Skip to main content

Το νέο πλαίσιο για τις οδικές μεταφορές

Από την έντυπη έκδοση

Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]

Την καταπολέμηση των παράνομων πρακτικών στις διασυνοριακές οδικές μεταφορές και τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών για τους οδηγούς επιδιώκει η Ευρωβουλή, η οποία καθόρισε τη θέση της εν όψει της διαπραγμάτευσης που θα ξεκινήσει με το Συμβούλιο στο πλαίσιο της διαδικασίας συναπόφασης. Η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τη δέσμη μέτρων κινητικότητας περιλαμβάνει αναθεώρηση των κανόνων για την απόσπαση των οδηγών και την καλύτερη εφαρμογή των κανόνων για το καμποτάζ. 

Το καμποτάζ
Ειδικότερα, για να ενισχυθεί η δυνατότητα εντοπισμού περιστατικών παραβίασης των κανόνων από τις εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών, οι ευρωβουλευτές θέλουν να αντικαταστήσουν τον υφιστάμενο περιορισμό για τον αριθμό των επιχειρήσεων καμποτάζ (μεταφορά αγαθών εσωτερικά σε χώρα της Ε.Ε. από εταιρεία που εδρεύει σε άλλη χώρα της Ε.Ε. μετά τη διασυνοριακή παράδοση των αγαθών) με τη θέσπιση χρονικού ορίου τριών ημερών και την καταγραφή διασυνοριακών μετακινήσεων μέσω ταχογράφων των οχημάτων. Ζητούν, επίσης, να καθιερωθεί περίοδος αναμονής για τα οχήματα, τα οποία θα βρίσκονται στη χώρα προέλευσής τους για τουλάχιστον 60 ώρες προτού αναχωρήσουν για άλλη επιχείρηση καμποτάζ, για να αποφευχθεί το φαινόμενο του «συστηματικού καμποτάζ». Για να καταπολεμηθεί η χρήση εικονικών επιχειρήσεων, η Ευρωβουλή υποστηρίζει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να έχουν ουσιαστική δραστηριότητα στη χώρα έδρας τους.   

Αποσπάσεις οδηγών
Για τις αποσπάσεις των οδηγών η Ευρωβουλή ζητεί ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για τον τομέα των μεταφορών, ο οποίος παρουσιάζει ιδιομορφίες λόγω κινητικότητας, ώστε να αποφευχθεί η γραφειοκρατία που προκαλούν οι διαφορετικές προσεγγίσεις σε εθνικό επίπεδο, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα δίκαιες αμοιβές για τους οδηγούς. Οι ευρωβουλευτές επιθυμούν οι κανόνες για την απόσπαση να ισχύσουν και για το καμποτάζ αλλά και για τις διασυνοριακές μεταφορές, εξαιρουμένων των περιπτώσεων διαμετακόμισης (απλής διάβασης), διμερών μεταφορών και διμερών μεταφορών με μία επιπλέον φόρτωση ή εκφόρτωση σε κάθε κατεύθυνση (ή καμία στην είσοδο και δύο στην επιστροφή). Ζητούν ακόμη να χρησιμοποιηθούν ψηφιακά μέσα για να διευκολυνθούν οι οδηγοί και να μειωθούν οι χρόνοι που απαιτούνται για τους καθ’ οδόν ελέγχους. Θέλουν, επίσης, οι εθνικές αρχές να επικεντρωθούν στις εταιρείες με κακό ιστορικό συμμόρφωσης, μειώνοντας τους τυχαίους ελέγχους σε νομοταγείς μεταφορείς. Προτείνονται ακόμη αλλαγές για να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί θα έχουν καλύτερες συνθήκες ανάπαυσης. 

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο το Συμβούλιο καθόρισε τη δική του θέση, ενώ τα δύο θεσμικά όργανα αναμένεται να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για την οριστικοποίηση της απόφασης στις αρχές του φθινοπώρου, δηλαδή με τη νέα Ευρωβουλή.

Οι ενδομεταφορές
Όσον αφορά τις ενδομεταφορές (δραστηριότητες μεταφορικών εταιρειών σε άλλο κράτος-μέλος, διαφορετικό της έδρας τους), το Συμβούλιο διατηρεί τον ισχύοντα κανόνα που επιτρέπει το πολύ τρεις μεταφορές σε επτά ημέρες. Τα κριτήρια εγκατάστασης για τις μεταφορικές εταιρείες θα περιλαμβάνουν τακτική επιστροφή των οχημάτων στο επιχειρησιακό κέντρο της εταιρείας, ως συμβολή στην καταπολέμηση του φαινομένου των εικονικών εταιρειών. Σύμφωνα με τη θέση του Συμβουλίου, ο μεταφορέας θα πρέπει να οργανώνει τα προγράμματα εργασίας των οδηγών κατά τρόπον ώστε να μπορούν να επιστρέφουν στη βάση του (στη χώρα εγκατάστασης του μεταφορέα) τουλάχιστον κάθε τέσσερις εβδομάδες ή, εφόσον ο οδηγός επιλέξει να λάβει δύο διαδοχικά μειωμένα εβδομαδιαία ρεπό, ύστερα από τρεις εβδομάδες στον δρόμο. 

Με τη μεταρρύθμιση διευκρινίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα ωφεληθούν οι επαγγελματίες οδηγοί από την εφαρμογή της αρχής «ίση αμοιβή για την ίδια εργασία στον ίδιο τόπο». Ο γενικός κανόνας θα είναι ότι, αν μια μεταφορά είναι οργανωμένη κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο σύνδεσμος μεταξύ της εργασίας του οδηγού και της χώρας εγκατάστασης να παραμένει ανέπαφος, ο οδηγός πρέπει να εξαιρείται από τους κανόνες περί απόσπασης. Αυτό σημαίνει ότι οι διμερείς μεταφορές εξαιρούνται ρητώς. Η διαμετακόμιση, επίσης αποκλείεται. Για όλους τους άλλους τύπους μεταφορών θα εφαρμόζεται το πλήρες καθεστώς απόσπασης από την πρώτη μέρα της μεταφοράς.