Skip to main content

Οι αερομεταφορείς και η επιχείρηση «σώστε το καλοκαίρι»

Με τους οι εμβολιασμούς να επιταχύνονται σε όλο τον κόσμο, όλο και περισσότερες τουριστικές αγορές επιστρέφουν σε επίπεδα που παρατηρούνταν πριν από το ξέσπασμα του νέου κορωνοϊού, στέλνοντας θετικά μηνύματα για τις τουριστικές ροές που είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση της αεροπορικής βιομηχανίας που έχει πληγεί από την πανδημία.

Την περασμένη εβδομάδα, η χωρητικότητα των θέσεων αεροσκαφών στη Ρωσία και στη γειτονική της Ουκρανία επέστρεψε σε προ-covid επίπεδα, ενώ αγορές, όπως το Ιράν, η Κόστα Ρίκα και το Μεξικό, σημείωσαν άνοδο που φέρνει αισιοδοξία ότι ίσως  καλύψουν τη ζημιά  των τελευταίων 18 μηνών. Η χωρητικότητα των θέσεων στο Βιετνάμ αυξήθηκε κατά 50% την προηγούμενη εβδομάδα, αν και ο δημοφιλής τουριστικός προορισμός παραμένει κάτω από «κανονικά» επίπεδα, σύμφωνα με όπως υποδεικνύει ο σχετικός εβδομαδιαίος δείκτης του Bloomberg.

Τι «κινείται» μέχρι τώρα

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αεροπορική χωρητικότητα βελτιώθηκε κατά σχεδόν 1 ποσοστιαία μονάδα και τώρα ανέρχεται στο 62% των επιπέδων του 2019, όπως δείχνουν τα δεδομένα. Τα θετικά σημάδια αρχίζουν να ικανοποιούν τις αεροπορικές εταιρείες ακόμη και πέρα από τις ΗΠΑ, όπου εμφανίστηκαν ξαφνικά ελλείψεις πιλότων.

Η Qatar Airways δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι έχει σημειώσει αύξηση στις κρατήσεις, ενώ  οι εταιρείες Emirates, Air France-KLM και  Wizz Air  σκοπεύουν να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού για να καλύψουν την απαιτούμενη ταξιδιωτική ζήτηση για ηλιόλουστους προορισμούς.

Η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική συνεχίζουν να προηγούνται στον αγώνα για την ανάκαμψη του κλάδου, ιδίως έπειτα από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εντάξει τις ΗΠΑ στη λεγόμενη «λευκή λίστα» των χωρών οι αφίξεις από τις οποίες δεν υποχρεούνται να παραμείνουν σε καραντίνα, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg.

Από την άλλη, στην Κίνα, η οποία αντιμετωπίζει τοπικές εξάρσεις του ιού που οδήγησαν σε νέους περιορισμούς, η χωρητικότητα έχει μειωθεί κάτω από τα επίπεδα του 2019, οπισθοχωρώντας την ανάκαμψη της ευρύτερης ασιατικής αεροπορικής αγοράς.

«Λίγο πιο αισιόδοξος» απ’ ό,τι ήταν προηγουμένως για την ανάκαμψη του κλάδου δήλωσε πως είναι ο επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) Γουίλιαμ Γουόλς. Νωρίτερα φέτος η ΙΑΤΑ είχε προβλέψει απώλεια 48 δισ. δολαρίων παγκοσμίως για το 2021, εκτίμησε την οποία χαρακτήρισε «λίγο συντηρητική».

Αισιοδοξία για την Ευρώπη

«Πρέπει να τα πάμε καλύτερα από αυτό», δήλωσε ο Γουόλς σχολιάζοντας την αρχική πρόβλεψη της IATA κατά τη διάρκεια συνέντευξης την Πέμπτη. «Και νομίζω ότι η Ευρώπη πιθανότατα θα ανοίξει λίγο πιο γρήγορα από ό, τι περιμέναμε», πρόσθεσε.

Η προγραμματισμένη χωρητικότητα για τις ευρωπαϊκές αγορές συνεχίζει να αυξάνεται καθώς ανοίγουν οι χώρες και οι αεροπορικές εταιρείες ικανοποιούν την ταξιδιωτική ζήτηση. Ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία αυξήθηκε τουλάχιστον 9% για κάθε αγορά. Η Ευρώπη σημείωσε την καλύτερη εβδομαδιαία βελτίωση από τον Αύγουστο του 2020, ανακάμπτοντας στο 48% των επιπέδων του 2019, αύξηση άνω των 2 ποσοστιαίων μονάδων από την προηγούμενη εβδομάδα.

«Προχωράμε αργά και σταθερά», σχολίασε η υπουργός Εξωτερικών της Πορτογαλίας,  Ρίτα Μάρκες, αναφερόμενη στον τουρισμό. «Η τάση είναι θετική», πρόσθεσε. Η Πορτογαλία έχει προσθέσει 4% αυτήν την εβδομάδα και ανέκτησε περισσότερο από το 50% της χωρητικότητας πριν από τον Covid, παρόλο που πολλές πτήσεις μεγάλων αποστάσεων δεν επιτρέπονται ακόμη στη χώρα.

Χθες η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου πρόσθεσε μερικές αγαπημένες τουριστικές περιοχές στην «πράσινη» λίστα των χωρών που δεν χρειάζονται καραντίνα, όπως η Μάλτα, η Μαδέρα, οι Βαλεαρίδες Νήσοι της Ισπανίας και τα νησιά της Καραϊβικής όπως οι Βερμούδες. Άλλες χώρες, όπως η Τυνησία και η Αϊτή, υποβαθμίστηκαν, ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς  στο Twitter. Οι αλλαγές τίθενται σε ισχύ στις 30 Ιουνίου.

Κλειδί οι συμφωνίες για τους πλήρως εμβολιασμένους

Οι ΗΠΑ ανέκαμψαν σε περισσότερο από το 80% των προ-Covid επιπέδων. Περισσότερος δρόμος προς την ανάκαμψη ενδέχεται, ωστόσο, να καλυφθεί για την περιοχή καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο ετοιμάζεται να επιτρέψει στους Βρετανούς που έχουν εμβολιαστεί πλήρως να ταξιδέψουν σε περισσότερες από 150 χώρες μεσαίου κινδύνου έως τον Αύγουστο, χωρίς να χρειαστεί καραντίνα κατά την επιστροφή τους.

Η ανάκαμψη εξαρτάται από τις ταξιδιωτικές συμφωνίες που διευκολύνουν την κυκλοφορία των εμβολιασμένων ατόμων, υποστήριξε ο επικεφαλής αναλυτής της OAG, Τζον Γκραντ.  «Εάν μπορούν να επιτευχθούν αυτές οι διμερείς απαιτήσεις, τότε είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός και η ζήτηση θα απελευθερωθεί ξανά στα συστήματα», είπε.

Από τις 5 Ιουλίου, ο Καναδάς θα χαλαρώσει επίσης τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για τους πλήρως εμβολιασμένους πολίτες. Η κυβέρνηση είπε ότι το σταδιακό άνοιγμα των συνόρων είναι θέμα εβδομάδων και όχι μηνών.

Σε άλλες αγορές, η Emirates αυξάνει τη χωρητικότητα στο 90% των επιπέδων πριν από τον Covid κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και η Μέση Ανατολή προετοιμάζεται για αυξημένη ταξιδιωτική δραστηριότητα πριν από τις διακοπές.

Η απειλή 

Στο δρόμο προς την ανάκαμψη, οι ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό στον τουριστικό κλάδο και την εστίαση ενδέχεται να αποτελέσουν ένα παράγοντα που θα περιπλέξει τα πράγματα.

Το πρόβλημα είναι «ιδιαίτερα οξύ» στις ΗΠΑ, δήλωσε ο  διευθύνων σύμβουλος της ξενοδοχειακής αλυσίδας Marriott International, Τόνι Κάπουαν. Μερικοί ειδικοί του κλάδου συμφωνούν μαζί του. Η αεροπορική αρχή Dubai Airports σχεδιάζει να προσθέσει 3.500 θέσεις για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Πολ Γκρίφιθς.

Παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η χώρα μας, με τους πιθανούς υποψήφιους για θέσεις εργασίας σε εστιατόρια και μπαρ να αποθαρρύνονται από τον κίνδυνο ανανέωσης των περιορισμών για τον Covid-19 οι οποίοι οδηγούν σε παύση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων. Στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα αναφέρθηκε εκτενώς πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times όπου υπογραμμίστηκε πως η κατάσταση απειλεί να οπισθοχωρήσει την ανάκαμψη της χώρας από την πανδημία, δεδομένης της κεντρικής σημασίας που έχει ο τουριστικός τομέας για την ελληνική οικονομία.

naftemporiki.gr