Όταν σε λίγες ημέρες οι ηγέτες των επτά ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη συναντηθούν στην Μπιαρίτζ της Γαλλίας δεν αποκλείειται να συμφωνήσουν απλώς ότι διαφώνησαν. Για πρώτη φορά μάλιστα ενδέχεται να μην εκδοθεί κοινό ανακοινωθέν. Και ενώ επισήμως η αιτία, που θα επικαλεστούν, είναι οι διαφορές στο θέμα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, τα αίτια της σύγκρουσης ειδικά μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ είναι άλλα. Η αντιπαράθεση εξελίσσεται ουσιαστικά σε πέντε μέτωπα και προμήνυεται σκληρή.
Εμπορικό πλεόνασμα και ευρώ
Το δολάριο απογειώνεται ως αποτέλεσμα της ισχυρότερης ανάπτυξης της αμερικανικής οικονομίας και των πιο διστακτικών βημάτων της Federal Reserve στο μέτωπο των επιτοκίων. Για τον Τραμπ όμως για όλα φταίει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που όπως λέει καρατάει σκοπίμως υποτιμημένο το ευρώ για να δίνει ώθηση στις εξαγωγές της. Το ευρώ σήμερα είναι στα 1,1087 δολάρια και αρκετοί περιμένουν περαιτέρω υποχώρησή του.
Τα βέλη του Αμερικανού προέδρου στρέφονται κατά κύριο λόγο κατά της Γερμανίας. Και τα τελευταία στοιχεία έρχονται ουσιαστικά να τον δικαιώσουν σε έναν βαθμό ή τουλάχιστον να του δώσουν πατήματα για νέες επιθέσεις. Το εμπορικό πλεόνασμα της Ε.Ε. έναντι των ΗΠΑ διευρύνθηκε στα 75 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2019, έχοντας αυξηθεί 11% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το πλεόνασμα της Γερμανίας (112 δισ. ευρώ έναντι του υπόλοιπου κόσμου) είναι μακράν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, για αυτό και το Βερολίνο δέχεται τα περισσότερα πυρά του Τραμπ. Κριτική στη γερμανική πλευρά για τα μεγάλα πλενόασματά του, που θρέφουν τις ανισορροπίες, έχουν επίσης ασκήσει το ΔΝΤ, αλλά και η Κομισιόν.
Αυτοκίνητα
Έχοντας στη διάθεσή του τα παραπάνω στοιχεία ο Τραμπ εξακολουθεί να απειλεί με δασμούς στις εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων. Μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να σπρώξει σε βαθιά ύφεση τη γερμανική οικονομία και ενδεχομένως συνολικά την Ευρωζώνη. Μάλιστα ο ΟΟΣΑ έχει προειδοποιήσει πως ενδεχόμενοι δασμοί στα αυτοκίνητα θα είχαν ακόμη πιο ισχυρό αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία και από τον σινο-αμερικανικό «πόλεμο». Η αξία των ευρωπαϊκών εξαγωγών αυτοκινήτων προς την αμερικανική αγορά παραμένει σταθερή κοντά στα 50 δισ. δολάρια τα τελευταία χρόνια, αλλά το μερίδιο της Ευρώπης έχει περιοριστεί, αφού της Κίνας αυξάνεται σημαντικά. Και αυτό είναι κάτι που επισημαίνουν οι Ευρωπαίοι. Παράλληλα οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες τονίζουν ότι οι ίδιες διαθέτουν σημαντικά εργοστάσια παραγωγής και θέσεις εργασίας σε αμερικανικό έδαφος.
Ενέργεια
Οι ΗΠΑ πιέζουν την Ευρώπη να περιορίσει την αναμφίβολα μεγάλη εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η Ρωσία καλύπτει το 40% των ευρωπαϊκών αναγκών. Η απεξάρτηση είναι επισήμως και ο στόχος της Κομισιόν. Ωστόσο στην κατασκευή ρωσικών αγωγών συμμετέχουν και γερμανικές εταιρείες, για αυτό και το Βερολίνο έχει επανειλημμένα συγκρουστεί με τις ΗΠΑ για το ενδεχόμενο αμερικανικών κυρώσεων. Οι Ευρωπαίοι έχουν πάντως κάνει σημαντικότατα βήματα προκειμένου να ικανοποιήσουν το αμερικανικό αίτημα, αυξάνοντας αισθητά τις εισαγωγές αμερικανικού LNG. Πρόκειται εξάλλου για ένα σχετικά «φθηνό» καύσιμο και αυτό έχει παίξει βεβαίως το ρόλο του. Το πρώτο τρίμηνο του έτους οι εισαγωγές LNG της Ε.Ε. σκαρφάλωσαν σε νέα επίπεδα ρεκόρ, υπερδιπλασιαζόμενες σε σχέση με πέρυσι.
Αγροτικά προϊόντα
Τα αγροτικά προϊόντα έχουν εξελιχθεί στο μεγαλύτερο ίσως αγκάθι των διαπραγματεύσεων των δύο πλευρών για μία εμπορική συμφωνία. Ο Τραμπ απαιτεί σημαντική αύξηση των εισαγωγών αμερικανικών αγροτικών προϊόντων στην Ε.Ε. και εδώ αντιστέκεται πρωτίστως η Γαλλία, που θέλει να προστατεύσει τους δικούς της παραγωγούς.
Άμυνα
Ο Τραμπ πιέζει επίμονα για αύξηση των αμυντικών δαπανών, ειδικά τη Γερμανία. Οι ΗΠΑ έχουν 246 βάσεις ανά την Ευρώπη, με τον αριθμό να αντιστοιχεί στο ήμισυ περίπου των ξένων βάσεών τους και ο Αμερικανός πρόεδρος διαμαρτύρεται ότι οι ΗΠΑ σηκώνουν δυσανάλογα μεγάλο βάρος για την προστασία των συμμάχων τους. Από την πλευρά τους οι Ευρωπαίοι έχουν επανειλημμένα επισημάνει το τελευταίο διάστημα ότι πρέπει να στηριχθούν στις δικές τους δυνάμεις. Τα σχέδια για αμυντική ένωση θα μπορούσαν να λάβουν νέα ώθηση και από την νέα πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg