιαφέροντος», άρα, κατά την άποψή τους, δεν έχει ουσία.