Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Αναστολή των κινητοποιήσεών τους αποφάσισαν οι σιδηροδρομικοί, έπειτα από συνάντηση που είχαν με το ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, η διατάραξη σε επικίνδυνο βαθμό των σχέσεων Cosco – TΡAINOΣE οδηγεί και άλλες μεγάλες εταιρείες στο να επιθυμούν το «σπάσιμο» των συμβολαίων τους με την ελληνική εταιρεία σιδηροδρόμων, παγιώνοντας εναλλακτικά σχέδια με φορτηγά έως τα Σκόπια ή κατευθείαν με πλοία στο Κόπερ της Σλοβενίας.
Στελέχη της εγχώριας αγοράς logistics, επιβεβαιώνοντας το χθεσινό δημοσίευμα της «Ν», εκτιμούν ότι οι απεργιακές κινητοποιήσεις στον σιδηρόδρομο θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, στο πλαίσιο διεκδίκησης νέας ΣΣΕ και αντιδράσεων για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πάντως, από σήμερα διεξάγονται κανονικά τα επιβατικά και εμπορευματικά δρομολόγια της εταιρείας και τα δρομολόγια του Προαστιακού. Οι σιδηροδρομικοί θα συναντηθούν εκ νέου την Πέμπτη με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και την Παρασκευή θα συνεδριάσουν, προκειμένου να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους.Οι σιδηροδρομικοί εναντιώνονται στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και στην καθυστέρηση υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Η νέα ΣΣΕ δεν υπογράφεται, λόγω του ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της εταιρείας με τον υποψήφιο επενδυτή την ιταλική FS να εκφράζει ενστάσεις, ζητώντας να καθορίσει εκείνη τις αμοιβές προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον νέο ιδιοκτήτη θα γίνει πριν από το τέλος του χρόνου, μετά την έγκριση της Σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο (διαδικασία που θα ολοκληρωθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου), από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (για το θέμα της διαγραφής των ενισχύσεων που βαραίνουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωσε πως εντός των επόμενων ημερών θα επαναπροκηρυχτεί ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ με διαδικασίες express (εντός 90 ημερών).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ενδιαφέρον για την εταιρεία εκτός των Γάλλων (Αlstom) και των Γερμανών (Siemens) αναμένεται να εκδηλώσουν και οι Ιταλοί.Αυτήν τη στιγμή δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τόσο στις εμπορικές συμφωνίες που έχει συνάψει όσο και στις επιβατικές αμαξοστοιχίες, καθώς οι πρόσφατοι αποκλεισμοί της Ειδομένης και οι συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των σιδηροδρομικών έχουν διαταράξει επικίνδυνα τις σχέσεις μεταξύ Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τα εναλλακτικά σχέδια που έχει θέσει σε εφαρμογή η Cosco για τη μεταφορά των κοντέινερ με φορτηγά έως τα Σκόπια ή κατευθείαν με πλοία στο Κόπερ της Σλοβενίας,δείχνουν να παγιώνονται, ακυρώνοντας ουσιαστικά τις συνέργιες τρένου – λιμανιού. Μάλιστα, όπως ακούγεται ήδη στο λιμάνι μετά τη SONY και η αμερικανική Hewlett Packard εξετάζει την ακύρωση μεταφοράς προϊόντων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Έντονα διαβήματα έχουν αποσταλεί στο υπουργείο Μεταφορών και στο ΤΑΙΠΕΔ από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών, που, όπως υποστηρίζουν, «καταστρέφεται η κυκλοφορία φορτίου επάνω σε ράγες από/προς την Ελλάδα, καθώς επίσης και όλα τα ελληνικά κυβερνητικά σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξη των ελληνοκινεζικών εμπορικών συμφωνιών».
Διαγωνισμός οσονούπω
Mέσα στην εβδομάδα ενδεχομένως θα προκηρυχθεί ο νέος διαγωνισμός για την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρόμων ROSCO όπως δήλωσε χθές ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας.
Επικρατέστερος για την αγορά της εταιρείας συντήρησης θεωρείται ότι είναι οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι οι οποίοι την προηγούμενη εβδομάδα κέρδισαν τον διαγωνισμό για την αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όπως μετέδωσε το Reuters ο κ. Πιτσιόρλας ανέφερε ότι οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση και στους μετόχους του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» για επέκταση της σύμβασης διαχείρισης κατά 20 έτη αναμένεται να συνεχιστούν έως τον Σεπτέμβριο.
O ακόμη ότι το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να αρχίσει το διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στη Β. Ελλάδα στις αρχές του φθινοπώρου. O επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ δήλωσε ακόμη ότι η ελληνική κυβέρνηση περιμένει προσφορές για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου στον ΟΛΘ προς τα τέλη Οκτωβρίου.