Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Σε ακυρώσεις φορτίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρούν διαμεταφορείς και εταιρείες Logistics, αφού εισαγωγείς – εξαγωγείς που έως τώρα επέλεγαν σταθερά τη σιδηροδρομική μεταφοράς ως ένα αξιόπιστο μέσο, έχουν ήδη στραφεί σε άλλα μέσα μεταφοράς -πλοία, φορτηγά κ.λπ.- μη μπορώντας πλέον να εμπιστευτούν τον σιδηρόδρομο αναφορικά με το κόστος και τους χρόνους παράδοσης των εμπορευμάτων τους, εξαιτίας του συνεχιζόμενου για 29η ημέρα αποκλεισμού της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη.
Την προηγούμενη εβδομάδα διαμεταφορικές εταιρείες συνεργάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έκαναν πράξη τις προειδοποιήσεις τους και προχώρησαν στις πρώτες ακυρώσεις ή σε πάγωμα 300 – 400 φορτίων, τα οποία ισοδυναμούν με το 20% του συνολικού διακινούμενου όγκου του τελευταίου 15νθημέρου.
Πρόκειται για εμπορεύματα που έχουν ως παραλήπτες ελληνικές επιχειρήσεις και θυγατρικές πολυεθνικών από το λιανεμπόριο, τα τρόφιμα, τα βασικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης (χαρτικά, είδη υγιεινής, κ.ά.), την ξυλεία, τα χημικά προϊόντα που προορίζονται για τη βιομηχανία ή ακόμη και για επιχειρήσεις όπως η ΔΕΗ. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, με ακυρώσεις παραγγελιών από πελάτες τους λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων και του υψηλότερου κόστους που συνεπάγεται το μπλόκο στην Ειδομένη.
«Θεατής» ο αρμόδιος υπουργός
Παραστάσεις διαμαρτυρίας του κλάδου της διαμεταφοράς στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη δεν έχουν βρει έως τώρα κανένα αποτέλεσμα. Μάλιστα, πλέον ο κλάδος κατηγορεί ανοικτά τον υπουργό για στρουθοκαμηλισμό, καθώς επί έναν μήνα περιορίζεται σε απλό ρόλο παρατηρητή αφήνοντας να εκτροχιάζονται οι εισαγωγές και εξαγωγές της χώρας.
Από την άλλη πλευρά, άξιον απορίας είναι πώς η κυβέρνηση επιτρέπει να απαξιώνεται η λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ως δικτύου, και ως παρόχου, οδηγώντας στην ταχύτερη διάλυσή της, τη στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ιδιωτικοποίησής της. Οι αντοχές του κλάδου της διαμεταφοράς φαίνεται ότι πλέον έχουν εξαντληθεί, αφού από τις 21/3/2016 και έπειτα, προκειμένου να μη σταματήσουν το έργο τους ως εταιρείες, έχουν αποφασίσει την εκτροπή των μεταφορών μέσω Βουλγαρίας (συνοριακής γραμμής Kulata/Προμαχώνα), το οποίο όμως συνεπάγεται διάφορα πολύ σοβαρά μειονεκτήματα για τη λειτουργία τους.
Τα μειονεκτήματα της Βουλγαρίας
Τα σημαντικότερα μειονεκτήματα από τη χρήση της εναλλακτικής γραμμής της Βουλγαρίας είναι:
- Για κάθε συρμό που διέρχεται από αυτή τη γραμμή, το επιπλέον κόστος είναι περίπου 6.000 ευρώ ανά τρένο ή διαφορετικά 400 ευρώ επιπλέον ανά βαγόνι/ανά παραγγελία.
- Η δυναμική της σιδηροδρομικής γραμμής της Βουλγαρίας -εξαιτίας του ότι είναι απαρχαιωμένο το δίκτυο- είναι το πολύ 3 τρένα την ημέρα. Οι ανάγκες της σιδηροδρομικής μεταφοράς στην Ελλάδα είναι πολύ μεγαλύτερες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μποτιλιάρισμα στη Βουλγαρία και συνακόλουθες καθυστερήσεις 4-5 ημερών σε κάθε δρομολόγιο.
Δύο φορές αποκλεισμένη
Τέλος, παράγοντες της εφοδιαστικής αλυσίδας υπενθυμίζουν ότι η σιδηροδρομική γραμμή βρίσκεται για δεύτερη φορά αποκλεισμένη, μέσα σε διάστημα 4 μηνών, με τους διαμεταφορείς να αναγκάζονται για δεύτερη φορά να υποστούν τις συνέπειες αυτού του αποκλεισμού. Στελέχη της αγοράς μιλούν για συσσωρευμένα προβλήματα τα οποία θα χρειαστεί καιρός για να λυθούν, ακόμη και αν ανοίξει αύριο η γραμμή, υπογραμμίζοντας ότι όλα αυτά δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στις εταιρείες που ασχολούνται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες απασχολούν περίπου 300 άτομα στην Ελλάδα συνολικά, θέτοντας σε κίνδυνο τη λειτουργία τους και συνακολούθως τις θέσεις εργασίας.