Skip to main content

Πού κατευθύνονται οι περισσότερες επενδύσεις στις μεταφορές

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Με κεντρική επιδίωξη την ενίσχυση των επιβατικών και εμπορευματικών ροών προς και από την Ελλάδα, σημαντικές επενδύσεις δρομολογούνται στο σύνολο του εγχώριου αεροπορικού, σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, αλλά και σε επίπεδο εμπορευματικών κέντρων, μεγιστοποιώντας παράλληλα τη δυναμική των συνδυασμένων μεταφορών.  

Κατά τη διάρκεια του 3ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, τόσο ο πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Δημήτρης Δημητρίου, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, Alexander Zinell, αναφέρθηκαν στις αναπτυξιακές προοπτικές των αερομεταφορών, οι οποίες συνοδεύονται από την υλοποίηση έργων αναβάθμισης και επέκτασης υποδομών. 

Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, Alexander Zinell, παρουσίασε την πορεία ολοκλήρωσης των έργων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχει υπό τη διαχείρισή της η εταιρεία. Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας ανέρχεται στα 415 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα το 2021. Ήδη από το 2018 έχουν παραδοθεί τα αεροδρόμια Χανίων, Καβάλας και Ζακύνθου, ενώ έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και το αεροδρόμιο του Ακτίου.

Σχολιάζοντας την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ο κ. Zinell ανέφερε ότι πέρυσι διακινήθηκαν κοντά στα 30 εκατ. επιβάτες. Μάλιστα, η πρόβλεψη της Fraport για το 2020 αναφέρεται σε 31,5 εκατ. επιβάτες και το 2030 σε 38,6 εκατ. επιβάτες.

Αντίστοιχα, ο πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Δημήτρης Δημητρίου, παρουσίασε το αναπτυξιακό πλάνο του αεροδρομίου, όπως η επέκταση της νότιας πτέρυγας του κύριου αεροσταθμού, με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια το «Ελ. Βενιζέλος» σημειώνει αξιοσημείωτη άνοδο στην επιβατική κίνηση.  

Συγκεκριμένα, οι διακινούμενοι επιβάτες ξεπέρασαν πέρυσι τα 24,14 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 11% σε σχέση με το 2017, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πρόσθετες απαιτήσεις σε υποδομές, σύμφωνα με τα πρότυπα της ΙΑΤΑ. «Την περίοδο 2020-2023 οι υποδομές του ΔΑΑ καλούνται να είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν πάνω από 30 εκατ. επιβάτες» επεσήμανε ο κ. Δημητρίου. 

Βάσει των προβλέψεων της ΙΑΤΑ, ο αερολιμένας θα υποδέχεται και σε ετήσια βάση περί τους 31 εκατομμύρια επιβάτες την περίοδο 2020-23, 40 εκατομμύρια την περίοδο 2030-33 και 50 εκατομμύρια μετά το 2040.

Ο πρόεδρος του ΔΑΑ υποστήριξε ότι «κλειδί» για τις ευρύτερες αλλαγές στον σχεδιασμό και τις νέες επενδύσεις στο αεροδρόμιο αποτελούν οι νέοι τύποι αεροσκαφών, οι αλλαγές στις εισόδους επιβατών από χώρες εντός και εκτός Σένγκεν, η ανάπτυξη των τοπικών αερομεταφορέων και οι νέες τεχνολογίες.

Ως εκ τούτου, η στόχευση του νέου master plan του αεροδρομίου, το οποίο θα πρέπει να λάβει και την έγκριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αφορά, μεταξύ άλλων, νέους χώρους στάθμευσης αεροσκαφών και ταξί, επέκταση των τερματικών εγκαταστάσεων, επενδύσεις στον εξωτερικό χώρο του αεροδρομίου, αλλά και επενδύσεις στο κομμάτι της ενέργειας.

Σιδηρόδρομος 
Στον σιδηρόδρομο και παρά την παράδοση κάποιων νέων έργων, όπως της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, δεν έλειψε η ανταλλαγή αιχμών μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά του ΟΣΕ στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. 

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης, ανέφερε ενδεικτικά ότι παρά τα όποια «εξωγενή προβλήματα» και τη μη τήρηση των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων σε αρκετά έργα (π.χ. τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, υποσταθμοί), η εταιρεία πέτυχε το 2018 υψηλές επιδόσεις, διακινώντας περισσότερους από 16 εκατ. επιβάτες και 1,4 εκατ. τόνους αγαθών, χαρακτηρίζοντας μάλιστα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως τον «εθνικό σιδηροδρομικό μεταφορέα». 

Αναφερόμενος στο επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, σημείωσε ότι η εταιρεία δρομολογεί περισσότερες από 400 προσλήψεις και έργα υποδομών 25 εκατ. ευρώ στην ΕΕΣΣΤΥ. 

Επίσης, προσδιόρισε την άφιξη νέου τροχαίου υλικού στα μέσα του 2020 και τη διεξαγωγή του δρομολογίου Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων συστημάτων, στις 3 ώρες και 20 λεπτά, με αποτέλεσμα το τρένο να ανταγωνίζεται ευθέως το αεροπλάνο. 

Τέλος, κατέστησε σαφές ότι στους επιχειρηματικούς άξονες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συγκαταλέγονται και οι διακρατικές υπηρεσίες, με μεγαλύτερη βαρύτητα στις εμπορευματικές μεταφορές, λέγοντας πως το Θριάσιο (αποθήκες Κ1 και Κ2) θα αποτελεί στο εξής τη «βασική έδρα» της εταιρείας στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ για το Θριάσιο ΙΙ άφησε να εννοηθεί ότι «είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι παρούσα».

Τις αιχμές του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν άφησε αναπάντητες ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης, ο οποίος σημείωσε ότι δεν θα πρέπει να μετατίθενται όλες οι ευθύνες για τα κακώς κείμενα του σιδηροδρόμου στο Δημόσιο, αλλά από την άλλη πλευρά και η ιδιωτική εταιρεία (εννοώντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) οφείλει να κάνει πράξη τις εξαγγελίες περί επενδύσεων, ύψους 500 εκατ. ευρώ. 

Παραθέτοντας την πρόοδο ολοκλήρωσης των σιδηροδρομικών έργων, ο κ. Κακουλάκης σημείωσε ότι μέχρι το 2014 η Ελλάδα διέθετε 494 χλμ. ηλεκτροκινούμενης γραμμής, ενώ σήμερα 679 χλμ. 

Στη συνέχεια, ο κ. Κακουλάκης παρέθεσε τις ενέργειες του ΟΣΕ στη σύνδεση του δικτύου με λιμάνια και βιομηχανικές ζώνες. Αρχικά στα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, το επόμενο διάστημα θα εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο με το Νέο Ικόνιο στον Πειραιά.

Όσο για τη Θεσσαλονίκη, σχεδιάζεται η αναβάθμιση, σε μήκος 7 χλμ., της υφιστάμενης σύνδεσης με τον προβλήτα του λιμανιού και, όπως είπε ο πρόεδρος του ΟΣΕ, βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης η σύνδεση σε δεύτερο προβλήτα. Επίσης, στον προγραμματισμό του ΟΣΕ βρίσκονται οι συνδέσεις με τους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Πατρών, Καβάλας, Βόλου, Ηγουμενίτσας.

Ως προς τις συνδέσεις του δικτύου με τις Βιομηχανικές Περιοχές της χώρας, ο κ. Κακουλάκης ενημέρωσε ότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες σύνδεσης των διυλιστηρίων της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους και των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. 

Στο στάδιο των προκαταρκτικών μελετών βρίσκονται οι συνδέσεις με τις ΒΙΠΕ. Αλεξανδρούπολης και Κιλκίς. Ακόμη, ο κ. Κακουλάκης αναφέρθηκε στην έγκριση από τον ΟΣΕ της κατασκευής δεύτερης γραμμής ηλεκτροκίνησης Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, η οποία έχει ανατεθεί στην ΕΡΓΟΣΕ και βρίσκεται στο στάδιο ένταξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Τέλος, την πρόοδο του ΟΑΣΑ τόσο σε επιχειρησιακό επίπεδο, με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και της τηλεματικής, όσο και σε επίπεδο κύκλου εργασιών παρουσίασε ο πρόεδρος του Οργανισμού, Ιωάννης Σκουμπούρης, στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Σκουμπούρης, αφού παρέθεσε τα οφέλη του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για τους επιβάτες και τους συγκοινωνιακούς φορείς, υπογράμμισε ότι το 20% των συναλλαγών γίνεται πλέον με πιστωτική κάρτα, το 62% των προϊόντων κομίστρου αγοράζεται μέσω των αυτόματων μηχανημάτων, έναντι 38% των εκδοτηρίων και ότι η διείσδυση της νέας εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού ανήλθε στο 72%. Δηλαδή, 7 στα 10 εισιτήρια που πωλούνται είναι το διπλό μετ’ επιστροφής, τα 5 εισιτήρια και τα 10 + 1. Στον τομέα του κύκλου εργασιών, η άνοδος των εσόδων ανήλθε στο 20% τον Ιανουάριο, στο 22% τον Φεβρουάριο, στο 12% τον Μάρτιο και στο 13% τον Μάιο. 

Επίσης, στο ίδιο συνέδριο μίλησε και ο γενικός διευθυντής της ΒΕΑΤ, Βασίλης Ντάνιας, ο οποίος αναφέρθηκε στις ενέργειες που έχουν συντελεστεί και συντελούνται για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου των ταξί.  Όπως σημείωσε ο κ. Ντάνιας, μόλις το 10% των οχημάτων είναι κάτω των 3 ετών, ενώ σε 3 έτη ένα ταξί διανύει τουλάχιστον 300 χιλ. χλμ. Παράλληλα, άνω του 70% των ταξί είναι άνω των 6 ετών, ενώ το 33% των οχημάτων είναι άνω των 10 ετών με εκατομμύρια χλμ. και μη αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

«Τελική ευθεία» για το Θριάσιο
Στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών μίλησε μεταξύ άλλων και ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου της Goldair, Καλλίνικος Καλλίνικος (φωτογραφία), ο οποίος αναφέρθηκε στις αναγκαίες προϋποθέσεις για την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών στην Ελλάδα, αλλά και στην υλοποίηση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου.

Σε σχέση με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, στο οποίο η Goldair συμμετέχει στο κοινοπρακτικό σχήμα κατασκευής και εκμετάλλευσής του, ο κ. Καλλίνικος υπογράμμισε ότι βρισκόμαστε στην «τελική ευθεία», καθώς αναμένεται έως τα τέλη Σεπτεμβρίου η έγκριση της επένδυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, κάτι το οποίο θα σημάνει την έναρξη της πρώτης φάσης των κατασκευαστικών εργασιών.

Σχετικά με την Rail Cargo Logistics Goldair, σχολίασε ότι «εφόσον εξασφαλιστούν συνθήκες ίσης μεταχείρισης», η εταιρεία θα αναπτυχθεί περαιτέρω, όπως και άλλες «δυναμικές» εταιρείες του ευρύτερου κλάδου.