«Έργο που ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ε.Ε.» και θα ενισχύσει «την ειρήνη και τη συνεργασία στην νοτιοανατολική Μεσόγειο» χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης την κατασκευή του EastMed μιλώντας στην τελετή υπογραφής του προσυμφώνου συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas για την προμήθεια 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του αγωγού.
Το προσύμφωνο συνεργασίας υπέγραψαν ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς και ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας, λίγες ώρες πριν την υπογραφή διακυβερνητικής συμφωνίας για την υποστήριξη του αγωγού που θα γίνει το απόγευμα στο Ζάππειο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου και του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη.
Με το προσύμφωνο, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, γίνεται ουσιαστικά το πρώτο μεγάλο βήμα για την εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού φυσικού αερίου, EastMEd, καθώς η ΔΕΠΑ θα μπορεί να δεσμεύει και να προμηθεύεται ποσότητες φ.α. από την Energean. Το αμοιβαίο ενδιαφέρον των δύο εταιρειών, ΔΕΠΑ και Energean αφορά στην εμπορική συνεργασία προμηθευτή και αγοραστή με τη διακίνηση και εμπορία ισραηλινού φυσικού αερίου που ήδη υφίσταται, όπως και αυτού που θα εξορυχθεί μεταγενέστερα στην Ισραηλινή ΑΟΖ.
Κατά την ομιλία του ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε την υπογραφή του προσυμφώνου ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού, ενός έργου που – όπως είπε – έχει συχνά χαρακτηριστεί ως αγωγός-όνειρο από πολλούς αναλυτές, που θεωρούσαν αδύνατη την πραγματοποίησή του.
«Λυπάμαι που θα τους απογοητεύσουμε. Μπορεί ο αγωγός αυτός να είναι όνειρο για ορισμένους και εφιάλτης για κάποιους άλλους, αλλά σήμερα αποδεικνύεται ότι τίθενται οι βάσεις για την υλοποίησή του. Σήμερα δείχνουμε τόσο με αυτή τη συμφωνία όσο και με τη συμφωνία που θα υπογραφεί το απόγευμα στο Ζάππειο ότι έχουμε ένα όραμα συνεργασίας ανάμεσα σε κράτη και σε εταιρίες που συνασπίζονται για την υπεράσπιση του διεθνούς δικαίου στη Ν.Α. Μεσόγειο και στην προώθηση της συνεργασίας ιδιαίτερα στον ενεργειακό τομέα» υπογράμμισε.
Όπως σημείωσε, η υλοποίηση αυτού του οράματος ξεκινάει με την υπογραφή του προσυμφώνου δια του οποίου θα δεσμευθούν δυνητικά ποσότητες αερίου που αναλογούν στο 20% της αρχικής δυναμικότητας του αγωγού. Οι υπολειπόμενες ποσότητες μπορούν να βρεθούν συν τω χρόνω από άλλα πεδία που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε φάση ανάπτυξης μέσα στα επόμενα 5 έτη, όπως η β’ φάση ανάπτυξης του πεδίου Λεβιάθαν στο Ισραήλ ή το πεδίο Γλαύκος στην Κύπρο, διευκρίνισε ο υπουργός.
Επισήμανε πάντως πως οδρόμος προς την υλοποίηση του οράματος αυτού δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. «Θα είναι δύσκολος και ανηφορικός αλλά έχουμε την αποφασιστικότητα να τον διαβούμε με επιμονή και υπομονή και αυτό θα υπογραμμισθεί σε λίγες ώρες και από τον κ. Μητσοτάκη, τον κ. Αναστασιάδη και τον κ. Νετανιάχου κατά τη διάρκεια της υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας από τους τρεις υπουργούς Ενέργειας στο Ζάππειο» είπε.
Ο κ. Χατζηδάκης επανέλαβε οτι η συμφωνία του Ζαππείου «δεν στρέφεται εναντίον οιασδήποτε χώρας, στρέφεται υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας στη Ν.Α. Μεσόγειο». «Είναι ένας συνασπισμός δυνάμεων για την ειρήνη και την πρόοδο στην ευρύτερη περιοχή μας, που βλέπει την ενέργεια όχι ως αιτία συγκρούσεων, αλλά ως καταλύτη ειρηνικής συνύπαρξης όλων των κρατών και των λαών της ευρύτερης περιοχής» είπε.
Υπογράμμισε στη συνέχεια ότι ο EastMed αποτελεί την καλύτερη στρατηγική επιλογή για όλα τα συμβαλλόμενα κράτη αλλά και για την Ευρωπαϊκή Ένωση αναφορικά με τη μεταφορά φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο και για αυτό το λόγο άλλωστε υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όλα τα εμπλεκόμενα κράτη ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος-PCI.
Εστιάζοντας στα οφέλη του σημείωσε πως ο EastMed είναι τεχνικά και εμπορικά υλοποιήσιμος και είναι σαφώς ανταγωνιστικότερος συγκριτικά με άλλες εξαγωγικές εναλλακτικές που θα πρέπει να κατασκευασθούν εκ του μηδενός. «Πρόκειται για ένα έργο που ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ε.Ε., ανοίγοντας έναν νέο ενεργειακό διάδρομο κατά τρόπο που αυξάνει ταυτόχρονα, τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων εισαγωγής φυσικού αερίου της Ένωσης» τόνισε.
Δήλωσε τέλος πεπεισμένος ότι με την τελική συμμετοχή της Ιταλίας το έργο θα λάβει την τελική του μορφή ως η πλέον δυναμική επιλογή για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας της Ε.Ε. από τα αποθέματα αερίου της Ν.Α. Μεσογείου.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς τόνισε ότι με τη συμφωνία διεθνοποιείται ακόμη περισσότερο ο ρόλος της εταιρείας ενώ πρόσθεσε ότι μέσα στον Ιανουάριο θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για τις μελέτες του έργου, προκειμένου σε ορίζοντα δύο ετών να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση. Υπογράμμισε ότι από τις προκαταρκτικές μελέτες προκύπτει πως το έργο είναι βιώσιμο ενώ εκτίμησε ότι τα κόστη θα είναι πολύ μικρότερα καθώς οι τεχνολογίες έχουν προοδεύσει. Τόνισε ακόμη ότι το έργο εμπορικά θα βοηθήσει τόσο την ευρύτερη περιοχή όσο και το ρόλο της Ελλάδας στην ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας τόνισε ότι το έργο δημιουργεί μια διέξοδο για το φυσικό αέριο της ανατολικής Μεσογείου που αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει επιτυχία και στις γεωτρήσεις που θα γίνουν στην Ελλάδα μόνο. Η Energean εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Πρίνου καθώς και τα κοιτάσματα Καρίς και Τανίν στη θαλάσσια περιοχή του Ισραήλ. Όπως είπε ο κ. Ρήγας, η πλωτή υποδομή επεξεργασίας του φυσικού αερίου που θα εγκατασταθεί στην περιοχή έχει δυναμικότητα 8 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, από τα οποία τα 5 δισ. έχουν δεσμευτεί για την αγορά του Ισραήλ και με την συμφωνία που υπεγράφη σήμερα με την ΔΕΠΑ καλύπτονται άλλα 2 δισ. κυβικά μέτρα.
Ο αγωγός EastMed εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φ.α. ετησίως, και αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
• 165 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
• 732 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
• 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
• 292 χλμ. περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
• 245 χλμ. για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
naftemporiki.gr με πληροφορίες και από ΑΜΠΕ