Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Σε διαπραγματεύσεις εδώ και μερικούς μήνες βρίσκεται ο ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) με την τουρκική Botas για την υπογραφή Συμφωνίας Διασύνδεσης του συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου των δύο χωρών. Σύμφωνα με πληροφορίες, καθ’ όλο αυτό το χρονικό διάστημα ο ανοικτός δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές είχε ως συνέπεια να υπάρξει σημαντική πρόοδος στις σχετικές συνομιλίες.
Έτσι, αν και η έως τώρα εξέλιξη των διαπραγματεύσεων δεν μπορεί να προδικάσει την έκβασή τους, με δεδομένο μάλιστα ότι ανάλογες απόπειρες που έγιναν στο παρελθόν τελικά δεν ευοδώθηκαν, επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία πως αυτήν τη φορά οι συνομιλίες θα καταλήξουν σε θετικό αποτέλεσμα. Κάτι που θα επέφερε αναβάθμιση του ρόλου της Ελλάδας ως χώρας-γέφυρας για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και περισσότερες επιχειρηματικές ευκαιρίες για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, το πρώτο όφελος από την υπογραφή της Συμφωνίας Διασύνδεσης θα ήταν η παροχή ανάστροφης ροής στη διασύνδεση των δύο συστημάτων στους Κήπους του Έβρου, με συνέπεια να ανοίξει ο δρόμος για την εξαγωγή καυσίμου από την Ελλάδα στην Τουρκία. Επιπλέον, θα καθιστούσε απρόσκοπτη την πρόσβαση εταιρειών από την Ελλάδα στην αγορά της γειτονικής χώρας, για την εισαγωγή φυσικού αερίου και επομένως τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειάς τους.
Η Mytilineos
Με τα έως τώρα δεδομένα, οι εισαγωγές αερίου από την Τουρκία από τρίτους προμηθευτές (πέραν της ΔΕΠΑ) συναντούν πολύ μεγάλα εμπόδια, με συνέπεια μέχρι σήμερα οι Κήποι να αποτελούν κυρίως σημείο παράδοσης καυσίμου από την Βotas στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου. Ενδεικτικό είναι ότι η Mytilineos είναι η πρώτη, και αυτήν τη στιγμή η μόνη, ιδιωτική εταιρεία που έχει καταφέρει να «φέρει» ποσότητες από τη γειτονική χώρα. Μάλιστα, η πρωτιά της Μυτιληναίος έχει ιδιαίτερη σημασία, από τη στιγμή που σύμφωνα με πληροφορίες στο παρελθόν έχουν επιχειρήσει να κάνουν κάτι ανάλογο και άλλοι ισχυροί εγχώριοι «παίκτες», χωρίς να το πετύχουν.
Αν η διευκόλυνση της εισαγωγής αερίου θα ενίσχυε τον εγχώριο ανταγωνισμό, αντίστροφα η παροχή ανάστροφης ροής στους Κήπους θα ενίσχυε τη διασυνδεσιμότητα του ελληνικού συστήματος μεταφοράς. Έτσι, θα καθιστούσε ακόμη πιο βάσιμες τις προοπτικές εξέλιξής του σε κόμβο διακίνησης καυσίμου στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επίσης, η δυνατότητα μεταφοράς αερίου από τη χώρα μας στην Τουρκία θα άνοιγε τον δρόμο για την τροφοδοσία της τεράστιας τουρκικής αγοράς με καύσιμο, το οποίο θα έφτανε στις ελληνικές «πύλες εισόδου». Μια εξέλιξη που θα άνοιγε τον δρόμο για μεγαλύτερη αξιοποίηση των ελληνικών υποδομών και ιδιαίτερα του τερματικού LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, αλλά και του πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου, που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Gastrade στην Αλεξανδρούπολη.
Με την Bulgartransgaz
Υπενθυμίζεται πως ανάλογη Συμφωνία Διασύνδεσης υπέγραψε τον Ιούνιο 2016 ο ΔΕΣΦΑ με την Bulgartransgaz, για το σημείο διασύνδεσης του ελληνικού με το βουλγαρικό σύστημα φυσικού αερίου (Σημείο Διασύνδεσης «Κούλατα – Σιδηρόκαστρο»). Μέσω της συμφωνίας, το σημείο διασύνδεσης των 2 συστημάτων κατέστη ένας τεχνικός και εμπορικός κόμβος αερίου, επιτρέποντας μεταξύ άλλων τη μεταφορά καυσίμου από την Ελλάδα στη Βουλγαρία. Μάλιστα, στα τέλη Αυγούστου η βουλγαρική εταιρεία Energico θα αξιοποιήσει αυτήν τη δυνατότητα, για να εισαγάγει για πρώτη φορά στην όμορη χώρα ποσότητες φυσικού αερίου οι οποίες θα καταφθάσουν ως φορτίο LNG στον τερματικό σταθμό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.