Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
H προώθηση έργων με πλήρη αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα και νέα σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι «πληρωμές διαθεσιμότητας και οι ορθά σχεδιασμένες συμβάσεις παραχώρησης» περιλαμβάνεται στους στόχους της νέας κυβέρνησης και ιδιαίτερα του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. Στα σχέδια του υπουργείου περιλαμβάνονται επίσης μοντέλα όπως οι «προτάσεις καινοτομίας» που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης, ώστε να ξεμπλοκάρουν γρήγορα έργα υποδομής, αλλά και να κερδίσει το Δημόσιο χρόνο και χρήμα. Αξίζει να αναφερθεί ότι την αναβάθμιση και συντήρηση του εθνικού και του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου με «ΣΔΙΤ επιπέδου υπηρεσιών» είχε προτείνει η Νέα Δημοκρατία στο πρόγραμμα Υποδομών του κόμματος, το οποίο παρουσιάστηκε στα τέλη Μαρτίου και περιελάμβανε και ενότητα για τις Μεταφορές.
Συμβάσεις υπηρεσιών
Σύμφωνα με το στέλεχος της Ν.Δ. και νυν γενικό γραμματέα Μεταφορών Νίκο Σταθόπουλο, «το 2013-14 είχε ετοιμαστεί ένα πρόγραμμα συντήρησης, μέσω συμβολαίου επιπέδου υπηρεσιών και ενώ είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του με 100 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το εγκατέλειψε». Όπως υπογράμμισε τότε ο κ. Σταθόπουλος, ο ανάδοχος θα πληρώνεται μόνον όταν η υποδομή θα βρίσκεται εντός των προβλεπόμενων ορίων, χωρίς μετρήσεις υλικών, χρόνων και άλλα πεδία αιωνίων διαφωνιών. Επίσης, με καταγραφικό τρένο και ανεξάρτητο πιστοποιητή που ελέγχει την κατάσταση της υποδομής, την απόδοση του αναδόχου και πιστοποιεί τις διενεργούμενες πληρωμές. Τέλος, με χρήση προδιαγραφών επιπέδου και ποιότητας των στοιχείων της υποδομής, που θα πιστοποιούνται από ανεξάρτητο πιστοποιητή.
Από την πλευρά τους σιδηροδρομικοί επισημαίνουν ότι «τυχόν ανάθεση της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου σε ιδιώτες αποδυναμώνει τον ρόλο του ΟΣΕ». Σημειώνεται ότι στις προγραμματικές δηλώσεις της Ν.Δ. για τις σιδηροδρομικές μεταφορές συμπεριλαμβανόταν η σύνδεση του Ρίου με το νέο λιμάνι της Πάτρας, η νέα χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη – Καβάλα και ο εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη.
Τα 23 αεροδρόμια
Επίσης, τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια ενδέχεται να παραχωρηθούν ως μία οντότητα, καθώς στον αεροπορικό κλάδο το πρόγραμμα της Ν.Δ. περιλαμβάνει την ένταξη των 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων (αυτών που είναι υπό τη διαχείριση της ΥΠΑ) σε μία ενιαία εταιρεία, η οποία θα αναζητήσει -στη συνέχεια- στρατηγικό επενδυτή. Σύμφωνα με το πρόγραμμα Υποδομών/Μεταφορών του κόμματος, «σήμερα δεν υπάρχει καμία σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης των μικρών αεροδρομίων. Επιπλέον υπάρχει ασάφεια ως προς τον επισπεύδοντα (ΥΠΑ, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΜΕ). Η ένταξή τους σε ενιαία εταιρεία που θα αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή -όπως προέβλεπε ο νόμος του 2013 που τροποποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ- είναι μια από τις προοπτικές που πρέπει να διερευνηθεί άμεσα». H Ν.Δ. έχει κατηγοριοποιήσει τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια σε 3 κατηγορίες:
- Υψηλή επιβατική κίνηση (άνω των 100.000 επιβατών ετησίως) Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος,
- Μεσαία επιβατική κίνηση (30.000 – 100.000 επιβατών ετησίως) Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα,
- Χαμηλή επιβατική κίνηση (κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως) Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη.
Τέλος, για τα υδατοδρόμια η Ν.Δ. αναφέρει ότι θα προωθήσει την επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου να αναθεωρηθούν «γραφειοκρατικές και αναποτελεσματικές διατάξεις» που εμποδίζουν την ανάπτυξή τους και τη δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Νομοθετικές αλλαγές
Από την πλευρά του υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη τροποποιήσεις στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και σειρά ενεργειών για τις άδειες οδήγησης, η μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR), ο ψηφιακός ταχογράφος και η αγορά των ΚΤΕΛ περιλαμβάνονται στις προτεραιότητές του. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες από τον κλάδο των εκπαιδευτών, το επιτελείο του νέου υφυπουργού Μεταφορών εξετάζει το τελευταίο σχέδιο νόμου για τις άδειες οδήγησης και ενδέχεται να προχωρήσει σε αλλαγές, με στόχο να καταστεί πιο «λειτουργικό». Οι αλλαγές αυτές ενδέχεται να έχουν μεγάλο εύρος. Παράλληλα, αναμένονται πρωτοβουλίες για την προμήθεια καρτών ψηφιακού ταχογράφου στους οδικούς μεταφορείς και την υλοποίηση του μητρώου των φορέων πιστοποίησης και των οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR). Τέλος, αναμένονται νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αγορά τόσο των υπεραστικών όσο και των αστικών μεταφορών (ΚΤΕΛ).