Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Προτεραιότητα στην αναβάθμιση έξι μικρών περιφερειακών αεροδρομίων, που δεν έχουν ενταχθεί στη σύμβαση με τη γερμανική Fraport, με έργα συνολικής δαπάνης 197 εκατ. ευρώ περίπου, δίνει το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καστοριάς, Μήλου, Σύρου, Νάξου, Πάρου και Χίου, με το πακέτο Γιούνκερ να επιδιώκεται να αποτελέσει τον αιμοδότη εκσυγχρονισμού τους. Τα προτεινόμενα επενδυτικά σχέδια έχουν στόχο την προώθηση των υποδομών και την ανάπτυξη πολιτικής μέσω της αμοιβαίας αλληλεπίδρασης, βελτιστοποιώντας τις εγκαταστάσεις προσβασιμότητας συνδέοντας τις υποδομές ΔΕΔ-Μ σε κόμβους (λιμάνια / αεροδρόμια), ενισχύοντας τη διασυνδεσιμότητα και την περιφερειακή ολοκλήρωση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα projects επιμερίζονται σε τρία ουσιαστικά έργα, δηλαδή τα αεροδρόμια Καστοριάς και Χίου ως αυτοτελή έργα και οι υπόλοιποι αερολιμένες του Νοτίου Αιγαίου ενταγμένοι στα ίδιο επιχειρηματικό σχέδιο. Μάλιστα, σε αυτά ανοίγει ο δρόμος και για την εμπορική τους εκμετάλλευση, εξέλιξη που σηματοδοτεί τη διενέργεια νέου διαγωνισμού από το Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
Για όλα τα έργα έχει επιλεγεί η μορφή χρηματοδότησης PPP (Public Private Partnership), δηλαδή χρηματοδότηση που αφορά είτε την αυτοχρηματοδότηση είτε τη συγχρηματοδότηση του κόστους κατασκευής με κεντρικό σημείο αναφοράς τη μέθοδο ΣΔΙΤ. Οι επενδυτές θα έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλευτούν εμπορικά τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, ενώ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα συνεχίζει να επιβλέπει τη λειτουργία του αεροδρομίου.
Ειδικότερα το Brownfield (αξιοποίηση εγκαταλειμμένων βιομηχανικών εκτάσεων), έργο κόστους 15 εκατ. ευρώ, «Σχεδιασμός, κατασκευή (επέκταση και αναβάθμιση), χρηματοδότηση και εμπορική εκμετάλλευση του αεροδρομίου Καστοριάς Αριστοτέλης» περιλαμβάνει:
1. Κατασκευή νέου τερματικού σταθμού με συνολική επιφάνεια κατασκευής 4.320 τ.μ., συμπεριλαμβανομένου νέου αεροδιαδρόμου, βοηθητικές εγκαταστάσεις και ανάπτυξη του περιβάλλοντος χώρου.
2. Κατασκευή νέου αεροδιαδρόμου στάθμευσης, με συνολική επιφάνεια 22.000 τ.μ., ο οποίος θα συνδέεται με τον υπάρχοντα χώρο στάθμευσης μέσω δρόμου για ταξί. Διαμόρφωση των καταστημάτων και του χώρου επίγειας μεταφοράς και του χώρου στάθμευσης και των χώρων καυσίμων. Κατασκευή νέας οδού για τη σύνδεση του αεροδρομίου.
3. Απαλλοτρίωση επιφάνειας συνολικής έκτασης 90.000 τ.μ. Ως καταληκτική ημερομηνία έναρξης θεωρείται η 15η Ιανουαρίου του 2019. Η διάρκεια του έργου αναμένεται να είναι 30 μήνες. Ο υποστηρικτής έχει εφαρμόσει ή έχει την πρόθεση να υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση από την Ε.Ε. ή την ΕΤΕ που σχετίζονται με αυτό το έργο.
Οι τεχνικές λεπτομέρειες του έργου προκύπτουν από:
α) την Εγκεκριμένη Μελέτη Ζήτησης για αερομεταφορά στη Διαχειριστική Περιοχή (Περιφέρεια) της Δυτικής Μακεδονίας,
β) τα Master Plans που αναπτύχθηκαν για τα αεροδρόμια της Κοζάνης και της Καστοριάς το 1999.
Τα ελληνικά αεροδρόμια αντιπροσωπεύουν τις κύριες πύλες εισόδου στη χώρα. Το έργο στοχεύει στην αναβάθμιση της υπάρχουσας λειτουργικής χωρητικότητας, στη βελτιστοποίηση των εγκαταστάσεων προσβασιμότητας του αεροδρομίου Καστοριάς και στην ενίσχυση της ικανότητας μεταφοράς εμπορευμάτων.
Δεν είναι τυχαία και η αναφορά του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα από τη Θεσσαλονίκη στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, για το οποίο είπε ότι «αν σχεδιαζόταν και αξιοποιείτο κατάλληλα, θα μπορούσε -λόγω της γειτνίασής του με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ- να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην ανάπτυξη, της περιοχής».
Το 2ο project, ύψους 76,62 εκατ. ευρώ, εμπεριέχει τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση και την εμπορική εκμετάλλευση τεσσάρων αεροδρομίων στα νησιά των Κυκλάδων, δηλαδή της Μήλου, της Σύρου, της Νάξου και της Πάρου. Μάλιστα, για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια έχουν γίνει ανακοινώσεις από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Το έργο περιλαμβάνει:
1. Αναβάθμιση του αεροδρομίου της Μήλου (επιμήκυνση του αεροδιαδρόμου στα 1.200 μέτρα με φάρδος τα 30 μέτρα, labbelts, και αναβάθμιση του τερματικού σταθμού).
2. Αναβάθμιση του αεροδρομίου της Νάξου (επιμήκυνση του αεροδιαδρόμου στα 1.200 μ., αύξηση του φάρδους στον διάδρομο των ταξί και επέκταση του τερματικού σταθμού).
3. Επιπλέον εργασίες στο νέο αεροδρόμιο Πάρου (τερματικός σταθμός και Πύργος Διαχείρισης Αεροδρομίου με συνολική έκταση 5.500 τ.μ., πυροσβεστικός σταθμός, δρόμος διασύνδεσης, εσωτερικό οδικό δίκτυο, και θέσεις παρκινγκ).
4. Αναβάθμιση του αεροδρομίου στη Σύρο (επιμήκυνση αεροδιαδρόμου, labbelts, κόψιμο λόφου).
Πρόκειται επίσης για Brownfiled έργο, με ημερομηνία έναρξης την 31η/10/2016. Το κόστος των έργων στο αεροδρόμιο Μήλου εκτιμάται στα 18,7 εκατ. ευρώ, το αντίστοιχο κόστος για το αεροδρόμιο Σύρου στα 6,1 εκατ. ευρώ, για το αεροδρόμιο Νάξου στα 19,32 εκατ. ευρώ και γι’ αυτό της Πάρου στα 32,5 εκατ. ευρώ.
Το 3ο project αφορά το δαπάνης 105 εκατ. ευρώ έργο σχεδιασμού, κατασκευής (επέκταση και αναβάθμιση), χρηματοδότησης και εμπορικής εκμετάλλευσης του αεροδρομίου «Όμηρος» της Χίου.
Το project αυτό περιλαμβάνει:
1. Επέκταση του υπάρχοντος αεροδιαδρόμου (τελικό συνολικό μήκος 1.800 μ.).
2. Εναλλακτική δρομολόγηση του παράκτιου περιφερειακού δρόμου Χίος-Θυμιάνα, που συμπίπτει με τα όρια της επέκτασης του αεροδιαδρόμου.
3. Ανοικοδόμηση και αναβάθμιση του υπάρχοντος αεροδιαδρόμου.
4. Αναβάθμιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού.
5. Κατασκευή νέου τερματικού σταθμού με χτισμένη περιοχή 5.000 τ.μ. και ανάπτυξη της γύρω περιοχής συνολικής έκτασης 8.000 τ.μ.
6. Επέκταση του υπάρχοντος αεροδιαδρόμου στάθμευσης.
7. Απαλλοτριώσεις.
Το έργο, που έχει ως ημερομηνία έναρξης τη 15η Ιανουαρίου του 2019 και ολοκλήρωση τους 30 μήνες, στοχεύει στη βελτιστοποίηση των εγκαταστάσεων προσβασιμότητας και στην εξασφάλιση υψηλού βαθμού ασφάλειας και λειτουργικότητας του αεροδρομίου της Χίου, η οποία εμφανίζει σήμερα σοβαρά λειτουργικά προβλήματα λόγω του περιορισμένου μήκος του αεροδιαδρόμου. Επιπλέον, το πρόγραμμα στοχεύει να αναβαθμίσει την αισθητική του αεροδρομίου, καθώς και το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στους επιβάτες, συμβάλλοντας έτσι στην περαιτέρω ανάπτυξη και στη διαφοροποίηση και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος του νησιού.
Όπως υπογραμμίζεται στην περιγραφή του έργου, το προτεινόμενο επιχειρηματικό μοντέλο για το αεροδρόμιο της Χίου είναι αυτό της ΣΔΙΤ. Δηλαδή η κατασκευή και η λειτουργία του έργου θα πρέπει να αναληφθούν από Φορέα Ειδικού Σκοπού (SPV). Οι επενδυτές θα έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται εμπορικά τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου, ενώ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα συνεχίσει να επιβλέπει τη λειτουργία του αεροδρομίου.
Τα τρία projects
* Σχεδιασμός, κατασκευή (επέκταση και αναβάθμιση), χρηματοδότηση και εμπορική εκμετάλλευση του αεροδρομίου Καστοριάς Αριστοτέλης – έργο κόστους 15 εκατ. ευρώ.
* Σχεδιασμός, κατασκευή, χρηματοδότηση και εμπορική εκμετάλλευση τεσσάρων αεροδρομίων στα νησιά των Κυκλάδων, δηλαδή της Μήλου, της Σύρου (στη φωτογραφία), της Νάξου και της Πάρου – έργο ύψους 76,62 εκατ. ευρώ.
* Σχεδιασμός, κατασκευή (επέκταση και αναβάθμιση), χρηματοδότηση και εμπορική εκμετάλλευση του αεροδρομίου «Όμηρος» της Χίου – έργο δαπάνης 105 εκατ. ευρώ.