Skip to main content

Η Λευκορωσία δημιουργεί «αχαρτογράφητο έδαφος» για τους αερομεταφορείς

Η αναγκαστική εκτροπή της πτήσης της Ryanair στη Λευκορωσία απειλεί να υπονομεύσει ένα σύνολο διαδικασιών ασφαλείας που έχουν δημιουργηθεί εδώ και δεκαετίες μεταξύ των εμπορικών αεροπορικών εταιρειών, των κυβερνήσεων και των στρατιωτικών δυνάμεων των χωρών στις οποίες πετούν, λένε πιλότοι και αξιωματούχοι της αεροπορικής ασφάλειας.

Ο πρόεδρος της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο την Κυριακή επιστράτευσε ένα μαχητικό αεροσκάφος για να συνοδεύσει το εμπορικό αεροσκάφος της Ryanair στο Μινσκ καθώς περνούσε από τον εναέριο χώρο της Λευκορωσίας. Στο αεροσκάφος βρισκόταν  ο δημοσιογράφος και ακτιβιστής της αντιπολίτευσης Ρόμαν Προτάσεβιτς. Η Λευκορωσία υποστήριξε ότι έπραξε κατ’ αυτό τον τρόπο λόγω της υποψίας ότι βρισκόταν εκρηκτικά στο σκάφος.

Μετά την προσγείωση του αεροσκάφους, οι αρχές συνέλαβαν τον Προτάσεβιτς κι αργότερα επέτρεψαν στο αεροπλάνο να συνεχίσει το ταξίδι του. Το περιστατικό πυροδότησε διεθνή κατακραυγή και έθεσε ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα της προσγείωσης του αεροσκάφους και τις συνέπειες για την αεροπορική βιομηχανία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ουκρανία και η Λιθουανία απαγόρευαν στις αεροπορικές εταιρείες τους να πετούν πάνω από τη Λευκορωσία. Περίπου 3.000 πτήσεις διακινούνται κάθε εβδομάδα στη Λευκορωσία, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης αεροσκαφών Flightradar24.

Η απόφαση αυτή, να αποφεύγεται δηλαδή ο εναέριος χώρος της Λευκορωσίας, προσθέτει περιορισμούς που ισχύουν ήδη στα ανατολικά της Ουκρανίας μετά την πτώση ενός αεροσκάφους της Malaysia Airlines το 2014. Παρόλο που δεν παρουσιάζει σημαντική παράκαμψη για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, η αναδρομολόγηση προσθέτει χρόνο και επιπλέον έξοδα σε καύσιμα που αφορούν πτήσεις κυρίως μεταξύ της Ευρώπης και της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Η πτήση της British Airways από το Λονδίνο προς την Κουάλα Λουμπούρ, για παράδειγμα, χωρίς περιορισμούς, θα πετούσε απευθείας πάνω από την ανατολική Ουκρανία. Η πτήση χρησιμοποιεί τον εναέριο χώρο της Λευκορωσίας αντί να στρίψει νότια προς την πρωτεύουσα της Μαλαισίας. Με τους νέους περιορισμούς, η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει τώρα να πετάξει βορειότερα, κάνοντας μια νότια στροφή πάνω από τη Ρωσία.

Τη Δευτέρα, οι αρχές μεταφορών της Λευκορωσίας δήλωσαν ότι η μαχητική ομάδα της Γάζας, η Χαμάς, είχε στείλει ένα email στο εθνικό αεροδρόμιο του Μινσκ λέγοντας ότι μια βόμβα θα εκραγεί στην πτήση της Ryanair, εκτός εάν το Ισραήλ σταματήσει τις εχθροπραξίες στη Λωρίδα της Γάζας, ισχυρισμός που απορρίφθηκε από τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ ως «εντελώς αβάσιμος».  Ο Φάουζι Μπάρχουμ, εκπρόσωπος της Χαμάς, αρνήθηκε ότι η οργάνωση είχε οποιαδήποτε γνώση ή σύνδεση με το περιστατικό.

Οι ειδικοί του κλάδου της αεροπορίας υποστηρίζουν ότι εάν η Λευκορωσία σκαρφίστηκε την απειλή της βόμβας για να εκτρέψει το αεροσκάφος και να συλλάβει τον αντιφρονούντα δημοσιογράφο, κάτι τέτοιο θα υπονόμευε τη Σύμβαση του Σικάγου, που υπεγράφη το 1944, η οποία περιορίζει τη χρήση στρατιωτικής βίας εναντίον πολιτικών αεροσκαφών στις περισσότερες περιπτώσεις. Στελέχη της βιομηχανίας και αξιωματούχοι αεροπορικής ασφάλειας δήλωσαν ότι δεν θυμούνται πρόσφατο προηγούμενο περιστατικό που αφορούσε σε εμπορικό αεροσκάφος.

«Βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητο έδαφος», δήλωσε ο Κόνορ Νολάν, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Flight Safety Foundation, το οποίο υποστηρίζει την ασφάλεια της αεροπορίας. «Εάν χάσουμε την εμπιστοσύνη στην ικανότητα να πετάμε με ασφάλεια πάνω από πολιτείες, θα βλάψει σημαντικά την εμπιστοσύνη στη διεθνή εμπορική αεροπορία». Ο ίδιος και άλλοι του κλάδου ζήτησαν διεξοδική έρευνα για το τι συνέβη.

Οι απειλές για βόμβες αποτελούν μια από τις πιο δύσκολες προκλήσεις ενός πιλότου της εμπορικής αεροπορίας με τους αερομεταφορείς και τις ρυθμιστικές αρχές της αεροπορίας να έχουν περάσει χρόνια επεξεργασίας πρωτοκόλλων για τον χειρισμό τους. Αυτές οι διαδικασίες, που περιλαμβάνουν τον τρόπο ελέγχου ταυτότητας και επικοινωνίας μιας απειλής και ποιες ενέργειες πρέπει να ληφθούν όταν θεωρείται ότι είναι πραγματικές, διατηρούνται σε μεγάλο βαθμό μακριά από το κοινό.

Αλλά αξιωματούχοι λένε ότι βασίζονται στην εμπιστοσύνη μεταξύ του πληρώματος του πιλοτηρίου και των αρχών. Εάν η εκτροπή της Ryanair αποδειχθεί ότι είναι το αποτέλεσμα εξαπάτησης, αυτή η εμπιστοσύνη θα μπορούσε να διαβρωθεί όχι μόνο αναφορικά με τη Λευκορωσία, αλλά και για όλο τον κόσμο.

«Αυτή η άνευ προηγουμένου πράξη παράνομης παρέμβασης θα ενισχύσει ενδεχομένως όλες τις υποθέσεις σχετικά με την ασφαλέστερη απάντηση σε απειλές βομβών κατά την πτήση», σχολίασε η Διεθνής Ομοσπονδία Πιλότων Αεροπορικών Γραμμών.

Βασική αρχή της απάντησης σε απειλές για  βόμβες είναι να προσγειωθεί το αεροσκάφος στο πλησιέστερο ασφαλές αεροδρόμιο, λένε οι πιλότοι. Στην περίπτωση της εκτροπής της Ryanair, το αεροσκάφος γύρισε και κατευθύνθηκε προς το Μινσκ, την πρωτεύουσα της Λευκορωσίας, όταν ήταν πιο κοντά στα σύνορα με τη Λιθουανία, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πτήσεων.

Σύμφωνα με τον Eurocontrol, τον ευρωπαϊκό οργανισμός για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας ο οποίος διαχειρίζεται τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας σε όλη την Ευρώπη, το Βίλνιους στη Λιθουανία που ήταν ο αρχικός προορισμός της πτήσης, θα ήταν το πλέον λειτουργικό αεροδρόμιο για να πλησιάσει το αεροσκάφος.

Το πλήρωμα του πιλοτηρίου της Ryanair είχε μικρό περιθώριο ελιγμών, ανέφεραν πιλότοι και αξιωματούχοι της αεροπορικής βιομηχανίας. Μετά τις 11 Σεπτεμβρίου 2001, οι κυβερνήσεις κατανοούν όλο και περισσότερο ότι μπορούν να υποθέσουν ότι ένα αεροσκάφος είναι σε άμεση απειλή εφόσον  δεν ανταποκριθεί στις οδηγίες και μπορούν να διατάξουν στρατιωτική δράση για την πρόληψη της καταστροφής.

«Ας μην ζούμε  χωρίς ψευδαισθήσεις, εάν υπάρχει ένα μαχητικό αεροσκάφος από την μία πτέρυγά σας που δείχνει ξεκάθαρα τις οδηγίες, ο πιλότος του εμπορικού αεροσκάφους αεροπορικών μεταφορών δεν έχει άλλη επιλογή παρά να ακολουθήσει αυτές τις οδηγίες», είπε ο Νόλαν.

Η παρεμβολή της Λευκορωσίας όμως στην πραγματικότητα έχει ξανασυμβεί. Η ρωσική κυβέρνηση απέρριψε την κριτική εναντίον του συμμάχου της Λευκορωσίας, επικαλούμενη ένα περιστατικό του 2013 στο οποίο το προεδρικό αεροπλάνο της Βολιβίας, ύποπτο για μεταφορά πρώην αξιωματικού των ΗΠΑ, Έντουαρντ Σνόουντεν, εμποδίστηκε να εισέλθει στον εναέριο χώρο της Γαλλίας και της Πορτογαλίας καθ ‘οδόν προς τη Βολιβία από τη Μόσχα. Αναγκάστηκε να προσγειωθεί στη Βιέννη, όπου πραγματοποιήθηκε έρευνα για το αεροσκάφος. Αυτό το περιστατικό όμως αφορούσε ένα αεροσκάφος της κυβέρνησης, όχι αεροσκάφος που λειτουργεί μια εμπορική αεροπορική εταιρεία.

Το 1985, επίσης, οι ΗΠΑ παρεμπόδισαν ένα επιβατικό αεροσκάφος της EgyptAir που μετέφερε τέσσερις άνδρες που είχαν ενορχηστρώσει την αεροπειρατεία ενός ιταλικού κρουαζιερόπλοιου. Αμερικανικά στρατιωτικά τζετ πτήση έδωσαν εντολή στην πτήση, η οποία είχε ζητήσει άδεια να προσγειωθεί στην Τύνιδα, της Τυνησίας,  να μεταβεί σε έναν ναυτικό αεροπορικό σταθμό στη Σικελία, όπου συνελήφθησαν οι άνδρες.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal