Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Ένα σημαντικό έργο υποδομής, προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, σε χώρο του πρώτου αεροδρομίου της χώρας, του «Ελευθέριος Βενιζέλος», μπαίνει σε φάση υλοποίησης, ενώ σε αναμονή βρίσκονται δυο ακόμη.
Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και υπεγράφη η σύμβαση για τη λεγόμενη «μικρή επέκταση» του Αεροσταθμού του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ανάδοχος του έργου, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η ΑΚΤΩΡ και μάλιστα τα έργα έχουν ξεκινήσει από τις αρχές Αυγούστου.
Πρόκειται για ένα βήμα που μας φέρνει ακόμα πιο κοντά στην ανακοίνωση της «μεγάλης επέκτασης» που έρχεται ως απόρροια της αύξησης της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο τα τελευταία χρόνια και που θα φτάσει στο απώγειο της χωρητικότητας του αεροδρομίου σε περίπου 2 χρόνια. Αξίζει να αναφερθεί ότι το έργο αυτό είναι το πρώτο μεγάλο έργο από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης το 1995.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο, τη «μεγάλη επέκταση», πρόκειται να δαπανηθούν 400 εκατ. ευρώ σε έργα τα οποία θα επιταχυνθούν εφόσον σπάσει το φράγμα των 26 εκατ. επιβατών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζεται, μεταξύ άλλων, η επέκταση (σχεδόν διπλασιασμός) του υφιστάμενου Τerminal 1, η επέκταση του χώρου ελέγχου διαβατηρίων μη Σένγκεν χωρών και η κατασκευή σκεπαστού parking πέραν του P2.
Επίσης, προβλέπεται αύξηση των εμπορικών χρήσεων (π.χ. νέα εστιατόρια), καινοτόμες υπηρεσίες και τεχνολογίες, αίθουσες επιβατών, αλλά και συνολική αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου.
Ο προϋπολογισμός
Αρχικός προϋπολογισμός του έργου είναι τα 31 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ: 25 εκατ. ευρώ) και η σύμβαση έκλεισε στα 18 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ). Η δημοπράτηση του έργου διεξήχθη τον Απρίλιο, αλλά η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής καθυστέρησε.
Ωστόσο, το έργο έχει πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα και πρέπει να ολοκληρωθεί σε περίπου 10 μήνες και πιο συγκεκριμένα μέχρι τις 31 Μαΐου 2019, ενώ η liability period ολοκληρώνεται στις 31 Μαΐου 2022.
Η εργολαβία περιλαμβάνει τη νοτιοδυτική επέκταση του Κεντρικού Αεροσταθμού, με νέες κτιριακές εγκαταστάσεις 14.950 τ.μ.
Το χρονοδιάγραμμα είναι αυστηρό και λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης της επιβατικής κίνησης, που έφτασε το 2017 τα 21,7 εκατ. επιβάτες, αλλά και λόγω της εφαρμογής του νέου κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τον οποίο διεξάγονται διαβατηριακοί έλεγχοι και έλεγχοι διασταύρωσης στοιχείων ταυτοτήτων, με χρήση βάσης δεδομένων, σε όλους τους Ευρωπαίους πολίτες που ταξιδεύουν προς/από χώρες, οι οποίες δεν είναι μέλη της Συνθήκης Σένγκεν.
Συγκεκριμένα οι εργασίες που περιλαμβάνονται είναι οι ακόλουθες:
- Υπόγειο: 3.450 τ.μ. με επιπρόσθετο διάδρομο διαφυγής, χώρους εγκαταστάσεων και τεχνικού εξοπλισμού, αποθήκες retail και lounge και πλατφόρμα φορτοεκφόρτωσης.
- Επίπεδο 1 (Αφίξεις): 3.450 τ.μ. με επιπλέον σκάλες διαφυγής 6 αυτοματοποιημένες πύλες ελέγχου συνόρων και 16 επανδρωμένους αστυνομικούς σταθμούς και αντίστοιχη περιοχή αναμονής, μαζί με την παροχή γραφείων και εγκαταστάσεων για την αστυνομία, αποθήκες, L & F, 2 νέα μπλοκ WC κ.λπ.
- Επίπεδο 2 (Αναχωρήσεις): 3.450 τ.μ. με επιπλέον διάδρομο διαφυγής και σκάλες, επέκταση των σημείων παραλαβής αποσκευών και ελέγχου εισιτηρίων, δημιουργία νέων γραφείων αεροπορικών εταιρειών, επέκταση του εμπορικού διαδρόμου της εκτός Σένγκεν περιοχής, καθώς επίσης είσοδος και πρόσβαση για τα άνω δύο επίπεδα.
- Επίπεδο 3 – Άνω όροφος 1: 2.300 τ.μ. με επιπλέον διάδρομο διαφυγής και σκάλες, (3X) CIP σαλόνια περίπου. 1.235 τ.μ., μαζί με το αντίστοιχο λόμπι CIP (περίπου 385 τ.μ.), προθάλαμοι και άλλες βοηθητικές περιοχές, ένας επιπλέον χώρος για πιθανές μελλοντικές χρήσεις.
- Επίπεδο 4 – Άνω όροφος 2: 2.300 τ.μ. με επιπλέον διάδρομο διαφυγής και σκάλες, (2X) CIP σαλόνια περίπου 810 τ.μ. με επιπλέον κοινό σαλόνι CIP (περίπου 210 τ.μ.) που εξυπηρετεί ως περιοχή πολλαπλών χρήσεων, καθώς και μια διευρυμένη κοινή αίθουσα πρόσβασης ως αίθριο (580 τ.μ.).