Skip to main content

Καταιγίδα αυξήσεων στους έμμεσους φόρους φέρνει το πολυνομοσχέδιο

Από την έντυπη έκδοση 

Των Θάνου Τσίρου και Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου

Με τον αυτόματο μηχανισμό δημοσιονομικής προσαρμογής -γνωστό και ως «αυτόματο» κόφτη-, αλλά και με ένα βαρύ εμπροσθοβαρές πακέτο έμμεσων φόρων κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή το νομοσχέδιο με τα τελευταία προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της α’ αξιολόγησης.

Το μέγεθος του λογαριασμού που καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι, αποκαλύπτει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στην οποία περιγράφονται εισπρακτικά μέτρα συνολικού ύψους άνω του 1,8 δισ. ευρώ. Ο χαρακτηρισμός «εμπροσθοβαρές» δικαιολογείται απόλυτα δεδομένου ότι τα μέτρα θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από την 1η Ιουνίου -με πρώτο χτύπημα την αύξηση του ΦΠΑ, ο οποίος από μόνος του θα στερήσει περίπου 437 εκατ. ευρώ από τα νοικοκυριά σε ετήσια βάση- και πρακτικά θα έχουν υλοποιηθεί στο σύνολό τους μέχρι τις αρχές του χρόνου, με μοναδική εξαίρεση τον φόρο στα ξενοδοχεία ο οποίος θα υλοποιηθεί από τις αρχές του 2018.

Αρχικά το νομοσχέδιο κατατέθηκε χωρίς τον αυτόματο κόφτη αλλά λίγο μετά τη 1 τα ξημερώματα η κυβέρνηση με τροπολογία συμπεριέλαβε και τον αυτόματο μηχανισμό διόρθωσης.

Η συζήτηση θα αρχίσει στις 13:00 στην αίθουσα της Γερουσίας σε κοινή συνεδρίαση των τριών συναρμόδιων επιτροπών, όπου θα κληθούν να εκφράσουν τις απόψεις τους και οι εκπρόσωποι των κοινωνικών φορέων.

Οι βουλευτές θα έχουν λιγότερα από τέσσερα 24ωρα στη διάθεσή τους για να επεξεργαστούν ένα ογκωδέστατο κείμενο εκατοντάδων σελίδων, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και τις συμβάσεις για την παραχώρηση των αεροδρομίων από την οποία το Δημόσιο προσβλέπει σε έσοδα 1,2 δισ. ευρώ.

Το πολυνομοσχέδιο θα συζητηθεί και αύριο στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής και θα εισαχθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια το Σάββατο στις 10 το πρωί στο πλαίσιο μιας μαραθώνιας συνεδρίασης η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας. Η συζήτηση θα συνεχιστεί και την Κυριακή όπου αναμένεται να τοποθετηθούν οι πολιτικοί αρχηγοί και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Η συνεδρίαση της Κυριακής αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 18:00, καθώς ο πρωθυπουργός θα πρέπει να αναχωρήσει για επίσημο ταξίδι στην Τουρκία. Η συνεδρίαση θα κλείσει με τη διεξαγωγή ονομαστικής φανερής ψηφοφορίας που αναμένεται να ζητήσουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, θέλει να έχει στα χέρια του ψηφισμένο κείμενο τη Δευτέρα, ημέρα πραγματοποίησης του Euro Working Group κατά το οποίο θα πρέπει να οριστικοποιηθούν τα τεχνικά κείμενα της συμφωνίας εν όψει του Eurogroup της επόμενης Τρίτης.

Πότε θα κόβει ο κόφτης

Σύμφωνα με την τροπολογία, ο υπουργός Οικονομικών θα συντάσσει έκθεση έως την 31η Μαΐου κάθε έτους, στην οποία θα καταγράφει την πορεία του προϋπολογισμού και θα προβαίνει σε περικοπές έως 2% του ΑΕΠ ως εξής:

  • Εάν η απόκλιση είναι μέχρι 0,25% του ΑΕΠ δεν λαμβάνονται μέτρα.
  • Εάν η απόκλιση είναι από 0,26% έως 0,75% του ΑΕΠ θα λαμβάνονται μέτρα 0,5% του ΑΕΠ.
  • Εάν η απόκλιση είναι από 0,76% έως 1,25% του ΑΕΠ θα λαμβάνονται μέτρα ύψους 1% του ΑΕΠ.
  • Εάν η απόκλιση είναι από 1,76% έως 2,25% του ΑΕΠ θα λαμβάνονται μέτρα ύψους 2% του ΑΕΠ.

Από τις περικοπές εξαιρούνται κονδύλια για την κοινωνική προστασία (επιδόματα, δαπάνες υγείας, κ.λπ.) και κονδύλια που σχετίζονται με τις δημόσιες επενδύσεις

Εκτός από τα νέα φορολογικά μέτρα, το νομοσχέδιο ενσωματώνει τις ρυθμίσεις για τη νέα ανεξάρτητη φορολογική αρχή που θα διαδεχτεί τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις. Δημιουργείται η Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή για τα λιμάνια, με την επωνυμία Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, θεσπίζεται ο μηχανισμός πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ μέσω δημοπρασιών προθεσμιακών προϊόντων, ενώ εισάγονται οι ρυθμίσεις για τον άμεσο διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ. Στην κυριότητα του Δημοσίου θα παραμείνει το 51% του ΑΔΜΗΕ.

Νέες επιβαρύνσεις στους φορολογούμενους

Του Γιώργου Κούρου 
[email protected]

Νέο «ακριβότερο» ΕΝΦΙΑ θα κληθούν να πληρώσουν φέτος οι ιδιοκτήτες ακινήτων, ειδικά όσοι έχουν οικόπεδα, αλλά και οι επιχειρήσεις, για την ακίνητη περιουσία τους, καθώς αυξάνονται τα κλιμάκια και οι συντελεστές υπολογισμού του φόρου, κυρίως δε του συμπληρωματικού για τον οποίο το αφορολόγητο όριο μειώνεται από τις 300.000 ευρώ στις 200.000 ευρώ, ενώ επεκτείνεται η επιβολή του για πρώτη φορά και στα αγροτεμάχια.

Είναι αξιοσημείωτο εξάλλου ότι από φέτος τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούνται για την παραγωγή ή την άσκηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας παύουν να απαλλάσσονται από τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ και πλέον φορολογούνται με συντελεστή 1 τοις χιλίοις.

Ταυτόχρονα, για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες αυξάνεται ο συντελεστής συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ από το 5 στο 5,5 τοις χιλίοις, ενώ για τα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία αυξάνεται ο ίδιος συντελεστής από το 2,5 στο 3,5 τοις χιλίοις.

Συγκεκριμένα, με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου, για κάθε φυσικό πρόσωπο ο συμπληρωματικός φόρος επιβάλλεται και υπολογίζεται σύμφωνα με τα κλιμάκια και τους συντελεστές του παρακάτω πίνακα:

Από την άλλη, «φουσκωμένο» ΕΝΦΙΑ θα πληρώσουν όσοι έχουν οικόπεδα αφού εντάσσονται σε φορολογική ζώνη και προσδιορίζεται συντελεστής φόρου με βάση τη μοναδιαία αξία του οικοπέδου.

Συνολικές επιβαρύνσεις 1,841 δισ. ευρώ

Το πολυνομοσχέδιο φέρνει νέες επιβαρύνσεις για όλους τους φορολογούμενους ύψους 1,841 δισ. ευρώ, μέσω της αύξησης των έμμεσων φόρων και της επιβολής νέων, που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων, της κατανάλωσης, των τζίρων των επιχειρήσεων, με ό,τι φυσικά αυτό συνεπάγεται και για τις εισπράξεις του Δημοσίου.

Το νέο «πακέτο» που καλούνται να σηκώσουν οι φορολογούμενοι είναι πολύ βαρύ καθώς τα μέτρα, που ξεκινούν από τον επόμενο μήνα και εκτείνονται έως το 2018, θα «κοστίσουν» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς τα εξής:

2016

  • 437 εκατ. ευρώ από την αύξηση από την 1η Ιουνίου του ΦΠΑ από το 23% στο 24%
  • 54 εκατ. ευρώ από τον φόρο στα τυχερά παιχνίδια αναδρομικά από 1/1/2016
  • 30 εκατ. ευρώ από τα νέα τα τέλη ταξινόμησης – φόρο πολυτελείας αυτοκινήτων από την 1η Ιουνίου
  • 33 εκατ. ευρώ από την επιβολή φόρου στα Αμοιβαία Κεφάλαια
  • 13 εκατ. ευρώ από την κατάργηση της έκπτωσης 50% στον ΕΦΚ του αλκοόλ για τα Δωδεκάνησα
  • 62 εκατ. ευρώ από την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βενζίνη από την 1η Ιουνίου (+5 λεπτά ανά λίτρο στη λιανική τιμή), πετρέλαιο κίνησης (+8 λεπτά ανά λίτρο στη λιανική τιμή) και υγραέριο κίνησης
  • 88 εκατ. ευρώ από την αύξηση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης από 1η Οκτωβρίου 2016
  • Επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση από 1η Ιουνίου

2017

  • 258,42 εκατ. ευρώ από την πλήρη εφαρμογή των μέτρων του 2016
  • 91 εκατ. ευρώ από την αύξηση της φορολογίας στα εταιρικά αυτοκίνητα (χρήση 2016)
  • 22 εκατ. ευρώ από την επιβολή φορολογίας στο ηλεκτρονικό τσιγάρο από 1η Ιουλίου
  • 55 εκατ. ευρώ απώλειες από τον κρατικό προϋπολογισμό λόγων μείωσης του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας
  • 120 εκατ. ευρώ από την αύξηση της φορολογίας στα καπνικά
  • 62 εκατ. ευρώ από την επιβολή φόρου στον καφέ από 1η Ιουλίου
  • 90 εκατ. ευρώ από την επιβολή τέλους σταθερής τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης
  • 25 εκατ. ευρώ από την αύξηση του ΕΦΚ στο υγραέριο
  • 102 εκατ. ευρώ από την αύξηση του ΕΦΚ στην αμόλυβδη βενζίνη
  • 302 εκατ. ευρώ από την αύξηση ΕΦΚ για το πετρέλαιο κίνησης

2018

  • 74 εκατ. ευρώ από τον φόρο διαμονής στα ξενοδοχεία
  • 13 εκατ. ευρώ από την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΕΦΚ για την αιθυλική αλκοόλη στα Δωδεκάνησα
  • 261 εκατ. ευρώ από τη σταδιακή μείωση του κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων
  • 70 εκατ. ευρώ από το πάγωμα στα ειδικά μισθολόγια.

Τι προβλέπεται για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων

Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]

Με το σχέδιο νόμου αναστέλλεται η πώληση ή μεταβίβαση μη εξυπηρετούμενων δανείων με υποθήκη ή με προσημείωση υποθήκης πρώτης κατοικίας σε ακίνητα αντικειμενικής αξίας έως 140.000 μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2017, ενώ διευθετείται το πλαίσιο αδειοδότησης των εταιρειών διαχείρισης «κόκκινων» δανείων. Επίσης, προβλέπεται η σύσταση Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) με στόχο την ενημέρωση των πολιτών για ζητήματα υπερχρέωσης.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η διαχείριση των απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις που χορηγούνται ή έχουν χορηγηθεί από πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα ανατίθεται αποκλειστικά σε ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, ειδικού και αποκλειστικού σκοπού, που εδρεύουν στην Ελλάδα και σε εταιρείες που εδρεύουν σε κράτος-μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), με οποιονδήποτε νομικό τύπο αποδεκτό για ιδρύματα που διέπονται από τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/36 και με την προϋπόθεση ότι έχουν εγκατασταθεί νόμιμα στην Ελλάδα μέσω υποκαταστήματος με σκοπό τη διαχείριση απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις.

Eιδική άδεια

Οι παραπάνω εταιρείες λαμβάνουν ειδική άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, και εποπτεύονται για τη συμμόρφωση προς τις διατάξεις του παρόντος νόμου από την Τράπεζα της Ελλάδος. Οι εταιρείες αυτές καταχωρούνται σε ειδικά Μητρώα του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ).

Στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι η πώληση δανείων μπορεί να γίνει μόνον εφόσον έχει υπογραφεί συμφωνία ανάθεσης διαχείρισης μεταξύ εταιρείας απόκτησης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις και εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων που αδειοδοτείται και εποπτεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Επισημαίνεται ότι η ΤτΕ χορηγεί την άδεια μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 20 εργάσιμων ημερών από την επομένη της υποβολής της σχετικής αίτησης ή σε περίπτωση που η αίτηση είναι ελλιπής, μέσα σε 20 ημέρες από την υποβολή των επιπρόσθετων πληροφοριών, στοιχείων ή εγγράφων που απαιτούνται. Προηγείται απλή γνώμη τριμελούς επιτροπής, της οποίας η σύνθεση, σύσταση και οι λοιπές λεπτομέρειες για τη λειτουργία της καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, και Οικονομικών.

Eξώδικη πρόσκληση του δανειολήπτη

Για να πουληθεί ή μεταβιβασθεί ένα δάνειο θα πρέπει να έχει προσκληθεί με εξώδικη πρόσκληση ο δανειολήπτης και ο εγγυητής μέσα σε 12 μήνες ώστε να διακανονίσει τις οφειλές του βάσει γραπτής πρότασης κατάλληλης ρύθμισης με συγκεκριμένους όρους αποπληρωμής, σύμφωνα και με τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας.

Κύρωση σύμβασης για τα 14 αεροδρόμια

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων.

Με την κύρωση αποκτούν την ισχύ νόμου οι δύο (2) Συμβάσεις Παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων (Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιονίου, καθώς και των Αεροδρομίων Αιγαίου), που υπογράφηκαν στην Αθήνα στις 14 Δεκεμβρίου 2015 μεταξύ: του Ελληνικού Δημοσίου, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου Α.Ε., των ελληνικών ανωνύμων εταιρειών με την επωνυμία «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Β ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», αντίστοιχα και των μετόχων αυτών, ήτοι (α) της γερμανικής ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία kFRAPORT AG FRANKFURT AIRPORT SERVICES WORLDWIDE και (β) της κυπριακής εταιρείας με την επωνυμία SLENTEL L1MITED.

Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για τα επόμενα 99 χρόνια

Συστήνεται το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, που συμφωνήθηκε το καλοκαίρι του 2015, αλλά με άλλη επωνυμία και συγκεκριμένα «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.».

Η Εταιρεία δεν ανήκει στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, θα λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική, συστήνεται για να εξυπηρετεί ειδικό δημόσιο σκοπό και ειδικότερα διαχειρίζεται και αξιοποιεί τα περιουσιακά της στοιχεία, προκειμένου να:

  • Συνεισφέρει πόρους για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας και για την πραγματοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
  • Συμβάλλει στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας (εξυπηρέτηση δημοσίου χρέους).

Η διάρκειά της ορίζεται σε 99 έτη, με δυνατότητα παράτασης με απόφαση της γενικής συνέλευσης του μοναδικού μετόχου.

Από τη σύστασή της, μεταβιβάζονται στην Εταιρεία ή συστήνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος και θεωρούνται άμεσες θυγατρικές τα κατωτέρω νομικά πρόσωπα:

  • Το ΤΧΣ.
  • Το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
  • Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ).
  • Η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών Α.Ε., που συστήνεται με τον υπό ψήφιση νόμο.

Με άλλες διατάξεις του ν/σχ προβλέπεται πως η κυριότητα και νομή όλων των κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και τα διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ μεταβιβάζονται αυτομάτως στην ΕΤΑΔ χωρίς αντάλλαγμα, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις (αιγιαλοί, περιοχές Natura, αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ.). Στην ΕΤΑΔ δύναται να μεταβιβαστούν με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και άλλα περιουσιακά στοιχεία, τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο.

Αύξηση της φορολόγησης χαρτοφυλακίων σε κινητές αξίες

Της Ιουλίας Ζαφόλια
[email protected]

Σε ισχύ από την 1/1/2016 βρίσκονται ήδη οι διατάξεις που αφορούν τη φορολόγηση των ΟΣΕΚΑ, δηλαδή των ΑΕΕΧ, ΑΕΕΑΠ και Αμοιβαίων Κεφαλαίων, ανά κατηγορία αυτών. Επιβεβαιώνεται σχετικό δημοσίευμα της «Ν», καθώς: Οι εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου υποχρεούνται σε καταβολή φόρου, ο συντελεστής του οποίου ορίζεται σε δέκα τοις εκατό (10%) επί του εκάστοτε ισχύοντος επιτοκίου παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (Επιτοκίου Αναφοράς), προσαυξανόμενου κατά 1 ποσοστιαία μονάδα και υπολογίζεται επί του εξαμηνιαίου μέσου όρου των επενδύσεών τους, πλέον διαθεσίμων σε τρέχουσες τιμές.

Σε περίπτωση μεταβολής του Επιτοκίου Αναφοράς, η προκύπτουσα νέα βάση υπολογισμού του φόρου ισχύει από την πρώτη ημέρα του επόμενου της μεταβολής μήνα. Ο οφειλόμενος φόρος κάθε εξαμήνου δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 0,375% του εξαμηνιαίου μέσου όρου των επενδύσεών τους, πλέον των διαθεσίμων, σε τρέχουσες τιμές. Ο φόρος αποδίδεται στην αρμόδια φορολογική αρχή μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο των μηνών Ιουλίου και Ιανουαρίου του επόμενου εξαμήνου από τον υπολογισμό. Με την καταβολή του φόρου αυτού εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση της εταιρείας και των μετόχων της. Σε ό,τι αφορά τις ΑΕΕΑΠ, αυτές υποχρεούνται σε καταβολή φόρου ο συντελεστής του οποίου ορίζεται 10% επί του εκάστοτε ισχύοντος επιτοκίου παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (Επιτοκίου Αναφοράς) προσαυξανόμενου κατά μία (1) ποσοστιαία μονάδα και υπολογίζεται επί του μέσου όρου των επενδύσεών τους, πλέον των διαθεσίμων, σε τρέχουσες τιμές.

Σε περίπτωση μεταβολής του Επιτοκίου Αναφοράς, η προκύπτουσα νέα βάση υπολογισμού του φόρου ισχύει από την πρώτη ημέρα του επόμενου της μεταβολής μήνα. Ο οφειλόμενος φόρος κάθε εξαμήνου δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 0,375% του μέσου όρου των επενδύσεών τους, πλέον των διαθεσίμων, σε τρέχουσες τιμές. Ο φόρος αποδίδεται στην αρμόδια φορολογική αρχή μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα που ακολουθεί το χρονικό διάστημα που αφορούν οι εξαμηνιαίοι πίνακες επενδύσεων.

Σε περίπτωση παρακράτησης φόρου επί κτηθέντων μερισμάτων ο φόρος αυτός συμψηφίζεται με τον φόρο που προκύπτει από τη δήλωση που υποβάλλεται από την Εταιρεία Επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία εντός του μηνός Ιουλίου. Τυχόν πιστωτικό υπόλοιπο μεταφέρεται για συμψηφισμό με επόμενες δηλώσεις. Με την καταβολή του φόρου αυτού εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση της εταιρείας και των μετόχων της. Κατά τον υπολογισμό του παραπάνω φόρου δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν τα ακίνητα που κατέχουν άμεσα ή έμμεσα θυγατρικές των ΑΕΕΑΠ, εφόσον αυτά αναγράφονται διακεκριμένα στις καταστάσεις επενδύσεών τους».

Η υπεραξία από τη μεταβίβαση μετοχών των εταιρειών επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος. «Ο φόρος υπολογίζεται επί του εξαμηνιαίου μέσου όρου του καθαρού ενεργητικού του αμοιβαίου κεφαλαίου, λογίζεται καθημερινά, δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 0,375% του εξαμηνιαίου μέσου όρου του καθαρού ενεργητικού του αμοιβαίου κεφαλαίου και αποδίδεται στην αρμόδια φορολογική αρχή μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο των μηνών Ιουλίου και Ιανουαρίου του επόμενου εξαμήνου από τον υπολογισμό του.

Ο οφειλόμενος φόρος κάθε εξαμήνου δεν μπορεί να είναι μικρότερος:

α) του 0,025% του εξαμηνιαίου μέσου όρου του καθαρού ενεργητικού προκειμένου για ΟΣΕΚΑ χρηματαγοράς,

β) του 0,175% του εξαμηνιαίου μέσου όρου του καθαρού ενεργητικού προκειμένου για ομολογιακούς ΟΣΕΚΑ,

γ) του 0,25% του εξαμηνιαίου μέσου όρου του καθαρού ενεργητικού προκειμένου για μικτούς ΟΣΕΚΑ,

δ) του 0,375% του εξαμηνιαίου μέσου όρου του καθαρού ενεργητικού προκειμένου για μετοχικούς και λοιπούς ΟΣΕΚΑ».​