Skip to main content

Σε μια κλωστή κρέμεται η πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar

Από την έντυπη έκδοση 

Δυσοίωνες οι εξελίξεις στην υπόθεση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη Socar, καθώς όλα θα κριθούν έως τις 30 Αυγούστου, οπότε και λήγει η εγγυητική επιστολή της Socar και θα φανεί αν ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίγεφ, ο οποίος είναι και πρόεδρος της κρατικής εταιρείας, θα ανάψει το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση της απόκτησης του ΔΕΣΦΑ ή θα υπαναχωρήσει.

Μετά την ψήφιση της τροπολογίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, με την οποία όπως υποστηρίζει η Socar απομειώνεται έως και 50% η αξία της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος της Socar Ελλάδας Annar Mammadov κλήθηκε εσπευσμένα στο Μπακού.

Ο άνθρωπος που χειρίστηκε εξαρχής την υπόθεση από πλευράς των Αζέρων, όπως δημοσιεύτηκε χθες στα ΜΜΕ του Αζερμπαϊτζάν και της Τουρκίας, διορίστηκε στη θέση του γενικού διευθυντή της εταιρείας πετροχημικών Petkim, στην οποία μετέχει ως μέτοχος η Socar. Η τοποθέτηση αυτή, η οποία μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί, δημιουργεί νέα δεδομένα, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος της Socar Greece διαχειρίστηκε σε όλα τα στάδια την προσφορά και τις διαπραγματεύσεις της Socar για το διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου της Ελλάδας.

Βέβαια εκτός από την ψήφιση της τροπολογίας, οι εξελίξεις στη γειτονική χώρα δημιούργησαν κενό στην ηγεσία της Petkim, καθώς ο προηγούμενος γενικός διευθυντής Sadeddin Korkut παραιτήθηκε και στη συνέχεια συνελήφθη με κατηγορίες για συμμετοχή στο κίνημα Γκιουλέν, πάντα όπως μεταδίδουν τα τουρκικά και αζερικά ΜΜΕ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ενδεικτικό του κλίματος είναι και η προειδοποίηση μέσω δημοσιεύματος του πρακτορείου ειδήσεων του Αζερμπαϊτζάν Azernews ότι σε περίπτωση που αποχωρήσει η Socar, η Ελλάδα θα χάσει μια τεράστια «ένεση» κεφαλαίων από την επένδυση.

Στο δημοσίευμα υπογραμμίζεται ότι η καθυστέρηση ολοκλήρωσης της πώλησης του 66% του διαχειριστή του συστήματος αερίου οφείλεται στη σε βάθος έρευνα που ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη συναλλαγή. Παρά την έρευνα, η Socar ελπίζει ότι μπορεί να ξεπεράσει τα εμπόδια της Ε.Ε., καθώς η ιταλική Snam μπορεί να αγοράσει τουλάχιστον 17% των μετοχών της Socar ώστε το μερίδιο να πέσει στο 49%, αναφέρει το δημοσίευμα, το οποίο όμως σημειώνει ότι η κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα πέρασε νομοθετική ρύθμιση που βάζει όρους στον τρόπο που υπολογίζονται αναδρομικά οι ταρίφες του δικτύου από το 2006. Η κίνηση θα οδηγήσει σε αυξήσεις από το 2017 αλλά πολύ χαμηλότερες από τις αναμενόμενες, περιορίζοντας τα έσοδα που υπολόγιζε η Socar όταν υπέγραφε τη συμφωνία.

Υπό το πρίσμα των νέων εξελίξεων, καθίσταται πλέον εξαιρετικά αβέβαιη η ολοκλήρωση της πώλησης και όλα δείχνουν ότι οδεύουμε προς οριστικό ναυάγιο.