Το μεγαλύτερο πακέτο έργων δημοσίων υποδομών των τελευταίων δεκαετιών ύψους 13,5 δισ. ευρώ έχει σχεδιαστεί και θα υλοποιηθεί από το υπουργείο Υποδομών τονίζει ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, παρουσιάζει όλο το πρόγραμμα των έργων αυτών σε ολόκληρη τη χώρα με τα χρονοδιαγράμματά τους, υπογραμμίζοντας ότι θα δημιουργήσουν τις συνθήκες για την επαναφορά της χώρας σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης.
Εκτός από τα τέσσερα μεγάλα έργα εθνικής εμβέλειας, τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, τον ΒΟΑΚ, το βόρειο τμήμα του Ε 65 και τη Ζεύξη Περάματος-Σαλαμίνας, ο κ. Καραγιάννης αναφέρεται και στα υπόλοιπα έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Όπως σημειώνει, προχωρούν οι μελέτες για την επέκταση της Αττικής Οδού, ενώ με την επέκταση του Προαστιακού αναβαθμίζεται η Δυτική Αττική.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Υποδομών, στο μεγαλύτερο πακέτο έργων δημόσιων υποδομών των τελευταίων δεκαετιών περιλαμβάνονται:
- Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ενός εμβληματικού έργου συνολικού μήκους 193 χιλιομέτρων, εκτιμώμενου κόστους 1,75 δισ. ευρώ, που μετά από χρόνια καθυστερήσεων έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης, με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών μετά από δεκαετίες απραξίας.
- Η κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65, συνολικού μήκους 70,47km, που θα συμβάλλει στη ταχύτερη και ασφαλέστερη οδική διασύνδεση της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας με τη Κεντρική Ελλάδα, συμβατικής δαπάνης 443 εκατ. ευρώ και τους επόμενους κιόλας μήνες θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται.
- Η υποθαλάσσια οδική ζεύξη της Σαλαμίνας, με την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους 1,2 χλμ που θα συνδέει το Πέραμα με τη νησίδα του Αγ. Γεωργίου και την κατασκευή οδικού τμήματος 5 χλμ από τη Λεωφόρο Σχιστού στο Πέραμα (είσοδος σήραγγας) και ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης με το οδικό δίκτυο Δήμου Περάματος, εκτιμώμενου κόστους 500εκατ. ευρώ, όπου οι μελέτες ήδη ολοκληρώθηκαν και πριν λίγες ημέρες κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.
Σε ό,τι αφορά στην Αττική, ο κ. Καραγιάννης επισημαίνει πως μετά από πολλά χρόνια ξεκινούν πολλά μεγάλα έργα: «Πρώτα και κύρια, η Γραμμή 4 του Μετρό. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στην Ευρώπη, μήκους 13 χιλιομέτρων, εντός αστικού ιστού, με 15 νέους σταθμούς που θα αλλάξει ριζικά το τοπίο στις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα. Παράλληλα, προετοιμάζουμε και τους επόμενους μήνες θα δημοπρατήσουμε την οδική σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης ενός έργου που θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας(περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της Εθνικής Οδού Αθηνών Λαμίας βόρεια της Κηφισιάς. Επίσης, προχωρά η διαγωνιστική διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμανιών της Ραφήνας και του Λαυρίου. Ενώ, το επόμενο διάστημα θα δημοπρατηθεί και η επέκταση του Προαστιακού στη Δυτική Αττική που θα αναβαθμίσει σημαντικά τη ζωή των πολιτών της Δυτικής Αττικής και θα ωφελήσει συνολικά και κυρίως τις περιοχές του Ασπρόπυργου, της Ελευσίνας, του Λουτρόπυργου και τη Νέα Πέραμο και έχει ήδη περιληφθεί ως έργο για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ταυτόχρονα ωριμάζουμε τις μελέτες των νέων επεκτάσεων της Αττικής Οδού έτσι ώστε να αποτελέσουν τα νέα μεγάλα έργα που θα εκτελεστούν αφού ο συνολικός προϋπολογισμός τους ξεπερνά το 1,5 δισ.».
Σχετικά με τα σημαντικότερα έργα ΣΔΙΤ που υλοποιούνται υπογραμμίζει πως «ο πυρήνας του στρατηγικού σχεδιασμού των ΣΔΙΤ ταιριάζει απόλυτα με την ευρύτερη λογική και νοοτροπία της κυβέρνησής μας και στο υπουργείο προετοιμάζουμε ένα μεγάλο πακέτο έργων ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 3,5 δισ ευρώ που θα αναβαθμίσουν, εκσυγχρονίσουν και θωρακίσουν τις υποδομές της χώρας.
Η σημαντική αύξησή τους το τελευταίο διάστημα αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου και προσωπικά του Κ. Καραμανλή, καθώς και του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που στοχεύει στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, που θα λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η πρόσφατη ανακοίνωση από τον ίδιο τον πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη δύο νέων οδικών έργων ΣΔΙΤ, τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και το Δράμα – Αμφίπολη, που έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά σημαντικών έργων, της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα:
- Τα τρία οδικά έργα, FlyOver,Καλαμάτα – Ριζόμυλος και Χερσόνησος – Νεάπολη (ΒΟΑΚ),που βρίσκονται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία και αναμένεται να έχουμε προσωρινούς αναδόχους εντός του 2021.
- Τα κτηριακά έργα, των 17 σχολικών μονάδων της Κεντρικής Μακεδονίας, των 12 Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Μακεδονία, Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη και του νέου βιοκλιματικού κτηρίου της ΓΓΥ, που και για αυτά αναμένεται να έχουμε προσωρινούς αναδόχους εντός του Α’ τριμήνου του 2022.
- Τα έργα ύδρευσης, όπως το Φράγμα Χαβρία που η διαγωνιστική του διαδικασία βρίσκεται στην ολοκλήρωση της Α’ Φάσης και η λειτουργία και συντήρηση του εξωτερικού υδροδοτικού δικτύου της ΕΥΔΑΠ, που εντός Μαΐου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
- Τα έργα λειτουργίας και συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης και των ηλεκτρονικών διοδίων, που στο επόμενο διάστημα αναμένεται να δημοπρατηθούν.
Για τα δύο μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης, Μετρό και εναέρια περιφερειακή, ο κ. Καραγιάννης επισημαίνει πως και τα δύο έργα αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που θα αποσυμφορήσουν τον κυκλοφοριακό φόρτο της συμπρωτεύουσας και θα έχουν καθοριστικό ρόλο που θα έχουν στην περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη της πόλης.
«Για το Μετρό της Θεσσαλονίκης επιλέξαμε να διατηρήσουμε και τα αρχαία και το έργο και έχουμε δεσμευτεί ότι το Μετρό θα λειτουργήσει εντός του 2023 αν σύντομα ξεμπλέξουμε και με τις δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ, ενώ ταυτόχρονα σύντομα θα υπογραφεί και η σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες.
Η Νέα Ανατολική Εσωτερικής Περιφερειακής Λεωφόρος της Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως Flyover,προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ, είναι ένα έργο τεράστιας προστιθέμενης αξίας για τη αναβάθμιση της κυκλοφορίας στην πόλη και ως το τέλος του 2021 αναμένεται να έχουμε ανάδοχο» αναφέρει.
Ως προς τα σιδηροδρομικά έργα, σε ερώτηση πότε θα φτάσει ο προαστιακός στο λιμάνι της Πάτρας και θα ολοκληρωθούν τα έργα στον άξονα Αθήνας -Ειδωμενης, ο γ.γ. Υποδομών απαντά πως «οι δύο αυτοί άξονες είναι οι βασικοί στον άμεσο σχεδιασμό μας. Πρώτα και κύρια το Αθήνα-Θεσσαλονίκη όπου εκτελούνται οι εργασίες ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης, ώστε το 2023 η διαδρομή να εκτελείται σε 3 ώρες και 15 λεπτά, όπως άλλωστε έχει υποσχεθεί και ο υπουργός Κώστας Καραμανλής.
Το τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη θα συμβασιοποιηθεί εντός του έτους και θα ολοκληρωθεί εντός του 2024, πράγμα που σημαίνει πως σε περίπου 3 χρόνια από σήμερα, ο πολύπαθος αυτός άξονας θα είναι έτοιμος, πλήρως λειτουργικός και πολύ ανταγωνιστικός.
Για τον άξονα ως την Πάτρα, τους επόμενους μήνες θα προκηρυχθεί η εργολαβία που θα κλείσει κάθε εκκρεμότητα από τη Ροδοδάφνη ως το Ρίο και ταυτόχρονα θα ξεκινήσει και το μεγάλο έργο του Ρίο-Πάτρα μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου. Όπως έχουμε πολλές φορές δηλώσει, το μεγαλύτερο μέρος του θα είναι υπογειοποιημένο με σεβασμό στην πόλη και τους κατοίκους της και θα αποδοθούν ελεύθεροι χώροι για ανάπλαση και δημιουργία χώρων πρασίνου εντός του πυκνού αστικού ιστού».
Πηγή: ΑΜΠΕ