Κάτω από 1,9% βάζει τον πήχη της ανάπτυξης για τη φετινή χρονιά το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ). Στην εαρινή έκθεση που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, χαρακτηρίζει οριακά εφικτή τη δυνατότητα παραγωγής πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ μετά την ψήφιση του πακέτου μέτρων τον Μάιο, ωστόσο θέτει συγκεκριμένες προϋποθέσεις προκειμένου να επιβεβαιωθεί ο συγκεκριμένος στόχος.
«Για το σύνολο του έτους οι προβλέψεις για την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ εγχώριων και ξένων οργανισμών συγκλίνουν σε ένα εύρος εκτιμήσεων για άνοδο 1,9% – 2,3%, με το κεντρικό σενάριο του ΕΔΣ να είναι ελαφρώς πιο απαισιόδοξο» αναφέρει η έκθεση και επικεντρώνει στις έξι εστίες αβεβαιότητας «οι επιπτώσεις των οποίων δεν είναι εύκολο να εκτιμηθούν εκ των προτέρων με ακρίβεια»:
- Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για ενδεχομένη επιβράδυνση στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Το γεγονός αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τόσο τις ελληνικές εξαγωγές προϊόντων προς την Ευρώπη όσο και τις τουριστικές εισπράξεις από τους Ευρωπαίους τουρίστες στην Ελλάδα.
- Η αναμενόμενη ανάκαμψη της τουριστικής αγοράς στην Τουρκία θα δημιουργήσει περαιτέρω πιέσεις στις ελληνικές τουριστικές εισπράξεις.
- Εξακολουθεί να υπάρχει ο κίνδυνος γενικευμένης χρηματοπιστωτικής αστάθειας σε Ευρώπη στην περίπτωση «άτακτης εξόδου» του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Ενδεχόμενη κλιμάκωση των πολιτικών εμπορικού προστατευτισμού θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο και στην παγκόσμια οικονομία γενικότερα, λειτουργώντας ως ανασχετικός παράγων για τις ελληνικές εξαγωγές.
- Η εξωτερική αβεβαιότητα τροφοδοτείται και μπορεί να ενταθεί από τις απρόβλεπτες επιπτώσεις των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ανατ. Μεσόγειο.
- Το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων που υπάρχει στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα μπορεί να επηρεάσει αρνητικά αφενός την κεφαλαιακή επάρκεια και την κερδοφορία των ελληνικών τραπεζών και αφετέρου να περιορίσει τις τραπεζικές πιστώσεις προς τις ελληνικές επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Βέβαια, όπως αναφέρεται και στην έκθεση: «Η επιτάχυνση της επίλυσης του ζητήματος μπορεί να δώσει ώθηση στις τραπεζικές πιστώσεις και κατά συνέπεια να ενισχύσει επενδύσεις και κατανάλωση».
Το δημοσιονομικό συμβούλιο χαρακτηρίζει ως «οριακά επιτεύξιμο» τον δημοσιονομικό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ «εφόσον τα μέτρα θα έχουν θετικές δυναμικές επιπτώσεις στην ιδιωτική κατανάλωση και συνεπώς και στο σύνολο των φορολογικών εσόδων». Ωστόσο, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, πρέπει να ισχύσουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις προκειμένου να μην υπάρξει απόκλιση από τον βασικό στόχο: α) Επιβεβαίωση των προβλέψεων για την αύξηση του ΑΕΠ και της απασχόλησης. β) Να μην υπάρξει χαλάρωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και των φορολογικών ελέγχων, κίνδυνος ο οποίος ελλοχεύει λόγω προεκλογικής περιόδου. Ένα τέτοιο σενάριο ειδικά κατά την τουριστική περίοδο θα προκαλούσε σημαντικές απώλειες εσόδων. γ) Αυστηρός έλεγχος των δημοσίων δαπανών ώστε να μην υπάρξουν υπερβάσεις. δ) Να μην υπάρξει κάποια ισχυρή δημοσιονομική διαταραχή η οποία θα προκληθεί από αποδοχή δικαστικών προσφυγών κατά εισοδηματικών περικοπών.
Νέα αποκλιμάκωση στα έντοκα
Με θετικό τρόπο αποτυπώθηκε στη χθεσινή έκδοση εντόκων γραμματίων 6μηνης διάρκειας η συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των αποδόσεων στα ελληνικά ομόλογα. Το επιτόκιο περιορίστηκε στο 0,41%, σε μια έκδοση η οποία συγκέντρωσε προσφορές ύψους 1,949 δισ. ευρώ. Στην αντίστοιχη έκδοση στις 30 Απριλίου οι προσφορές είχαν φτάσει το 1,375 δισ. ευρώ και η απόδοση είχε διαμορφωθεί στο 0,46%. Το δημοπρατούμενο ποσό της χθεσινής έκδοσης ανήλθε σε 1,25 δισ. ευρώ. Ο συντελεστής κάλυψης ανήλθε σε 1,56 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό, μπορούν να υποβληθούν επιπλέον μη ανταγωνιστικές προσφορές ύψους 30% επί του δημοπρατούμενου ποσού έως σήμερα 12 μ.