Skip to main content

Κινητικότητα και… στο ταμείο προσδοκά η λιανεμπορική αγορά

Από την έντυπη έκδοση

Των Σοφίας Εμμανουήλ και Γιώργου Χατζηλίδη

Παρά τις ανησυχίες, η αύξηση της κινητικότητας των πολιτών τις τελευταίες ημέρες, ως αποτέλεσμα και της βελτίωσης του καιρού, εκτιμάται ότι θα αποτυπωθεί και στο ταμείο των εμπορικών επιχειρήσεων όσο πλησιάζουμε στο Πάσχα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που αναφέρουν ως καταλυτική την κατάργηση του ορίου των 20 ατόμων ανά κατάστημα αυτή την εβδομάδα, αλλά και τις προσδοκίες για απελευθέρωση των διαπεριφερειακών μετακινήσεων. 

Η τελευταία εβδομάδα, που σηματοδότησε την επανεκκίνηση του λιανεμπορίου, χαρακτηρίστηκε από υποτονική εμπορική κίνηση, με εξαίρεση τις πρώτες 1-2 ημέρες, οπότε επικράτησε σχετική αισιοδοξία, κυρίως από τις μικρές επιχειρήσεις. Πολλοί μεγάλοι παίκτες έμειναν εκτός αγοράς ή λειτούργησαν με περιορισμένο δυναμικό λόγω του περιορισμού στους εισερχόμενους καταναλωτές, με ανώτατο όριο τα 20 άτομα ανά κατάστημα. Από χθες, ωστόσο, το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς έχει διαφοροποιηθεί και για καταστήματα μέχρι 500 τ.μ. το όριο είναι ένα άτομο ανά 25 τ.μ. και για μεγαλύτερα, ένα άτομο για κάθε επιπλέον 100 τετραγωνικά. 

Αυτό πρακτικά κατέστησε πιο λειτουργικό το μοντέλο λειτουργίας των μεγάλων καταστημάτων, με αποτέλεσμα να λειτουργήσει τόσο το attica υποδεχόμενο καταναλωτές σε όλους τους ορόφους του, όσο και η αλυσίδα ΙΚΕΑ, που από σήμερα υποδέχεται καταναλωτές με τη μέθοδο click inside. Σημειώνεται ότι ο διαθέσιμος χρόνος για κάθε καταναλωτή που θα έχει κλείσει ραντεβού θα είναι μία ώρα. Η αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού Jysk έχει ορίσει το χρονικό περιθώριο εντός των καταστημάτων της στα 30 λεπτά.

Πάντως, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι καταναλωτές μετά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου έχουν εν πολλοίς εξοικειωθεί και προβλέπουν καλύτερες επιδόσεις στο ταμείο τους αυτή την εβδομάδα. Επίσης θεωρούν κρίσιμης σημασίας την απελευθέρωση των διαπεριφερειακών μετακινήσεων, καθώς εκτιμούν ότι θα απελευθερώσει ζήτηση για τα πασχαλινά δώρα. 

Σημειώνεται πάντως ότι η αύξηση της κινητικότητας τις τελευταίες ημέρες, ως αποτέλεσμα και της βελτίωσης του καιρού, σε συνδυασμό με τα αυξημένα κρούσματα που ανέδειξαν τα self tests εγείρουν ανησυχίες, ακόμη και φόβους, σε μερίδα της αγοράς για το ενδεχόμενο «πισωγυρίσματος». 

Θεσσαλονίκη: Υποτονική η πρεμιέρα του click away

Μουδιασμένη ήταν χθες η κίνηση στην αγορά της Θεσσαλονίκης κατά την πρώτη μέρα επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου με click away έπειτα από 40 περίπου μέρες ολικού lockdown, με τους εμπόρους της πόλης να αναμένουν τόνωση των πωλήσεων τις επόμενες μέρες και κυρίως να στρέφουν το βλέμμα τους στην επόμενη Δευτέρα, ελπίζοντας ότι η Επιτροπή των λοιμωξιολόγων θα δώσει το πράσινο φως ώστε τα καταστήματά τους να δουλέψουν με click inside.

Τις πρώτες ώρες του ανοίγματος η εικόνα τόσο στην Τσιμισκή όσο και στους άλλους εμπορικούς δρόμους του κέντρου αλλά των περιφερειακών αγορών ήταν υποτονική, με την κατάσταση να βελτιώνεται προς το απόγευμα. Μεγαλύτερη ικανοποίηση υπήρχε κυρίως στα μικρά συνοικιακά καταστήματα της δυτικής αλλά και της ανατολικής Θεσσαλονίκης, όπως στην Καλαμαριά, όπου σημειώθηκε κινητικότητα σε μαγαζιά με παιδικά ενδύματα και είδη διακόσμησης. Να σημειωθεί ότι κάποιες μεγάλες αλυσίδες επέλεξαν να παραμείνουν κλειστές, όπως είχαν κάνει και τις προηγούμενες φορές που η αγορά είχε λειτουργήσει με click away.

Άλλωστε, όπως είχε σημειώσει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης, οι προσδοκίες ήταν εξαρχής περιορισμένες κυρίως γιατί ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς της πόλης δεν έχει e-shop ή ικανοποιητική παρουσία στα social media. «Ζητούμε από όλους να τηρούν τα μέτρα ώστε την επόμενη Δευτέρα, εάν το επιτρέψουν οι επιδημιολόγοι, να κάνουμε ακόμα ένα βήμα με το click inside», προσέθεσε ο κ. Φιλιππίδης.   

Προς νέο άνοιγμα δραστηριοτήτων… ιού επιτρέποντος

Το άνοιγμα εμπορικών κέντρων, φροντιστηρίων και κέντρων αισθητικής θα εισηγηθεί στην επιτροπή των ειδικών, για τη μεθεπόμενη εβδομάδα, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, όπως γνωστοποίησε χθες σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1. Διευκρίνισε, ωστόσο, πως η εισήγηση αυτή θα γίνει εφόσον επιβεβαιωθεί η πτωτική τάση των κρουσμάτων κορονοϊού.

Προανήγγειλε πως σύντομα τα self tests θα επεκταθούν στο λιανεμπόριο, ώστε να υπάρχει καλύτερη χαρτογράφηση των κρουσμάτων. Επίσης, σημείωσε πως, ως υπουργός Ανάπτυξης, υποστηρίζει το αίτημα του εμπορικού κόσμου για άνοιγμα των καταστημάτων χωρίς ραντεβού.

«Προφανώς η ύπαρξη του click inside μειώνει την αγοραστική κίνηση. Το αίτημα του εμπορικού κόσμου είναι να μην υπάρχει ραντεβού. Εγώ, αν με ρωτάτε, ως υπουργός Ανάπτυξης, το υποστηρίζω. Δεν προαναγγέλλουμε τίποτα. Αυτό θα συζητηθεί πρώτα με την Επιτροπή» τόνισε ο υπουργός.

Ο κ. Γεωργιάδης συμπλήρωσε πως η κινητικότητα του κόσμου συνδέεται με την ανάγκη να ανοίξει η εστίαση με τραπέζια σε εξωτερικούς χώρους.