Skip to main content

Όταν το «Σύνδρομο του Ντιτρόιτ» χτυπάει την Ευρώπη

Πριν από τρεις μήνες η Gillis Aerospace είχε ένα πρόβλημα: Πώς να ανταποκριθεί στη ζήτηση ρεκόρ για μεταλλικά εξαρτήματα αεροσκαφών. Σήμερα η εταιρεία έχει βάλει στον πάγο επένδυση 800.000 ευρώ σε νέες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό και παλεύει να κρατήσει τις θέσεις εργασίας της.  Στην ευρύτερη περιοχή της Οξιτανίας 40.000 θέσεις εργασίας, που συνδέονται με την αεροναυπηγική βιομηχανία βρίσκονται σε κίνδυνο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters. H Τουλούζη, το “σπίτι” της Airbus, έχει δεχθεί ισχυρότατο πλήγμα. 

Τέσσερα think tanks και ενώσεις έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου πριν από λίγο καιρό για την πόλη. Επεσήμαναν την ανάγκη να ληφθούν άμεσα και δραστικά μέτρα για να μην υποκύψει στο «Σύνδρομο του Ντιτρόιτ». Αν και αναγνώρισαν ότι η Airbus έχει αποφύγει στρατηγικά λάθη όπως αυτά που ταλανίζουν την Boeing τον τελευταίο χρόνο, προειδοποίησαν ότι η Τουλούζη ενδεχομένως να μην αποφύγει τη μοίρα του Ντιτρόιτ: Μία πόλη που οικοδομήθηκε κατά τρόπο που να στηρίζεται σε έναν αποκλειστικά κλάδο άρχισε να παρακμάζει όταν ο κλάδος αυτός πέρασε κρίση. 

Όπως και η Τουλούζη σήμερα, το Ντιτρόιτ ήταν κάποτε μία από τις πλουσιότερες πόλεις των ΗΠΑ. Αλλά ύστερα από δεκαετίες λουκέτων σε εργοστάσια αυτοκινήτου και περικοπών στις θέσεις εργασίας, ο πληθυσμός της συρρικνώθηκε κάτω από τις 700.000, λιγότερο από το ήμισυ των επιπέδων της δεκαετίας του 1950 και τα ποσοστά της φτώχειας ανέβηκαν αισθητά. 

Στην Οξιτανία ο κλάδος που κατασκευάζει εξαρτήματα για αεροσκάφη απασχολεί 86.000 θέσεις εργασίας και η Airbus αγοράζει εξαρτήματα αξίας 5 δισ. ευρώ τοπικά» εξηγεί ο επικεφαλής του τοπικού εμπορικού επιμελητηρίου (CCI) στο Reuters. «Οι αεροναυπηγικές εταιρείες απασχολούν επιπλέον 30.000 υπαλλήλους. Έτσι όταν η Airbus φταρνίζεται, όλοι αρρωσταίνουν» τονίζει. 

naftemporiki.gr