Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Με υψηλές πληρότητες, αλλά και ανεβασμένες τιμές στα ξενοδοχεία έκλεισε ο Ιούνιος στην Αθήνα, δείχνοντας τη δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ταυτόχρονα η πρωτεύουσα της χώρας αναδεικνύεται έβδομος σε αναζητήσεις προορισμός των Αμερικανών, αναφορικά με τα ταξίδια που γίνονται με αφορμή τον εορτασμό της 4ης Ιουλίου, ενώ η χώρα μας, με επίκεντρο την Αθήνα, αναρριχάται στην τέταρτη θέση των δημοφιλέστερων προορισμών για διοργάνωση συνεδρίων στην περιοχή ΕΜΕΑ.
«Ο Ιούνιος έχει ανοδική τάση και δυναμική. Κινηθήκαμε ανοδικά και σε πληρότητες και σε τιμές» επεσήμανε στη «Ν» ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής, ενώ σε ό,τι αφορά την αποτύπωση του αυξημένου ενδιαφέροντος στις διεθνείς μετρήσεις αναζητήσεων, τόνισε ότι πρόκειται για δείγματα που δείχνουν ότι η Αθήνα αλλά και ο ελληνικός τουρισμός γενικότερα συνεχίζουν την πορεία τους για να γίνουν ένας από τους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο.
Παράλληλα με την Αθήνα, τη δική της δυναμική δείχνει και η Περιφέρεια, αφού στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, εκτός της Αθήνας, είναι προγραμματισμένες μέχρι το τέλος του χρόνου 1,1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές θέσεις περισσότερες από πέρυσι. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, θα κλείσει τη σεζόν με αύξηση 16,9%, της Ρόδου με 4,6%, της Κω με 13,4%, του Ηρακλείου με 3,4%, των Χανίων με 5,5%, της Κέρκυρας με 1,5%, της Ζακύνθου με 19,5%, της Κεφαλονιάς με 14,5%, του Άκτιου με 18,4%, της Μυκόνου με 8,8%, της Σαντορίνης με 7,5%, της Άραξου με 4,7%, της Καλαμάτας με 7,7%, της Καβάλας με 33,4% και της Μυτιλήνης με 42,2%.
Με αρνητικό πρόσημο έκλεισαν η Κάρπαθος με -13%, η Σάμος με -3,9%, η Σκιάθος με -6% και τα μικρότερα αεροδρόμια με -3,4%. Συνολικά η αύξηση στις προγραμματισμένες θέσεις για τη φετινή σεζόν στα κυριότερα αεροδρόμια εκτός του ΔΑΑ φτάνει το 7,4% σε σχέση με το 2016.
Ανά χώρα
Οι περισσότερες αεροπορικές θέσεις, εκτός ΔΑΑ, έχουν κλειστεί φέτος από τη Μεγάλη Βρετανία και μάλιστα ξεπέρασαν το ψυχολογικό όριο των 3 εκατ. Ειδικότερα οι προγραμματισμένες θέσεις για τους Βρετανούς ανέρχονται σε 3,24 εκατ. από 2,948 εκατ. πέρυσι. Στη δεύτερη θέση ακολουθούν οι Γερμανοί με 2,79 εκατ. προγραμματισμένες θέσεις. Η Ιταλία που βρίσκεται στην τρίτη θέση με 1,112 εκατ. προγραμματισμένες θέσεις μετρά απώλειες κατά 109.000 θέσεις σε σχέση με πέρυσι, ενώ η Ρωσία ανεβαίνει δυναμικά 1,112 εκατ. προγραμματισμένες θέσεις από 1.016 εκατ. πέρυσι. Ακολουθούν η Ολλανδία με 881.635, η Πολωνία με 855.345, η Γαλλία με 793.189, η Σουηδία με 619.306, το Ισραήλ με 494.656 και η Δανία με 430.223, ενώ από άλλες χώρες αναμένουμε συνολικά 3,488 εκατ.
Η εσωτερική κίνηση
Αντίθετα με τις διεθνείς αφίξεις, η κίνηση στο εσωτερικό είναι οριακά μειωμένη σε σχέση με πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα μείωση των αεροπορικών αφίξεων εσωτερικού κατά -1,5% παρατηρείται τον Μάιο του 2017 σε σχέση με τον Μάιο του 2016, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από τα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας. Συγκεκριμένα κατεγράφησαν 659 χιλ. αεροπορικές αφίξεις έναντι 669 χιλ. τον Μάιο του 2016. Μείωση -4,3% (Μάιο) και -1,3% (τρέχον έτος) εμφάνισε ο ΔΑΑ, ενώ μείωση -16,3% (Μάιο) /-6,7% (τρέχον έτος) παρουσίασε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Η μείωση που παρατηρείται σε αυτά τα αεροδρόμια οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των πτήσεων μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Οριακή μείωση -0,1% των αεροπορικών αφίξεων εσωτερικού παρατηρείται συνολικά την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου του 2017.
Τα Δωδεκάνησα καταγράφουν αύξηση +4,3%, αύξηση που οφείλεται κυρίως στο αεροδρόμιο της Ρόδου (+5,2%) και της Κω (+2,7%), καθώς η Κάρπαθος παρουσιάζει μείωση κατά -5,9% και στις αφίξεις εσωτερικού.
Αύξηση παρουσιάζουν η Κρήτη +4,1%, το Ιόνιο +3,4%, οι Κυκλάδες +18,4% και η Πελοπόννησος +41,7%. Πτωτικά κινούνται τα λοιπά αεροδρόμια (-7,9%), λόγω Μυτιλήνης (-12,1%) και Καβάλας (-14,6%). Η μεγαλύτερη αύξηση την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου παρατηρείται στο αεροδρόμιο της Μυκόνου (+56,1%).
Μελέτη Παν. Αιγαίου: Μείωση διανυκτερεύσεων 40,63%, μείωση επισκεπτών 42,58%, μείωση εσόδων 35,18%
«Κατάρρευση» για τα νησιά των προσφύγων
Την κατάρρευση της τουριστικής βιομηχανίας των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου αποτυπώνει μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις επιπτώσεις στον τουρισμό αυτών των νησιών που προκάλεσε το προσφυγικό.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα στη Μυτιλήνη, σημειώθηκε μείωση των διανυκτερεύσεων κατά 40,63%, μείωση των επισκεπτών κατά 42,58% και μείωση των εσόδων κατά 35,18%.
Μιλώντας στη συνέντευξη ο τομεάρχης τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας Μάνος Κόνσολας, τόνισε ότι ειδικά η Λέσβος πλήρωσε πολύ βαρύ τίμημα, επειδή κάποιοι επέλεξαν να μετατραπεί σε χώρο εγκλωβισμού παράνομων μεταναστών και προσφύγων.
Η Λέσβος είχε το 2016 τόσες πτήσεις charters όσες είχε παλαιότερα σε μία μόνο εβδομάδα, ενώ από 53 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2014 και το 2015, υπάρχει μόνο μία το 2017.
Ο τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας τόνισε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, δύο χρόνια μετά, δεν έχει κοστολογήσει τις συνέπειες στον τουρισμό των νησιών από το μεταναστευτικό. Επεσήμανε ότι η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να δώσει στοιχεία για το ποια ποσά διατέθηκαν αναλυτικά και ανά νησί (Κως, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Λέρος) για την τουριστική προβολή και την αποκατάσταση της εικόνας τους ως τουριστικών προορισμών το 2015 και το 2016.
Ο κ. Κόνσολας δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «η Κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει στην τύχη του τον τουρισμό σε αυτά τα νησιά, έχει αφήσει μόνους τους φορείς και τους επιχειρηματίες του τουρισμού να προσπαθούν να αναστρέψουν τη δυσμενή αυτή εικόνα».
Παράλληλα, ο τομεάρχης Τουρισμού της Ν.Δ. αναφέρθηκε στις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για να αποκατασταθεί η τουριστική φήμη και ταυτότητα των νησιών που υπέστησαν τις αρνητικές συνέπειες των πολιτικών επιλογών της κυβέρνησης στο μεταναστευτικό. Ο Μάνος Κόνσολας αναφέρθηκε, επίσης, στην ειδική αντιμετώπιση νησιών, όπως η Λέσβος, στον αναπτυξιακό νόμο, σε ό,τι αφορά τις ενισχύσεις και το κανονιστικό πλαίσιο, ενώ εκτίμησε ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση για τα κόκκινα δάνεια των επιχειρήσεων για τις επιχειρήσεις της Λέσβου, μετά τις δεδομένες αρνητικές επιπτώσεις στο σύνολο σχεδόν της τοπικής οικονομίας.