Skip to main content

«Capital controls» στα έσοδα των εμπόρων από τις εκπτώσεις

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]

Υπό το βάρος του πιο καταστροφικού μεταπολιτευτικού δεκαήμερου για την εγχώρια αγορά, με σημείο εκκίνησης τη Δευτέρα 29 Ιουνίου, το ελληνικό εμπόριο ξεκινά την πλέον αβέβαιη θερινή εκπτωτική περίοδό του, στις 13 Ιουλίου.

Μέχρι και τη συγκεκριμένη ημερομηνία, επισήμως, οι τράπεζες τελούν σε αργία, άρα οι περισσότερες υπηρεσίες τους δεν θα εκτελούνται, ενώ οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων θα είναι σε ισχύ.

Βεβαίως, παρά το διαρκώς επιδεινούμενο κλίμα, η ΕΣΕΕ δηλώνει ότι πρέπει να εξακολουθήσουν οι έμποροι να στηρίζουν το καθημερινό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς. Μέσα σε αυτό εντάσσονται και οι εκπτώσεις για όσες από τις εμπορικές επιχειρήσεις θέλουν και έχουν τη δυνατότητα να τις χρησιμοποιήσουν και να τις εκμεταλλευτούν.

Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ με επιστολή της στις εμπορικές ομοσπονδίες και όλους τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας έδωσε οδηγίες και διευκρινίσεις για την έναρξη των θερινών εκπτώσεων όσο και για την προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή (τους), 19 Ιουλίου -τα καταστήματα θα είναι ανοικτά σε όλη τη χώρα από 11 π.μ. έως 8 μ.μ.

Προτρέποντας, εξάλλου, τους καταναλωτές να στηρίξουν το εμπόριο, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος στέλνει το μήνυμα «Η Ελλάδα Μπορεί». Οπως αναφέρεται, σχετικά, κατά τη διάρκεια τόσο των εκπτώσεων όσο και του ανοίγματος τη μια Κυριακή, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα εκθέσουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων τους σε εξαιρετικά ελκυστικές και συμφέρουσες τιμές.

Ειδικότερα, οι εκπτώσεις θα αρχίσουν την προσεχή Δευτέρα και θα λήξουν τη Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015.

Απογοητευμένοι οι επιχειρηματίες

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες, πάντως, εμφανίζονται ιδιαιτέρως ανήσυχοι, έως και πλήρως απογοητευμένοι, εκτιμώντας ότι ο τζίρος, φέτος, θα είναι εξαιρετικά χαμηλός.

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το 53,9% των εμπόρων πραγματοποίησε χαμηλότερες πωλήσεις από εκείνες των θερινών εκπτώσεων του 2013, ενώ το 31,7% είδε τις πωλήσεις στη διάρκεια των εκπτώσεων να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, και μόλις το 13,6% σημείωσε αύξηση. Οι απογοητευτικές αυτές διαπιστώσεις της έρευνας που διεξήγαγε η ΕΣΕΕ αποκάλυψαν την πραγματική εικόνα της εγχώριας αγοράς, που πήγαινε από το κακό στο χειρότερο.

Το ενδιαφέρον ήταν μικρό και η κατανάλωση αδύναμη τόσο στα αστικά κέντρα όσο και κυρίως στις τουριστικές περιοχές, κάτι που έχει προκαλέσει στον εμπορικό κόσμο μεγάλη ανησυχία. Μάλιστα, τα αποτελέσματα αυτά προέκυψαν σε μια περίοδο που οι προσδοκίες από τον κλάδο του τουρισμού ήταν μεγάλες. Η εικόνα δεν ήταν, ωστόσο, η ίδια σε όλους τους κλάδους. Διαφοροποιείτο ανάλογα με τις καταναλωτικές συνήθειες σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα.

Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των καταστημάτων, τέλος, που άνοιξαν την Κυριακή 20 Ιουλίου 2014, ήταν μικρός. Για τα καταστήματα που άνοιξαν, υπήρξε σχετική ταύτιση των απόψεων των επιχειρηματιών αναφορικά με τις επιπτώσεις του ανοίγματος στα έσοδα της επιχείρησης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους (2013).

Eυκαιρίες

Η ΕΣΕΕ, παρά το βεβαρημένο κλίμα, εύχεται στο λιανεμπόριο να πετύχουν αυτές οι εκπτώσεις στο μέτρο του δυνατού και προτρέπει τους καταναλωτές να «ξεχάσουν» όσο αυτό είναι εφικτό τις κλειστές τράπεζες και τους περιορισμούς πρόσβασης στους λογαριασμούς τους και να εκμεταλλευτούν -και με τις πιστωτικές τους κάρτες- τις ευκαιρίες που αναμφίβολα θα υπάρξουν, κάνοντας φθηνές αγορές.