Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Σε θετικό πρόσημο έκλεισε και το 2016 για την αγορά των αλυσίδων ένδυσης -η αξία της οποίας ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ-, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις που θέλουν τον κλάδο να αποτελεί ένα «turn around story» της ελληνικής βιομηχανίας, που χάρη στην ισχυρή ανάπτυξη των πολυεθνικών εταιρειών εν μέσω κρίσης υπεραποδίδει του συνόλου της αγοράς του λιανεμπορίου ενώ προβλέπεται να διατηρηθεί σε ανοδική τροχιά με ορίζοντα τριετίας.
Το 2014 «γύρισε» σε θετικό πρόσημο εμφανίζοντας αύξηση 2,9%, κινήθηκε σταθεροποιητικά το 2015 -μια χρονιά μεγάλων προκλήσεων για την οικονομία-, ενώ το θετικό momentum διατηρήθηκε το 2016, όπως διαπιστώνεται από στοιχεία της κλαδικής μελέτης «Αλυσίδες λιανικού εμπορίου ετοίμων ενδυμάτων», που εκπόνησε η ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ (www.stochasis.com), στο πλαίσιο της σειράς μελετών «Κλαδικές Στοχεύσεις».
Ο συντάκτης της μελέτης Αδάμ Ρεγκούζας εξηγεί στη «N» ότι το μέγεθος της εγχώριας αγοράς αλυσίδων ένδυσης ανήλθε σε 1,150 δισ. ευρώ το 2016 με Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) την περίοδο 2013 – 2016 στο 3,1%.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εγχώρια αγορά των αλυσίδων ένδυσης παρουσιάζει τάσεις ανάκαμψης από το 2014, μετά από πέντε χρόνια συνεχούς μείωσης (όπου σωρευτικά η πτώση ξεπέρασε το 44%) σε μια περίοδο βαθιάς κρίσης για την αγορά του λιανεμπορίου, με κάθετη πτώση της ζήτησης σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων ένδυσης.
Ο ΜΕΡΜ της περιόδου 2008-2013 διαμορφώθηκε σε -11,5%, ενώ συνολικά την περίοδο 2008-2016 ο ΜΕΡΜ περιορίστηκε σε -6,3%.
Μεσοπρόθεσμα (2016-2020) πάντως το θετικό momentum προβλέπεται να διατηρηθεί, με τον κ. Ρεγκούζα να αναφέρει ΜΕΡΜ 4,5%, με την αγορά να διαμορφώνεται σε 1,371 εκατ. ευρώ το 2020. Αυτό σημαίνει ότι θα έχει ανακτήσει ένα σημαντικό μέρος των απωλειών της κρίσης που την οδήγησε σε συμπίεση στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ.
Η διάρθρωση
Ως προς τη διάρθρωση της αγοράς, σημειώνεται ότι τα γυναικεία ενδύματα υπερβαίνουν το 50% της συνολικής πίτας, με τα ανδρικά και τα παιδικά είδη να ακολουθούν με μικρότερα μερίδια. Οι καλύτερες επιδόσεις των καταστημάτων στα malls επιβεβαιώνουν τις καταναλωτικές τάσεις που θέλουν τον μεγάλο όγκο πωλήσεων να γίνεται σε μεγάλες εμπορικές αγορές, κυρίως εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα – όπου άλλωστε δίνουν μάχη για να τοποθετηθούν μεγάλα σήματα της αγοράς. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου είναι έντονος, κυρίως λόγω της προσπάθειας για αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά και εστίασης σε επίπεδο ποικιλίας προϊόντων και διαφοροποίησης επωνυμιών, δικτύου καταστημάτων και γεωγραφικής κάλυψης, τιμών και παρεχόμενων προσφορών και μάρκετινγκ/προβολής και προωθητικών ενεργειών.
Χρηματοοικονομική κατάσταση
Όσον αφορά τη χρηματοοικονομική κατάσταση του κλάδου, σύμφωνα με τον κ. Ρεγκούζα, οι τιμές του δείκτη κάλυψης χρηματοοικονομικών δαπανών των επιχειρήσεων την τριετία 2013-2015 δείχνουν ότι δεν είναι πλέον τόσο «ευπρόσβλητες» σε πιθανές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος σε σχέση με την προηγούμενη τριετία, με αποτέλεσμα την ενίσχυση του βαθμού ασφαλείας των μακροχρόνιων πιστωτών τους. Το EBITDA (%) του κλάδου διαμορφώνεται σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα ενώ το συναλλακτικό κύκλωμα του κλάδου είναι πλεονασματικό καθ’ όλη την εξεταζόμενη περίοδο.
Ο «εξορθολογισμός» του κλάδου αποτυπώνεται στον βαθμό ικανότητας των επιχειρήσεων στη χρησιμοποίηση των συνολικών απασχολουμένων κεφαλαίων καθώς και στην αποτελεσματικότητα της χρησιμοποίησης των ιδίων κεφαλαίων τους την τριετία 2013-2015, μετά από τις αρνητικές τιμές τη χρονική περίοδο 2010-2012. Σημειώνεται επίσης το θετικό πρόσημο της λειτουργικής και καθαρής κερδοφορίας την τριετία 2013-2015 και η σταθερότητα του περιθωρίου μικτού κέρδους.