H πανδημία του κορωνοϊού έχει βάλει φρένο στα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης για ιδιωτικοποιήσεις και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, με αλλαγές και στο χρονοδιάγραμμα των δεσμεύσεων της ελληνικής πλευράς. Οι συνθήκες αβεβαιότητας που έχει δημιουργήσει η κρίση του Covid-19 θα επιφέρουν καθυστηρήσεις στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Ακίνητης Περιουσίας(ΕΕΣΥΠ), όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκτη έκθεση προόδου στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας.
«Οι αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις από την πανδημία του κορωνοϊού αναμένεται να είναι ιδιαίτερα έντονες για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Το momentum της διαδικασίας ιδιωτικοποιήσεων που είχε παρατηρηθεί τους προηγούμενους μήνες δεν μπορεί να διατηρηθεί εν μέσω πανδημίας», υπογραμμίζει η Κομισιόν στην έκθεσή της.
Όπως αναφέρει, η πανδημία επηρεάζει με πολλούς τρόπους το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, μεταξύ άλλων εγείροντας δυσκολίες στις επαφές με δυνητικούς επενδυτές, επηρεάζοντας τις αποτιμήσεις των περιουσιακών στοιχείων και διακόπτοντας τις κατασκευαστικές εργασίες. Παρ’ όλα αυτά, η Κομισιόν επισημαίνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζει το έδαφος στις διαδικασίες ιδιωτικοποιήσεων που είναι ήδη σε εξέλιξη, ώστε να γίνουν τα επόμενα βήμα όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Ειδικότερα, όσον αφορά την πρόοδο στις ιδιωτικοποιήσεις, η Επιτροπή διαπιστώνει τα εξής:
– Θα υπάρξει καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της παραχώρησης της πρώην έκτασης του Ελληνικού. Παρά τη συνεχιζόμενη, ισχυρή δέσμευση των αρχών να ολοκληρώσουν τις προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν τη μεταβίβαση μετοχών στον προτιμώμενο επενδυτή(Lamda), η ολοκλήρωση της συμφωνίας καθυστερεί από δικαστικές εκκρεμότητες που έχουν ανακύψει στη διαδικασία ανάθεσης της άδειας καζίνο. Οι αρχές προχωρούν σε βήματα για τη διευθέτηση των ζητημάτων που παραμένουν σε εκκρεμμότητα, επισημαίνεται.
– Για την ιδιωτικοποίηση της Μαρίνας Αλίμου(ειδική δέσμευση στα μέσα του 2019) η Κομισιόν αναφέρεται στην πρόσφατη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Αλίμου για 40 χρόνια στην εταιρεία «Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε.» έναντι τιμήματος 57,5 εκατ. ευρώ (σε όρους καθαρής παρούσας αξίας).
– Ελληνικά Πετρέλαια: Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛ.ΠΕ. αναμένεται να καθυστερήσει με τις ελληνικές αρχές να μην έχουν αποφασίσει ακόμη την προσέγγιση που θα ακολουθηθεί μετά την αποτυχία του πρώτου διαγωνισμού στα μέσα του 2019. Το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει όλες τις εναλλακτικές. Παρ’ όλα αυτά, μετά την πρόσφατη, σημαντική υποχώρηση της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας, το Ταμείο θεώρησε κατάλληλη κίνηση να καθυστερήσει γι’ αργότερα τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
-Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών(ειδική δέσμευση στα τέλη του 2019). Στα τέλη Ιανουαρίου του 2020, έγινε η επιλογή εννέα επενδυτικών σχημάτων που περνούσαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού δεσμευτικών προσφορών. Παρ΄όλα αυτά, εξαιτίας της πανδημίας, η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών χρειάσθηκε να αναπροσαρμοσθεί και η διαδικασία θα συνεχισθεί μόλις βελτιωθεί η κατάσταση.
-ΔΕΠΑ Εμπορίας-ΔΕΠΑ Υποδομών: Η Επιτροπή «βλέπει» καθυστερήσεις και στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των δύο εταιρειών. «Παρότι είχε σημειωθεί ικανοποιητική πρόοδος, με την προσέλκυση ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος και στους δύο διαγωνισμούς(εννέα μνηστήρες εκδήλωσαν ενδιαφέρον σε κάθε μία εκ των δύο διαδικασιών), η φάση των δεσμευτικών προσφορών θα καθυστερήσει εξαιτίας του κορωνοϊού.
– Εγνατία οδός: Οι αρχές έχουν δώσει έμφαση στη δέσμευσή τους να προχωρήσουν με τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση και γι’ αυτό το λόγο προχώρησαν σε μια σειρά ενεργειών τον Απρίλιο και αρχές Μαϊου του 2020, μεταξύ των οποίων η υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης σε βασικά σημεία της συμφωνίας παραχώρησης.
– Περιφερειακά λιμάνια: Έπειτα από μια μακρά περίοδο καθυστερήσεων, έχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος τους τελευταίους μήνες, με το ΤΑΙΠΕΔ να αποκτά ευελιξία στον κατά περίπτωση σχεδιασμό και την έναρξη προπαρασκευαστικών εργασιών για τους διαγωνισμούς τεσσάρων λιμανιών. Παρ’ όλα αυτά, εξαιτίας των δυσμενών συνθηκών θεωρήθηκε λογικό να καθυστερήσει η έναρξη των διαγωνισμών.
naftemporiki.gr