«Μέχρι το φθινόπωρο θα πέσουν στην αγορά 400 εκατ. δολάρια από το Ταμείο Ανάκαμψης για προγράμματα κατάρτισης. Επίσης, θα γίνει παρουσίαση και ψήφιση νομοσχεδίου για την κατάρτιση, με αρχές την πιστοποίηση, την αξιολόγηση και την αξιοποίηση πόρων. Είναι υποχρέωσή μας να μην καθυστερήσουμε άλλο» είπε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης στη διαδικτυακή ημερίδα «Επαναστάτες Χωρίς Παιδεία» από την Ελληνοαμερικανική Ένωση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως δεν πρέπει να υποτιμούμε την πρόοδο που έχει κάνει η χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια, λέγοντας πως η Ελλάδα είναι 32η στον δείκτη Human Development ανάμεσα σε 189 χώρες. Ο ίδιος πρόσθεσε: «Δεν γίνεται να διασπαθίζονται άλλο τα ευρωπαϊκά κονδύλια και να έχουμε τέτοια ποσοστά ανεργίας. Δεν θέλουμε απλά να διαθέσουμε πόρους, αλλά να τους αξιοποιήσουμε κατάλληλα. Μέχρι το φθινόπωρο θα πέσουν στην αγορά 400 εκατομμύρια δολάρια από το Ταμείο Ανάκαμψης για προγράμματα κατάρτισης. Επίσης, θα γίνει παρουσίαση και ψήφιση νομοσχεδίου για την κατάρτιση, με αρχές την πιστοποίηση, την αξιολόγηση και την αξιοποίηση πόρων. Είναι υποχρέωσή μας να μην καθυστερήσουμε άλλο».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Άγγελος Συρίγος, ανέφερε ότι το πρόβλημα στον τομέα της παιδείας ξεκινά από τις συνεχείς ριζικές αλλαγές. Όπως είπε: «Ζούμε σε μία κοινωνία με εντελώς διαφορετική αίσθηση της ευθύνης. Δεν είναι κακό να γίνονται αλλαγές στον τομέα της εκπαίδευσης και μάλιστα την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει προσπάθειες για αλλαγές στον τομέα της παιδείας που θα μας φέρουν στα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών». Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, η κοινωνία εξακολουθεί να ζητά αλλαγές στον τομέα της εκπαίδευσης. Για τον κ. Συρίγο πρέπει πρωτίστως να αντιμετωπίζονται οι παθογένειες και τα χρόνια προβλήματα στον τομέα της εκπαίδευσης.
«Το πολιτικό σύστημα είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας. Το κρίσιμο δεν είναι να ψηφίζεις πρωτοποριακούς νόμους, αλλά πρωτοποριακούς νόμους που μπορούν εφαρμοστούν στην πράξη. Πρέπει να έχουμε στα υπόψη μας ότι είμαστε εξαιρετικά συντηρητική κοινωνία και «αντιπαθούμε» τις αλλαγές. Η πολιτική ηγεσία οφείλει να πιέζει για αλλαγές. Δεν υπάρχουν μαγικοί νόμοι που να έχουν μέσα μόνο καλές διατάξεις.
Οι μεταρρυθμίσεις δε γίνονται με ένα νόμο και ένα άρθρο, χρειάζονται συνεχείς αλλαγές ώστε να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν στην πράξη», επεσήμανε ο κ. Συρίγος, προσθέτοντας πως η ΕΤΑΕ και η δημιουργία ξενόγλωσσων πανεπιστημιακών προγραμμάτων καθίστανται χρήσιμα εργαλεία ώστε να δοθεί στα ελληνικά πανεπιστήμια η ευκαιρία να «ανοίξουν τα φτερά τους». Παράλληλα, τόνισε πως χρειάζεται εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ, ενώ συμπλήρωσε ότι δυστυχώς στη χώρα μας οι εφαρμοσμένες επιστήμες και οι τέχνες χαρακτηρίζονται ως υποδεέστερες άλλων επιστημών.
Ο υφυπουργός μάλιστα ανέφερε πως το πρόβλημα για αυτούς που τελειώνουν τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι οι εξαιρετικά χαμηλές αμοιβές, η αναντιστοιχία προσόντων και το πρόβλημα της υπερεκπαιδευμένης απασχόλησης.
Ο διοικητής και πρόεδρος Δ.Σ. του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης δήλωσε πως οι εξελίξεις που συμβαίνουν σε όλα τα επίπεδα απαιτούν ανάπτυξη και εξέλιξη δεξιοτήτων. Πλέον, όπως ανέφερε ο ίδιος, υπάρχουν οι πόροι, οι πρωτοβουλίες και τα εργαλεία για να προχωρήσει η χώρα σε μεταρρυθμίσεις. «Ο νέος ΟΑΕΔ θα καταβάλει οποιοδήποτε προσπάθεια για να γίνουν πράξη αυτές οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της εργασίας. Για πρώτη φορά θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την χρόνια ελλειμματική διασύνδεση του χώρου της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Αυτό που μετρά περισσότερο στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Θα επενδύσουμε στην κατάρτιση με ένα τρόπο που θα εξασφαλίσει ότι θα υπάρξει αποτέλεσμα και θα αξιοποιηθούν σωστά οι πόροι», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Πρωτοψάλτης.
Η χώρα μας παραμένει χαμηλά στην συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης-επανακατάρτισης
Ο Λεωνίδας Κόσκος, πρόεδρος στην Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, ανέφερε ότι στόχος της εκδήλωσης είναι να ανοίξει τη δημόσια συζήτηση για την μετά κορονοϊό εποχή και να τονιστεί η ανάγκη για σχηματισμό κεφαλαίου γνώσης και ανάγκη για ενδυνάμωση του ανθρωπίνου κεφαλαίου, που είναι οι δύο βασικές προϋποθέσεις της ανάπτυξης. Επιπλέον, ο κ. Κόσκος πρόσθεσε ότι η αποτελεσματικότερη μέθοδος για την αναβάθμιση των επαγγελματικών δεξιοτήτων είναι η κατάρτιση στη δουλειά (on the job training) και η κατάρτιση από συνάδελφο (συνεργασία peer-to-peer) ώστε ο χώρος δουλειάς, να γίνει και χώρος εκπαίδευσης – ένα διαφορετικό σχολείο.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος Εκτελεστικής Επιτροπής του ΣΕΒ, Ευθύμιος Βιδάλης ανέφερε πως πρέπει να γίνει καλύτερη κατάρτιση των εργαζομένων, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις, όπου γίνονται άλματα ψηφιοποίησης και μετασχηματισμού στον τεχνολογικό τομέα. Συγκεκριμένα, ανέφερε πως μία στις τρεις επιχειρήσεις στην Ελλάδα δυσκολεύονται να βρουν ανθρώπινο δυναμικό με τις δεξιότητες που χρειάζονται. Η χώρα μας παραμένει χαμηλά στην συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης-επανακατάρτισης.
Αυτά που είναι πιο απαραίτητα από ποτέ είναι οι κατάλληλες πολιτικές, η αξιοποίηση πόρων, η επένδυση στις δεξιότητες και ο προσανατολισμός στο βαθμό σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. «Η συνεργασία κοινωνικών εταίρων και ΟΑΕΔ είναι απαραίτητη. Ο ΕΟΠΕΠ και το υπουργείο Παιδείας πρέπει να συνεργαστούν ώστε οι γνώσεις και οι δεξιότητες των εργαζομένων να καταχωρούνται και να είναι αξιοποιήσιμες στην αγορά εργασίας. Ο ΣΕΒ έχει θέσει εδώ και χρόνια το ζήτημα της ανανέωσης των επαγγελματικών περιγραμμάτων», είπε ο κ. Βιδάλης.
Το 3% των Ελληνικών επιχειρήσεων αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη
Στη συνέχεια, ο Τάκης Αθανασόπουλος frm MO, Toyota Motor Corporation, EVP & COO Toyota Motor Europe, ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, δήλωσε πως καθίσταται επιτακτική η αξιοποίηση των σημαντικών δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη στην εποχή μας. Ο ίδιος ανέφερε πως η τεχνολογία είναι δύναμη που προσφέρει δυνατότητες σε κοινωνικά και οικονομικά θέματα και προσελκύει το ενδιαφέρον κρατών και επιχειρήσεων.
Ο κ. Αθανασόπουλος ανέφερε, επίσης, πως η χώρα μας βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα τεχνολογικής ετοιμότητας. «Μόλις το 3% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα αξιοποιούν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης έναντι του 45% παγκοσμίως, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ που πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη δεν περιλαμβάνεται δυστυχώς στην επενδυτική ατζέντα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Αν ενδιαφερόμαστε για την τύχη των επόμενων γενεών θα πρέπει να λάβουμε και τα απαραίτητα μέτρα ώστε η χώρα μας να ανέβει στο τρένο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Η μεταφορά στη χώρα μας καλών πρακτικών άλλων προηγμένων χωρών θα επιτρέψει να ξεδιπλωθούν δυνατότητες και χαρακτηριστικά που κρύβουμε μέσα μας, όπως συμβαίνει όταν οι Έλληνες βρεθούν σε προηγμένα οικονομικά και κοινωνικά περιβάλλοντα», είπε κλείνοντας ο κ. Αθανασόπουλος.
Από την πλευρά της, η Μαρία Φουντά, γενική διευθύντρια Marketing ΝΑ Ευρώπης για την Google, δήλωσε πως έρευνα της McKinsey αναφέρει ότι μία πενταετία τεχνολογικής εξέλιξης πραγματοποιήθηκε μέσα σε 8 μήνες. Σύμφωνα με την κ. Φουντά, 90 εκατομμύρια εργαζόμενοι στο προσεχές μέλλον θα πρέπει να αποκτήσουν νέες δεξιότητες ώστε να ανταπεξέλθουν στο ολοένα μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον. «Η Google προσφέρει εδώ και χρόνια προγράμματα κατάρτισης και εκπαίδευσης εργαζομένων.
Η ζήτηση για τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Google έφτασε το 300% την περίοδο που διανύουμε. Εκπαιδεύσαμε σε δεξιότητες περισσότερο από 40.000 ανθρώπους καθώς και πολλούς επιχειρηματίες και ανθρώπους που αναζητούν εργασία. Το 64% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στα προγράμματα είδαν αλλαγές στην εργασία τους και το 26% των ατόμων δήλωσε ότι ανέπτυξε τις δεξιότητες του. Επίσης τα Google Career Certificates προσέφεραν μία πληθώρα τομέων σε νέες γνώσεις και δεξιότητες στους εργαζόμενους.
Ο κόσμος στην Ελλάδα καταλαβαίνει πολύ καλά τη σημασία της τεχνολογίας και ενδιαφέρεται να λάβει εκπαίδευση και κατάρτιση. Οι εκπαιδεύσεις που κάνει η Google παρέχουν από πολύ βασικά μέχρι προχωρημένα θέματα που μπορεί να μάθει κάποιος. Έχουμε μεγάλη ανταπόκριση και συμμετοχή στα προγράμματα που πραγματοποιούμε. Για να είναι αποτελεσματική εκπαίδευση πρέπει να είναι ανοιχτή σε όλους», είπε κλείνοντας η κ. Φουντά.
Ο ιδρυτής και πρόεδρος του kariera.gr, Θεόφιλος Βασιλειάδης ανέφερε ότι παρά τις δυσκολίες του τελευταίου χρόνου οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνονται έτοιμες να μπουν σε μία νέα εποχή, ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο θα χρειαστεί να αλλάξουμε πολύ το μείγμα των δεξιοτήτων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. «Η προσαρμοστικότητα είναι από τις πρώτες δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει τόσο ο εργαζόμενος όσο και η επιχείρηση. Επιπλέον, η διαχείριση της αβεβαιότητας καθίσταται πολύ σημαντική στο μάνατζμεντ, ενώ πρέπει να κατανοήσουμε ότι η γνώση χρήσης τεχνολογικών εργαλείων είναι απαραίτητη για όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους», ανέφερε ο κ. Βασιλειάδης.
«Η αλήθεια είναι ότι πλέον δεν δίνεται τόσο μεγάλο βάρος στις σπουδές που έχει κάνει κάποιος αλλά στις δεξιότητες που ο ίδιος διαθέτει και φροντίζει να εξελίσσει», δήλωσε ο Πλούταρχος Ρήγας, διευθυντής τομέα Εκπαίδευσης, Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας και πρόσθεσε ότι: «η Microsoft ανακοίνωσε το Σεπτέμβριο το GR for GRowth όπου 100.000 άνθρωποι θα εκπαιδευτούν σε ψηφιακές δεξιότητες μέχρι το 2025. Το πλάνο αυτό είναι πενταετές και πιστεύω πως μπορούμε να ξεπεράσουμε τον στόχο των 100.000 ατόμων, αλλά η ουσία είναι να γίνει κάτι πρακτικό που να έχει αποτέλεσμα στις μέρες μας».
«Παρατηρώ πως γίνονται σωστές κινήσεις και σαφώς υπάρχει περιθώριο για ακόμη περισσότερες συνέργειες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η δια βίου μάθηση σε ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες πρέπει να γίνει μέρος της κουλτούρας μας, κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο μέσα από την εκπαίδευση όσο και από τις επιχειρήσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρήγας.
Εν συνεχεία ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού, Αριστοτέλης Βαβουγυιός, τόνισε πως η τεχνολογία παραγωγής και το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι δύο σημαντικοί τομείς της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Το Ινστιτούτο παρακολουθεί συστηματικά το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και την σχέση του με την παραγωγική βάση, την αγορά εργασίας.
Απώτερος στόχος του, όπως ανέφερε ο κ. Βαβουγυιός, είναι η διεύρυνση ικανοτήτων και δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού της χώρας ανάλογα με την εποχή που βρισκόμαστε και συμπλήρωσε λέγοντας πως όσο πιο υψηλή είναι η ψηφιακή επάρκεια μιας επιχείρησης τόσο θετικότερη είναι η προσδοκία για την πορεία της τον επόμενο χρόνο. «Έχουμε μηχανισμούς συλλογής στοιχείων για να εξοπλιστούμε και είναι στο χέρι μας να τα αξιοποιήσουμε κατάλληλα» όπως υπογράμμισε.
Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας Αντώνης Γκορτζής υπογράμμισε ότι το ινστιτούτο έχει σαν αποστολή την προσέγγιση των νέων αλλά και ανθρώπων κάθε ηλικίας και προέλευσης προκειμένου να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση ώστε να μπορούν να θέτουν και να πραγματοποιούν ρεαλιστικούς στόχους στη ζωή τους.
Οι επιχειρήσεις επενδύουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων τους
Η διαδικτυακή συζήτηση έκλεισε με δύο τοποθετήσεις σχετικά με τις κοινωνικές δεξιότητες. Η διευθύντρια Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας του Hellenic American College Δρ. Σοφία Πρωτόπαπα σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν μοντέλα καταγραφής και αξιολόγησης δεξιοτήτων στην Ελλάδα στον εκπαιδευτικό τομέα, ενώ ανέφερε πως, «δυστυχώς, η πανδημία και η τηλεκπαίδευση στάθηκαν εμπόδιο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών και το κομμάτι των κοινωνικών δεξιοτήτων έμεινε πίσω».
Από την πλευρά της η Λήδα Σγουράκη, Regional Manager της Randstad Hellas, ανέφερε πως έρευνα της Randstad αποκάλυψε τη σημαντικότητα των κοινωνικών δεξιοτήτων και πώς αυτές μπορούν να συνεχίσουν να εξελίσσονται από τον άνθρωπο καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Μάλιστα το 70% των εργοδοτών πιστεύει πως η επένδυση στις κοινωνικές δεξιότητες θα βοηθήσει τους εργαζόμενους να ανταπεξέλθουν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Το 57% των εργοδοτών θεωρεί πως η επένδυση σε αυτό αποδίδει αξία στην επιχείρηση και 77% των εργαζομένων είπαν πως τα προγράμματα για τις δεξιότητες ήταν χρήσιμα.
Βέβαια, όπως είπε, το τοπίο είναι αρκετά θολό σχετικά με το πώς οι επιχειρήσεις καταγράφουν τις δεξιότητες των εργαζομένων. Προσαρμοστικότητα και επικοινωνία είναι οι σημαντικότερες δεξιότητες που εν τέλει αναζητά μία επιχείρηση σήμερα. Για να καταφέρει ένας οργανισμός να διακρίνει αυτές τις δεξιότητες σε έναν εργαζόμενο πρέπει να είναι αρκετά ώριμος και να διαθέτει ένα αξιόπιστο σύστημα καταγραφής. Μάλιστα, η πανδημία και κυρίως η τηλεργασία ανέδειξαν πολύ σοβαρά το θέμα της δεξιότητας στην επίλυση προβλημάτων. «Το θετικό πλέον είναι ότι οι επιχειρήσεις επενδύουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων τους. Είναι γεγονός ότι η πανδημία μάς πήγε πίσω σε αυτό, ωστόσο οι εταιρείες πλέον φαίνονται πρόθυμες να επενδύσουν στη συνεχή και εις βάθος εκπαίδευση των εργαζομένων τους», είπε κλείνοντας η κ. Σγουράκη.