Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Σε νέα μετάθεση για τα μέσα Μαρτίου 2017 οδηγούν εκκρεμότητες τεχνικού χαρακτήρα και άλλης μορφής καθυστερήσεις την ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο ελληνογερμανικό σχήμα Fraport-Slentel.
Αν και ο αρχικός στόχος ήταν το deal να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016, η μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της χρονιάς αναμένεται να λάβει χώρα μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017, αν και η παράδοση – παραλαβή των αεροδρομίων, ως γνωστόν, προγραμματιζόταν να πραγματοποιηθεί στο τέλος Ιανουαρίου.
Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η όποια καθυστέρηση δεν έχει να κάνει ούτε με προβλήματα στη χρηματοδότηση του έργου ούτε με δυσαρμονία ή τριβές μεταξύ των δύο εμπλεκόμενων πλευρών. Ωστόσο, δεν απέκλειαν και το ενδεχόμενο κάποιας μορφής συνδιαχείριση ΥΠΑ – Fraport έως τον Νοέμβριο.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία μεταβίβασης των αεροδρομίων παρατηρούσαν ότι μια τέτοια διαδικασία, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε λειτουργία τα αεροδρόμια, είναι φυσιολογικό να συμβαίνει. Οι ίδιοι ανέφεραν ότι, επειδή γνώριζαν πως στο επίπεδο αυτό είναι ρευστό το χρονοδιάγραμμα, ποτέ δεν ανακοινώθηκε επισήμως ημερομηνία παράδοσης – παραλαβής τους.
Μάλιστα, με αντικείμενο την νέα παράταση ανάληψης της λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την ελληνογερμανική κοινοπραξία, πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον δύο συναντήσεις την περασμένη εβδομάδα στο Μαξίμου, προκειμένου το ελληνικό Δημόσιο και η Fraport Slentel να συμφωνήσουν.
Οι δύο πλευρές πρέπει να υπογράψουν νέα συμφωνία που θα διασφαλίζει τόσο το ελληνικό Δημόσιο όσο και τη Fraport – Slentel για τη νέα ημερομηνία που θα παραχωρηθούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Οι συναντήσεις των εκπροσώπων της γερμανικής εταιρείας πραγματοποιήθηκαν με τον υπουργό Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη στο Μέγαρο Μαξίμου. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η ΥΠΑ θα συνεχίσει να προσφέρει κάποιου είδους υπηρεσίες (π.χ., ηλεκτρολόγοι, ξυλουργοί) στη Fraport έως τον Νοέμβριο, ενώ δεν αποκλείεται να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας.
Πάντως, οι εργαζόμενοι της ΥΠΑ περιμένουν με αγωνία το Π.Δ. με τα νέα οργανογράμματα, έπειτα από την ψήφιση του νομοσχεδίου που διαχωρίζει την ΥΠΑ από την ΑΠΑ. Το Π.Δ. αναμένεται να υπογραφεί, από το ΣτΕ, τον Φεβρουάριο.
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, η Fraport Greece, που ελέγχεται από τη Fraport AG και τον όμιλο Κοπελούζου, έχει εξασφαλίσει τα κεφάλαια εδώ και πολλούς μήνες από τα διαθέσιμα των δύο ομίλων, αλλά και τραπεζικό δανεισμό, προερχόμενο κυρίως από τις αναπτυξιακές τράπεζες της Ευρώπης EBRD και ΕΙΒ. Επίσης η εταιρεία έχει ήδη προσλάβει και εκπαιδεύσει περί τα 398 άτομα, που θα λειτουργήσουν τα αεροδρόμια βάσει των συμβατικών τους υποχρεώσεων.
Η Fraport Slentel, η οποία ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, καταβάλλοντας προσφορά 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, σύμφωνα με την πρώτη συμφωνία που έχει υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο θα έπρεπε να αναλάβει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στις 31 Ιανουάριου 2017.
Ωστόσο, παραμένουν ορισμένες εκκρεμότητες τεχνικού χαρακτήρα, κάτι που οδήγησε τις δύο πλευρές να συμφωνήσουν παράταση της συμφωνίας μέχρι τα μέσα Μαρτίου.
Ως εκ τούτου δεν αναμένονται εντυπωσιακές αλλαγές στην εικόνα των εν λόγω αερολιμένων το καλοκαίρι του 2017 δεδομένου ότι η θερινή σεζόν ξεκινά στα μέσα της άνοιξης. Αυτοί που ξέρουν αναφέρουν ότι την τελευταία περίοδο συντελείται ένας αγώνας δρόμου ούτως ώστε να υπερνικηθεί η περιώνυμη ελληνική γραφειοκρατία. Για παράδειγμα ολοκληρώθηκε η συμφωνία Fraport – Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (Service Level Agreement) μέσω της οποίας καθορίζεται το πέρασμα του προσωπικού (500 άτομα περίπου) στη γερμανοελληνική κοινοπραξία (αμοιβή εξοπλισμός κ.λπ.). Αντίστοιχες συμφωνίες διενεργούνται και με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αφού κάποια αεροδρόμια θα έχουν κοινή χρήση. Επίσης, θέμα προέκυψε και με το ΕΚΑΒ και την επιπλέον κάλυψη που ζητήθηκε για την εξασφάλιση ασθενοφόρου σε μόνη βάση.
Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της συμφωνίας της σύμβασης παραχώρησης, η Fraport έχει παραιτηθεί από κάθε αξίωση απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο ως προς την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των έργων αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Ως εκ τούτου, θα πρέπει να έχουν υπολογιστεί, εκ των προτέρων, όλες οι παράμετροι που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αιτία καθυστέρησης της προόδου των προβλεπόμενων εργασιών.
Επίσης, προβλέπεται η συνεργασία της εταιρείας με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να διασφαλιστούν όλες οι ασφαλείς διαδικασίες και συνθήκες πτήσης στο αεροδρόμιο, ενώ το ελληνογερμανικό σχήμα θα αναλάβει με ίδιες δαπάνες την κατασκευή και εγκατάσταση συστήματος φωτοσήμανσης του τροχοδρόμου, ώστε να μετατραπεί σε διάδρομο προσαπογείωσης για την ακόμα αρτιότερη κάλυψη των αναγκών του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Ήδη έχουν ανανεωθεί και οι απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές από την πλευρά της κοινοπραξίας. Σημειώνεται πως με την παράδοση των αεροδρομίων θα εκταμιευθεί το εφάπαξ τίμημα, ύψους 1,23 δισ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση θα επενδύσει περίπου 440 εκατ. ευρώ, με το αεροδρόμιο «Μακεδονία» να υπολογίζεται ότι θα απορροφήσει περίπου 95 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν ολοκληρωθεί τα σχέδια αναβάθμισης και των υπόλοιπων 13 αερολιμένων.
Νομικός και τεχνικός έλεγχος
Η Fraport Slentel φέρεται έτοιμη με την ανάληψη των αεροδρομίων να προβεί άμεσα σε ένα μπαράζ αλλαγών όσον αφορά την εικόνα των αεροδρομίων έως ότου ξεκινήσουν τα έργα από τον προσεχή Οκτώβριο-Νοέμβριο και μετά. Ορισμένες εξ αυτών επιμερίζονται και στη διάθεση των κοινόχρηστων χώρων σε ιδιώτες (π.χ. μεγαλύτερους χώρους για τα Duty Free, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το αεροδρόμιο της Μυκόνου).
Για να τεθούν, δηλαδή, οι οριστικές υπογραφές είναι απαραίτητο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι κεραίας ο νομικός – τεχνικός έλεγχος της Fraport Slentel στις 14 εγκαταστάσεις. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία, που περιλαμβάνει την εξασφάλιση σειράς πιστοποιήσεων που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με έργα που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η κοινοπραξία, όπως και με ζητήματα ασφάλειας και συνθηκών πτήσεων.