Με τα μεγαλύτερα αεροσκάφη να είναι «κολλημένα» λόγω της πανδημίας και τους πλουσιότερους επιβάτες να μετακινούνται με ιδιωτικά αεροσκάφη, η «φθορά» στην πρώτη θέση είναι αναπόφευκτη και επιταχύνεται, αναφέρουν οι Financial Times.
Μπορεί τα ταξίδια που προσφέρει η πρώτη θέση να έχουν βελτιωθεί, η ζήτηση για την πρώτη θέση, ωστόσο, έχει μειωθεί σημαντικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της αεροπορικής συμβουλευτικής OAG, υπήρχαν συνολικά 8,46 εκατομμύρια θέσεις σε καμπίνες πρώτης θέσης στις προγραμματισμένες πτήσεις το 2019 (εξαιρουμένων των πτήσεων εσωτερικού των ΗΠΑ και της Κίνας). Πρόκειται για πτώση 45% από το 2010, ενώ, κατά την ίδια περίοδο, ο αριθμός των business θέσεων αυξήθηκε 42%, στις 184,48 εκατομμύρια θέσεις.
Αερομεταφορείς όπως η Air New Zealand, η KLM και η Turkish Airlines τις είχαν καταργήσει πολύ πριν από την πανδημία. Παράλληλα η παύση που επέβαλε το περασμένο έτος η πανδημία μείωσε περαιτέρω τον αριθμό των θέσεων πρώτης κατηγορίας στους αιθέρες. Προς το παρόν η πρώτη δεν είναι διαθέσιμη σε αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Qatar Airways, Singapore Airlines και Qantas.
Από τότε που η British Airways εισήγαγε καθίσματα σε θέση ύπνου (lie-flat seats) στην business θέση το 2000, η πρώτη θέση μοιάζει όλο και περισσότερο σαν ένα ακριβό τέχνασμα, που κοστίζει συχνά τα διπλάσια χρήματα.
Οι αλλαγές στην ασφάλεια που απαιτεί ο Covid, όπως η χρήση συσκευασίας μιας χρήσης αντί για κεραμικά και κρύσταλλα Wedgwood, είναι πιθανό να μειώσουν περαιτέρω τις επενδύσεις στην πολυτέλειας, ακόμη και αν ορισμένοι επιβάτες είναι πιθανό να θέλουν την επιπλέον προστασία της ιδιωτικότητας.
Ταυτόχρονα, οι αεροπορικές εταιρείες απομακρύνθηκαν από τα μεγαλύτερου μεγάθους αεροσκάφη, τα 747 και A380, τα οποία μπορούν να προσφέρουν τις πραγματικά φανταστικές προσφορές. Η Etihad είναι μόνο μία από τις αεροπορικές εταιρείες που σταθμεύει επ ‘αόριστον τον στόλο της σε A380 – πράγμα που σημαίνει το τέλος των πολυτελών Residences με τις σουίτες τριών δωματίων με υπηρεσία μπάτλερ που κοστίζει πάνω από 30.000 δολάρια για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής.
Αντ ‘αυτού, οι αεροπορικές εταιρείες κινούνται προς μικρότερα Airbus 350s και Boeing 787s για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, με μειωμένη κατανάλωση καυσίμου που σημαίνει εξοικονόμηση κόστους 20% ανά επιβάτη. Αυτά τα μικρότερα αεροπλάνα είναι πιο εύκολο να γεμίσουν, ειδικά με μια αβέβαιη αγορά, αλλά δεν έχουν σχεδιαστεί για να φιλοξενήσουν ογκώδεις σουίτες πρώτης θέσης με ντους.
«Οι αεροπορικές εταιρείες όπως η Emirates, με πολλά αξιόπιστα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν μεγαλύτερα αεροπλάνα και να επικεντρώνονται στην πρώτη θέση», προβλέπει ο Τζον Γκραντ της OAG.
«Όμως, αερομεταφορείς όπως οι Lufthansa και η British Airways προχωρούσαν ήδη προς ένα μοντέλο πιο ευέλικτων διαδρομών με μικρότερο αριθμό επιβατών, όπως οι πτήσεις της British Airways προς το Ώστιν και τη Νέα Ορλεάνη, όπου είναι πιο δύσκολο να δικαιολογηθεί ο χώρος για μια θέση πρώτης κατηγορίας. Τους βλέπω να ξεφορτώνονται εντελώς την πρώτη τάξη», κατέληξε.
Αλλά πώς θα ταξιδεύουν επομένως οι μεγάλες προσωπικότητες στο εξής; Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, οι δισεκατομμυριούχοι σίγουρα δεν έχουν εξαφανιστεί, καθώς απαριθμούν 2.755 στη λίστα του για το 2021, 660 περισσότεροι συγκριτικά με ένα χρόνο πριν. Μια πιθανή απάντηση είναι ότι τα σημερινά ανώτατα στελέχη ξεπερνούν τις επιφυλάξεις για τις ιδιωτικές πτήσεις- όχι μόνο ως βολική αντικατάσταση για τις ανασταλμένες εμπορικές διαδρομές, αλλά και για λόγους υγείας. Η αυστριακή ιδιωτική εταιρεία ναυλωμένων αεροσκαφών GlobeAir, για παράδειγμα, ισχυρίζεται ότι υπάρχουν μόνο 20 σημεία επαφής όταν πετάτε ιδιωτικά, σε σύγκριση με 700 σε μια εμπορική αεροπορική εταιρεία.
Η Flexjet, μια ιδιωτική εταιρεία τζετ με έδρα το Οχάιο που προσφέρει χρηματοδοτική μίσθωση, αύξησε τον όγκο των πτήσεων της στην Ευρώπη κατά 7% πέρυσι, παρά το γεγονός ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020 είχε σχεδόν όλα τα αεροσκάφη καθηλωμένα.
«Μέχρι τον Μάιο του περασμένου έτους, είδαμε μια αύξηση του ενδιαφέροντος από άτομα που δεν είχαν πετάξει ποτέ ιδιωτικά», σχολίασε η Μαρίν Γιουτζίν, διευθύνουσα σύμβουλος της Flexjet. «Ενώ πολλοί από τους υφιστάμενους πελάτες μας συνήθιζαν να ταξιδεύουν ιδιωτικά στην Ευρώπη, αλλά πρώτης κατηγορίας για μεγαλύτερα ταξίδια, έχουμε δει περισσότερους από αυτούς να χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα μας για να πάνε στις Μαλδίβες ή να διασχίσουν τον Ατλαντικό».
Στις ΗΠΑ, η οποία αποτελεί πάνω από το 70% της ιδιωτικής αγοράς τζετ, οι όγκοι είναι κοντά στα επίπεδα πριν από τον Covid. Σύμφωνα με τον Ρίτσαρντ Κόε, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας WingX, οι διαδρομές όπως η Νέα Υόρκη προς τη Φλόριντα βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, εν μέρει αποτέλεσμα των σχετικά ελαφρών περιορισμών Covid της Φλόριντα. Στην Ευρώπη, σημειώνει σημαντική ανάπτυξη σε δρομολόγια που δεν εξυπηρετούνται από αεροπορικές εταιρείες, όπως από την Κωνσταντινούπολη προς τα Τίρανα και από το Μόναχο προς το Μπάντεν-Μπάντεν. «Θα μπορούσε να είναι η μεγαλύτερη χρονιά για τη βιομηχανία», προβλέπει.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από FT