Skip to main content

Εμπορικός πόλεμος: Διπλό πλήγμα στη βιομηχανία αυτοκινήτου

Της Νατάσας Στασινού
[email protected] 

Η βιομηχανία αυτοκινήτου εξελίσσεται στο πρώτο μεγάλο «θύμα» του εμπορικού πολέμου. Και τούτο γιατί δέχεται πλήγμα τόσο από την απειλή των αμερικανικών δασμών όσο και από εκείνη των κινεζικών αντιποίνων. Οι γερμανικές εταιρείες δέχονται τις ισχυρότερες πιέσεις, αλλά αλώβητες δεν μπορούν να μείνουν ούτε οι αμερικανικές, για τις οποίες η Κίνα- η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου παγκοσμίως- είχε εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε σημαντική πηγή εσόδων. Αξίζει να δούμε σε ποιο βαθμό επηρεάζονται οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη από έναν εμπορικό πόλεμο, που εξελίσσεται στον πιο σφοδρό από τη δεκαετία του 1930. 

 Με την αμερικανική κυβέρνηση να έχει ανοίξει έρευνα για τις εισαγωγές αυτοκινήτων, η οποία όπως όλα δείχνουν θα οδηγήσει στην επιβολή δασμών, οι μετοχές ευρωπαϊκών, ασιατικών, αλλά και αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών δέχονται σφυροκόπημα το τελευταίο διάστημα. Γιατί όμως φοβούνται τόσο πολύ οι επενδυτές; 

Οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι 8,72 εκατομμύρια αυτοκίνητα αξίας 191,7 δισ. δολαρίων. Τα περισσότερα από τα μισά (4,72 εκατομμύρια) προοήλθαν από τους εταίρους τους στη NAFTA, δηλαδή το Μεξικό και τον Καναδά. Οι ΗΠΑ επιβάλλουν σήμερα δασμούς μόλις 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και 25% σε ελαφρά φορτηγά. Η Ε.Ε. την ίδια ώρα επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα οχήματα. Οι Βρυξέλλες έχουν διαμηνύσει πως θα απαντήσουν με το ίδιο νόμισμα στην αύξηση των αμερικανικών δασμών. 

Ωστόσο πολύ περισσότερο ανησυχεί την αγορά η απάντηση της Κίνας. Τον Μάιο το Πεκίνο είχε ανακοινώσει ότι ανοίγει την αγορά αυτοκινήτου, καθώς σχεδιάζει να μειώσει από 1ης Ιουλίου τους δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στο 15% από 25%. Μετά την επιβολή αμερικανικών δασμών, οι κινεζικές αρχές ξεκαθάρισαν ότι οι δασμοί δεν πρόκειται να μειωθούν για τα οχήματα, που εισάγονται από τις ΗΠΑ, ενώ δεν αποκλείεται μάλιστα να αυξηθούν περαιτέρω εάν η Ουάσιγκτον αποφασίσει να τραβήξει το σχοινί.  

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW, Daimler, αλλά και οι αμερικανικές Tesla και Ford επηρεάζονται τα μέγιστα από την κινεζική απόφαση. Περίπου 267.000 οχήματα, που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ, πωλήθηκαν πέρυσι στην Κίνα, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών LMC  Automotive. Η Ford εξήγαγε 45.000 οχήματα στην κινεζική αγορά, ενώ για την Tesla η κινεζική αγορά έχει αναδειχθεί η δεύτερη σημαντικότερη παγκοσμίως με εξαγωγές 15.000 οχημάτων και έσοδα 2 δισ. δολαρίων. Το πλήγμα δεν αποφεύγει ούτε η Fiat Chrysler, που εξήγαγε 17.000 μοντέλα αμερικανικής κατασκευής στην Κίνα, ενώ εξαιρετικά περιορισμένος φαίνεται να είναι ο αντίκτυπος στην GM. 

Πολλά έχουν ποντάρει στην κινεζική αγορά και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, γεγονός που εξηγεί τη δραματική προειδοποίηση της Daimler για πλήγμα στην κερδοφορία της από τις σινο-αμερικανικές διαμάχες. Η κινεζική αγορά απορροφά περίπου το 1/4 των πωλήσεων μοντέλων Mercedes Benz, με ένα μεγάλο μερίδιο των οχημάτων αυτών να εξάγονται από τα εργοστάσια της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Ανάλογη είναι η εικόνα και για τις πωλήσεις της BMW. Από τα 594.000 οχήματα, που πούλησε πέρυσι η BMW στην Κίνα, περίπου τα 194.000 εισήχθησαν στην ασιατική οικονομία (τα 100.000 εξ αυτών από τις ΗΠΑ).

Οι πιέσεις στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως, σημαίνουν πιέσεις και σε αμερικανικές πολιτείες, που τις φιλοξενούν. Οι Daimler, ΒΜW και Volskwagen διαχειρίζονται σήμερα τέσσερα εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ, που απασχολούν περισσότερους από 36.500 Αμερικανούς. Πέρυσι οι γερμανικές εταιρείες παρήγαγαν 804.200 οχήματα στα αμερικανικά εργοστάσια, αλλά λιγότερο από τα μισά πουλήθηκαν στις ΗΠΑ. Περίπου 480.911 οχήματα κατευθύνθηκαν στον Καναδά, το Μεξικό, την Ευρώπη και την Κίνα. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πλήττονται σημαντικά και από τους δασμούς σε χάλυβα και αλουμίνιο, που μεταφράζονται σε αυξημένο κόστος παραγωγής.