Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Με επιταχυνόμενο ρυθμό, συνυπολογίζοντας τις πολιτικές εξελίξεις -παρότι στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων ενδέχεται να υπάρξει επανεκκίνηση για κάποια μεγάλα projects, όπως έχει διαμηνύσει η Νέα Δημοκρατία σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις και αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας-, θα προχωρήσει η κατασκευή του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου που θα αντικαταστήσει το σημερινό.
Το έργο υπερψηφίστηκε με ευρεία συναίνεση από την Ολομέλεια της Βουλής (παρά τις αντιπαραθέσεις κυρίως για ευθύνες στην καθυστέρηση ολοκλήρωσής του, για τις αποζημιώσεις σχετικά με τις απαλλοτριώσεις και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων), πλην ΚΚΕ και Χρυσής Αυγής.
Δεδομένου ότι ο Ιούνιος ήταν ο μήνας-στόχος για την έναρξη της περιόδου Τ1, δηλαδή της περιόδου των κατασκευών και επειδή λόγω των εθνικών εκλογών της 7ης Ιουλίου θα υπάρχουν καθυστερήσεις ίσως και κάποιων μηνών, στην Πειραιώς προετοιμάζονται ώστε να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος. Αφετέρου, σύμφωνα με πληροφορίες, θα επιδιώξουν να δώσουν το μήνυμα της αλλαγής κλίματος στο επίπεδο των ιδιωτικοποιήσεων, επιδιώκοντας να περιορίσουν τον κίνδυνο να δημιουργηθεί «κοιλιά».
Πλέον, για να ξεκινήσει η αρχική επένδυση που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ και υπόσχεται να μεταμορφώσει τις αερομεταφορές στη νοτιοανατολική Μεσόγειο, πρέπει να ολοκληρωθούν δύο διαδικασίες. Η πρώτη αφορά την έγκριση των τροποποιημένων περιβαλλοντικών όρων, βάσει της προσφοράς που έδωσε η παραχωρησιούχος πλέον κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR. Η έγκριση πρέπει να δοθεί από το ΥΠΕΝ. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών έχει καταθέσει τους τροποποιημένους όρους από την 1η Σεπτεμβρίου 2017.
Η δεύτερη διαδικασία είναι να δοθεί από την DG Comp το πιστοποιητικό περί μη ύπαρξης κρατικών ενισχύσεων. Εδώ τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα και η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως επίσης το αμέσως επόμενο διάστημα θα έχει εκδοθεί.
H κατασκευαστική περίοδος του νέου αεροδρομίου είναι 60 μήνες (δηλαδή 5 χρόνια), αλλά όχι από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης ή της κύρωσής της από τη Βουλή, αλλά από την πλήρωση των δύο παραπάνω διαδικασιών.
Ακόμα μία εκκρεμότητα που αφορά το υπουργείο Οικονομίας, που όμως έχει απόλυτη σχέση με τα παραπάνω, είναι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης της συμβολής του Δημοσίου, που σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης είναι 180 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ για το 100% του ποσού βρίσκονταν μέχρι πριν από τις εκλογές «σε καλό δρόμο» και αναμενόταν να κλείσουν σύντομα. Υποχρέωση του Δημοσίου είναι να καταβάλει το παραπάνω ποσό σε διάστημα έως και 12 μήνες από την έναρξη της περιόδου κατασκευών (Τ1). Επίσης, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών κ. Σπίρτζη, οι απαλλοτριώσεις για την κατασκευή του αεροδρομίου έχουν ολοκληρωθεί κατά 90% και δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις ή επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.
Ο παραχωρησιούχος αναμένεται να επενδύσει κατά τη διάρκεια των κατασκευών ποσό που θα ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ και να δώσει εκατοντάδες άμεσες και χιλιάδες έμμεσες θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας σημαντικά στην τοπική οικονομία της Κρήτης αλλά και στην εθνική οικονομία.
Στόχος παραμένει οι πρόδρομες εργασίες να συντελεστούν φέτος και τα πρώτα «βαριά» έργα το 2020. Στα συνοδά έργα περιλαμβάνονται ένας νέος αυτοκινητόδρομος 18 χλμ. που θα συνδέει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ και μία εμπορική περιοχή.