Στα 7,48 δισεκατομμύρια ευρώ έπρεπε να ανέλθουν -βάσει προϋπολογισμού- τα έσοδα που έπρεπε να εισπράξει το Δημόσιο μέσα στον Ιούλιο, όμως μόλις 4,86 δισ. ευρώ εισέρρευσαν. Έτσι, το άνοιγμα στο σκέλος των εσόδων στο επτάμηνο, έφτασε στα 4,28 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι παρατάσεις στις προθεσμίες υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα, η αναβολή στην έναρξη διαδικασίας είσπραξης του ΕΝΦΙΑ αλλά και η μη εισροή πόρων από την ΕΕ (κυρίως των κερδών από τα ANFAs) επηρέασε τον κρατικό προϋπολογισμό. Πλέον το κύριο εισπρακτικό βάρος μετατίθεται για το τελευταίο πεντάμηνο ενώ επίκειται και η αναθεώρηση των στόχων του προϋπολογισμού βάσει της συμφωνίας με τους δανειστές.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2015, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1.022 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1.736 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και στόχου για έλλειμμα 1.375 εκατ. ευρώ. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3.530 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2.279 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2014 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2.988 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε σε 26.690 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 4.125 εκατ. ευρώ ή 13,4 % έναντι του στόχου.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 24.654 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 4.281 εκατ. ευρώ ή 14,8 % έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων διαμορφώθηκαν σε 1.546 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 318 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (1.863 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 2.036 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 156 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Οι δαπάνες
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 26.515 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 3.106 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 2.885 εκατ. ευρώ και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 358 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 κατά 1.787 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 6,3%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 39 εκατ. ευρώ για εφημερίες ιατρών ΕΣΥ, 50 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας, 39 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση και 16 εκατ. ευρώ για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 1.198 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 1.372 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2.570 εκατ. ευρώ) και μειωμένες κατά 1.767 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ειδικά για τον μήνα Ιούλιο oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 4.470 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 388 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 4.426 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 62 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.
Ν.Δ.: Η δημόσια οικονομία έχει αποσταθεροποιηθεί
«Η δημοσιοποίηση των προσωρινών στοιχείων για την πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2015 αποτυπώνει ότι η δημόσια οικονομία έχει αποσταθεροποιηθεί, σχολίασε ο αρμόδιος τομεάρχης της Νέας Δημοκρατίας Χρήστος Σταϊκούρας.
Όπως ανέφερε:
Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν περίπου 4,3 δισ. ευρώ κάτω από το στόχο. Η βασική αιτία είναι η μεγάλη και διευρυνόμενη υστέρηση των φορολογικών εσόδων, η οποία ήδη, κατά το 1ο εξάμηνο του 2015, διαμορφώθηκε στα 2,4 δισ. ευρώ έναντι του στόχου.
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται περίπου 4,5 δισ. ευρώ κάτω από το στόχο. Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες είναι χαμηλότερες περίπου κατά περίπου 3 δισ. ευρώ έναντι του στόχου. Ενώ, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν μόλις στα 1,2 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 2,6 δισ. ευρώ, δηλαδή είναι μειωμένες κατά περίπου 53%.
Σύμφωνα με τον βουλευτή της ΝΔ, επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε ουσιαστική και διευρυνόμενη εσωτερική στάση πληρωμών, η οποία έχει οδηγήσει σε «ασφυξία» και «παράλυση» την οικονομία.
Η κατάσταση δε, στην εκτέλεση των δαπανών, μήνα με το μήνα, επιδεινώνεται (η απόκλιση από τους στόχους ήταν -16 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2015, -843 εκατ. ευρώ το 1ο δίμηνο του 2015, -1.516 εκατ. ευρώ το 1ο τρίμηνο του 2015, -2.037 εκατ. ευρώ το 1ο τετράμηνο του 2015, -2.628 εκατ. ευρώ το 1ο πεντάμηνο του 2015, -4.090 εκατ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του 2015 και -4.478 εκατ. ευρώ το επτάμηνο του 2015), προσθέτει.
Όπως επισημαίνει, δεδομένης της μεγάλης υστέρησης των εσόδων, σ’ αυτή την υποεκτέλεση των δαπανών οφείλεται και το «δήθεν» πρωτογενές πλεόνασμα που παρουσιάζει ο Κρατικός Προϋπολογισμός.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, προφανώς, αν η εκτέλεση των δαπανών ομαλοποιηθεί και αυτές επανέλθουν στα επίπεδα των στόχων του Προϋπολογισμού, όπως δηλώνει το Υπουργείο Οικονομικών στην ανακοίνωσή του, δηλαδή αν οι δαπάνες αυξηθούν κατά 4,5 δισ. ευρώ, το καταγραφόμενο πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους 3,5 δισ. ευρώ σήμερα, μετατρέπεται αυτομάτως σε πρωτογενές έλλειμμα, ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ.
Όπως επιβεβαιώνεται και από το περιεχόμενο του 3ου Μνημονίου, το οποίο εκτιμά πρωτογενές έλλειμμα για το 2015, παρά τη λήψη πρόσθετων μέτρων ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ, σημειώνει.
Ο αρμόδιος τομεάρχης της Ν.Δ. επισημαινει ακόμη ότι αυτή η υποεκτέλεση των δαπανών του Προϋπολογισμού αποτυπώνεται και στη διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.
Όπως αναφέρει, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, οι οφειλές ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015, αυξημένες κατά 52% από το τέλος του 2014.
Υπενθυμίζει ακόη ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012, οπότε και άρχισε η μείωσή τους, περίπου κατά 70% την διετία 2013-2014, και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.
Καταλήγοντας σημειώνει:
Συμπερασματικά, η οικονομία, τους τελευταίους έξι μήνες, έκανε αναστροφή και μπήκε σε «καθοδικό σπιράλ» μεγάλης κλίσης.
Αυτό έχει πλέον μετρήσιμο κόστος, όπως αποτυπώνεται και στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Δυστυχώς, επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση και η δημόσια οικονομία στα πρωτογενή ελλείμματα.
Αυτό οφείλεται, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, στην απουσία καθαρού στρατηγικού προσανατολισμού για τη χώρα και στους ανερμάτιστους, διαχρονικούς και συνεχείς τακτικισμούς των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ.
Τα παίγνια όμως τελείωσαν. Η χώρα δεν μπορεί να συνεχίσει στα θολά νερά των κομματικών σκοπιμοτήτων. Η Κυβέρνηση οφείλει να κυβερνήσει».