Skip to main content

Ανδρέας Ανδρεάδης: Να καλύψουμε το έδαφος που χάθηκε στον τουρισμό

Από την έντυπη έκδοση

Συνέντευξη στον Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Το σύνθημα για σκληρή δουλειά ώστε να μη χαθεί ούτε μια μέρα από αυτή την τουριστική περίοδο, αλλά και για να αρχίσει η προετοιμασία για την επόμενη δίνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης, ο οποίος σημειώνει ότι τα νέα φορολογικά μέτρα αποδυναμώνουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Σε δεύτερο πλάνο περνούν οι επενδύσεις στον τουρισμό, μετά το θρίλερ του Grexit και την επιβολή των capital controls στην Ελλάδα. Τη στιγμή αυτή όλα είναι παγωμένα και δεν μπορούν να επανεκκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με επενδυτές με capital controls, δηλώνει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης.

Θεωρεί ότι πρέπει άμεσα να τεθούν οι βάσεις για την επαναλειτουργία του τραπεζικού συστήματος για να αποκατασταθεί και να διασφαλιστεί η λειτουργία της ελληνικής οικονομίας, ώστε να επιστρέψει σύντομα το επενδυτικό ενδιαφέρον.

O τουρισμός, έστω και την τελευταία στιγμή, φαίνεται ότι θα σώσει τη χρονιά. Ποια είναι η εκτίμησή σας τώρα για το αποτέλεσμα που θα έχουμε στο τέλος της χρονιάς στο χειρότερο δυνατό σενάριο;

«Αν και από τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου επιβεβαιωνόταν η πρόβλεψη που είχε κάνει ο ΣΕΤΕ για 1 εκατ. επιπλέον αφίξεις (25 εκατ. από 24 εκατ. το 2014) και πάνω από 14 δισ. άμεσα έσοδα, τη στιγμή που μιλάμε ύστερα από 15 πολύ έντονες ημέρες στην καρδιά της τουριστικής περιόδου που επηρέασαν αρνητικά τις κρατήσεις για το επόμενο τρίμηνο, είναι πολύ δύσκολο κάποιος να μιλήσει για στόχους. Θεωρώ ότι πρέπει να δουλέψουμε σκληρά ώστε τουλάχιστον να πιάσουμε τα περσινά νούμερα και μέρα με την ημέρα να προσπαθούμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος».

Με δεδομένο ότι έχουμε μείνει πίσω όσον αφορά τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για τον Αύγουστο, υποθέτω ότι θα γίνει άμεσα μια μεγάλη καμπάνια στο εξωτερικό. Πού θα απευθυνθούμε;

«Το υπουργείο και ο ΕΟΤ έχουν δείξει πολύ καλά αντανακλαστικά και τη στιγμή αυτή σχεδιάζεται μια καμπάνια για όλες τις βασικές αγορές μας. Ο ΣΕΤΕ, με τη Marketing Greece, θα υποστηρίξει και θα ενισχύσει τις ενέργειες αυτές, όλα τα εργαλεία που έχουμε διαθέσιμα. Αμεσα θα επικοινωνήσουμε στις βασικές μας αγορές το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει ένας πλήρως ασφαλής και υπέροχος τουριστικός προορισμός. Δεν πρέπει να χαθεί ούτε μια μέρα παραπάνω. Πρέπει άμεσα να δράσουμε, με κοινό μήνυμα, ώστε να είμαστε σε θέση να προσελκύσουμε μεγάλο μερίδιο από τα last minute bookings. Μερίδιο ικανό να κλείσει το κενό που δημιουργήθηκε τις τελευταίες 15 ημέρες».

Οσον αφορά τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο που έχουμε χάσει έδαφος έχει προβλεφθεί κάτι ανάλογο;

«Η καμπάνια αυτή θα καλύψει όλο το τρίμηνο. Τα last minute bookings του Ιουλίου αντιστοιχούν στο τρίμηνο Αύγουστος – Οκτώβριος. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλες τις προηγούμενες ημέρες ανησυχήσαμε έντονα και κρούσαμε τον κώδωνα του κινδύνου. Η απότομη πτώση στο -40% και μετά, ευτυχώς, η σταθεροποίηση στο -20% των last minute bookings από την ημέρα εξαγγελίας του δημοψηφίσματος μέχρι και την προηγούμενη Δευτέρα δεν φαίνεται τώρα. Θα φανεί στις αφίξεις του επόμενου τριμήνου. Ελπίζω και εύχομαι να καλύψουμε με τις ενέργειες που θα κάνουμε συλλογικά το μεγαλύτερο τμήμα από το χαμένο έδαφος».

Με τη συμφωνία, και ο τουρισμός θα πληρώσει βαρύ τίμημα. Ποιος θεωρείτε ότι θα είναι ο αντίκτυπος των νέων φορολογικών μέτρων για την επόμενη χρονιά;

«Γνωρίζουμε καλά ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους κύριους τομείς της ελληνικής οικονομίας που θα σηκώσει ένα μεγάλο βάρος των μέτρων που προβλέπονται από αυτήν τη συμφωνία. Οι αλλαγές στους συντελεστές του ΦΠΑ στη διαμονή, στην εστίαση, στα νησιά, στις μεταφορές, μας βγάζουν αρκετές μονάδες εκτός ανταγωνισμού και αποδυναμώνουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, όμως προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι να σταθεροποιηθεί και να ορθοποδήσει η χώρα μας. Να τεθούν οι βάσεις για την επαναλειτουργία του τραπεζικού συστήματος, για την αποκατάσταση της λειτουργίας της οικονομίας, για τη στήριξη της αγοράς, των επενδύσεων και της επιχειρηματικότητας».

Υπάρχουν τρόποι – εναλλακτικές οδοί για να καλυφθεί μέρος της διαφοράς κόστους με τις ανταγωνιστικές χώρες;

«Αδιαμφισβήτητα έχουμε έναν από τους καλύτερους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας. Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι όλοι οι άνθρωποι του ελληνικού τουρισμού που εργάζονται σκληρά, τα μοναδικά τουριστικά προϊόντα, η φιλοξενία των Ελλήνων.

Είναι σίγουρο ότι θα βρούμε τους τρόπους εκείνους που θα μας δώσουν και πάλι την ώθηση να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τον ελληνικό τουρισμό, την οικονομία και την Πολιτεία. Τώρα όμως προέχει να ορθοποδήσει η χώρα, όπως είπα και προηγουμένως.

Θα έχουμε χρόνο να σχεδιάσουμε με την Πολιτεία σειρά δράσεων που θα αντισταθμίσουν τα βάρη που καλούνται να επωμιστούν οι τουριστικές επιχειρήσεις και που θα υποστηρίξουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.

Ως παράδειγμα τέτοιων δράσεων αναφέρω την ενέργεια που έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε σε συνεργασία με την KPMG, στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης του ελληνικού τουρισμού. Υλοποιούμε μια καταγραφή και διασταύρωση στοιχείων ελληνικών καταλυμάτων και μάλιστα αυτή την εβδομάδα θα κοινοποιήσουμε στο υπουργείο Οικονομικών και στο υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού την πρώτη μας έκθεση 1.000 περιπτώσεων που εντοπίστηκαν τον πρώτο κιόλας μήνα και χρήζουν περαιτέρω ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές.

Θυμίζω ότι μόνο για τη μη ύπαρξη σήματος λειτουργίας, εφόσον αυτό αποδειχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, προβλέπονται πρόστιμα 5.000 ευρώ έως 50.000 ευρώ ανά κατάλυμα.

Θεωρούμε ότι με αυτό τον τρόπο ο ΣΕΤΕ προστατεύει τα μέλη του, αλλά και το σύνολο των νόμιμων ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων από αθέμιτο ανταγωνισμό που ασκούν μη νόμιμα καταλύματα και θα βελτιώσει την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών των ελληνικών τουριστικών προϊόντων.

Ευελπιστούμε ότι το αποτέλεσμα των ενεργειών μας αυτών θα συμβάλει ενεργά στην αύξηση των δημόσιων εσόδων και θα καταπολεμήσει την αδήλωτη εργασία.

Παράλληλα, στηρίζοντας έμπρακτα την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, στο τέλος του 2016, οπότε και προβλέπεται η επανεξέταση των συντελεστών ΦΠΑ, θα έχουμε κάνει ένα ισχυρό βήμα που θα μας επιτρέψει να διεκδικήσουμε εκ νέου την επαναφορά τους σε ανταγωνιστικά επίπεδα και την περαιτέρω μείωσή τους».

Στο τέλος του 2014 είχε ανοίξει για τα καλά η συζήτηση για τις επενδύσεις στον ελληνικό τουρισμό. Μάλιστα είχε υπολογιστεί ότι η αξία των επενδύσεων για τις οποίες είχε τουλάχιστον εκφραστεί ενδιαφέρον έφτασαν τα 5 δισ. ευρώ. Σήμερα πού είμαστε;

«Κατ’ αρχάς, πρέπει άμεσα να τεθούν οι βάσεις για την επαναλειτουργία του τραπεζικού συστήματος. Μόνο έτσι θα αποκατασταθεί η λειτουργία της οικονομίας, ώστε να ξεκινήσουμε να στηρίζουμε την αγορά, τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα.

Θεωρώ ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον θα επιστρέψει σύντομα εφόσον διασφαλιστεί η ελληνική οικονομία. Τη στιγμή αυτή όλα είναι παγωμένα. Δεν μπορούν να επανεκκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με επενδυτές με capital controls».

Τι σημαίνει αυτό για τον οδικό χάρτη του τουρισμού μέχρι το 2020;

«Στο τέλος του έτους θα αναθεωρήσουμε τον οδικό χάρτη. Οφείλουμε να το κάνουμε γιατί όπως αποδείχθηκε σε αρκετά σημεία ήμασταν πολύ συντηρητικοί στις προβλέψεις μας. Ηδη έχουμε πιάσει τα νούμερα τρία χρόνια νωρίτερα. Ως σύγχρονος κοινωνικός εταίρος πρέπει να προχωρήσουμε στην αναθεώρηση.

Ο οδικός χάρτης για εμάς είναι εργαλείο στρατηγικής που το ακολουθούμε πιστά και το εφαρμόζουμε. Είναι άλλο ένα βέλος στη φαρέτρα μας που μας έχει υποστηρίξει πολύ σε αυτή την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε».

Ο στόχος των 3,5 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2021 για 150.000 νέες κλίνες και άλλες 100.000 που θα αναβαθμιστούν είναι πλέον εφικτός;

«Οφείλω να επαναλάβω ότι προέχει η επαναλειτουργία της ελληνικής οικονομίας, η αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά και η επιστροφή σε φυσιολογικές συνθήκες στις επιχειρήσεις.

Εχουμε χρόνο να επαναπροσδιορίσουμε τους στόχους μας, αφού εκτιμήσουμε και όλα τα νέα επενδυτικά εργαλεία και προγράμματα που η νέα συμφωνία με τους εταίρους θα παρέχει.

Τώρα προέχει η σκληρή δουλειά του συνόλου του τουριστικού τομέα για να μη χαθεί ούτε μια μέρα από αυτή την τουριστική περίοδο και για να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για την επόμενη».