Skip to main content

Οι Κινέζοι θέλουν να «πετάξουν» με υδροπλάνα στην Ελλάδα

Από την έντυπη έκδοση 

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Αναθερμαίνεται το project των υδροπλάνων στην Ελλάδα μετά την πρωτοβουλία του ΤΑΙΠΕΔ να αναλάβει συντονιστικό ρόλο για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων, με κινεζικό fund να μπαίνει στο «παιχνίδι» για πρώτη φορά, αλλά και Ευρωπαίους επενδυτές να διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον τους.

Ο βασικός μέτοχος της εταιρείας που κατασκευάζει τα υδροπλάνα «Dornier Seastar», το κινεζικό Fund «SEAWINGS AIRCRAFT (JIANGSU) CO.LTD AND WUXI INDUSTRIAL DEVELOPMENT GROUP CO.LTD», σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, φτάνει στην Αθήνα στο τέλος του μήνα για να έχει συναντήσεις με υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης.

Το κινεζικό Fund, το οποίο έχει επενδύσει 120 εκατ. ευρώ στο project Dornier Seastar, έχει δείξει σημαντικότατο ενδιαφέρον για την αγορά της Ελλάδας στους τομείς υδατοδρόμια/υδροπλάνα και γι’ αυτόν τον λόγο έξι υψηλόβαθμα στελέχη του θα βρίσκονται από τις 24-27 Ιανουαρίου 2016 στη χώρα μας για συναντήσεις με θεσμικούς φορείς αρμόδιους επί του θέματος. Οι Κινέζοι, οι οποίοι έχουν προγραμματίσει την κατασκευή στο εργοστάσιο της Dornier στο Μόναχο 50 αεροσκαφών τύπου Seastar, μέσω της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», ζήτησαν πρόγραμμα επαφών τους με κυβερνητικά στελέχη και επισκέψεις σε λιμάνια όπου πρόκειται να λειτουργήσουν υδατοδρόμια.

Συναντήσεις

Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζουν συναντήσεις με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη, τους συναρμόδιους υπουργούς Υποδομών- Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη, Τουρισμού Ε. Κουντουρά, Ανάπτυξης Γ. Σταθάκη, το ΤΑΙΠΕΔ, τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας κ.λπ. «Τα στοιχεία», δήλωσε στη «Ν» ο πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» Τάσος Γκόβας, «αποδεικνύουν ότι αναθερμαίνεται η δυναμική υλοποίησης του project Υδατοδρόμια/Υδροπλάνα στην Ελλάδα. Θεωρώ επίσης, προθέτει, πολύ σημαντικές τις πρωτοβουλίες που έχουν λάβει οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς ΥΠΟΜΕΔΙ, ΥΝΑ και ΥΠΕΚΑ, για την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης των υδατοδρομίων, καθώς και το ΤΑΙΠΕΔ και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, για τη δημιουργία εκτενούς δικτύου Υδατοδρομίων στις περιοχές δικαιοδοσίας τους».

Από την πλευρά της, η διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου δίνει υπόσχεση ότι τα υδατοδρόμια βρίσκονται ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων και δεσμεύεται ότι θα ξεπεραστούν τα προβλήματα του παρελθόντος, που κρατούν τα υδροπλάνα καθηλωμένα στο νερό.

Το Ταμείο θέτει ως στόχο τη δημιουργία 10 υδατοδρομίων μέχρι τον Μάρτιο του 2016, ενώ σε βάθος τριετίας φιλοδοξεί να αυξήσει τον αριθμό στα 50 προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες μεταφοράς σε νησιά, σε παραθαλάσσιες αλλά και σε παραλίμνιες πόλεις.

Παράλληλα, επιδιώκει να δώσει τονωτική ένεση στον τουρισμό, στηρίζοντας το τρίπτυχο υδατοδρόμια, μαρίνες, κρουαζιέρα.

Περισσότερο «ώριμα» είναι τα υδατοδρόμια που βρίσκονται στα Ιόνια νησιά και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα και Παξούς. Εκεί προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα μικρό δίκτυο, με το πρώτο βήμα να γίνεται σε σύντομο διάστημα.

Το επόμενο βήμα προβλέπει τη δημιουργία υδατοδρομίων σε Πάτρα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη, ενώ εξετάζεται και η περιοχή της Καλαμάτας.

Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού αυτού σχεδίου, θα καλυφθεί ο άξονας της Δυτικής Ελλάδας. Προσπάθειες για να δημιουργηθούν υδατοδρόμια γίνονται όμως και σε Κρήτη, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, με συντονιστή την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία ανέλαβε το κόστος αδειοδότησης για 24 νησιά.

Ο Γιώργος Χατζημάρκος, περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, είχε υπογράψει προ μηνών πέντε προγραμματικές συμβάσεις με τα αντίστοιχα δημοτικά λιμενικά ταμεία για τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων σε Λέρο, Κάλυμνο, Νάξο, Αμοργό και Μήλο.

Στον Αγιο Κοσμά

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας έχει αναθέσει στο μέλος του δ.σ. Αγγελο Βλάχο την παρακολούθηση της προσπάθειας με αρμοδιότητα τον συντονισμό των υπηρεσιών, την άμβλυνση των γραφειοκρατικών εμποδίων και την επίσπευση των αδειοδοτήσεων.

Ανοικτό ζητούμενο, όπως αναφέρει ο κ. Βλάχος, σύμβουλος στον τομέα του Τουρισμού, υπεύθυνος για τα υδατοδρόμια, είναι η κατασκευή υδατοδρομίου στην Αττική.

Το ΤΑΙΠΕΔ, όπως αποκάλυψε, εξετάζει το ενδεχόμενο για κατασκευή μητροπολιτικού υδατοδρομίου στον Αγιο Κοσμά με στόχο την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης της Αθήνας, αλλά και των παράκτιων πόλεων και νησιών της χώρας.

Σε κάθε περίπτωση, στο επόμενο τρίμηνο το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει καταλήξει για τη θέση ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης.

Μάλιστα, ο κ. Βλάχος άφησε ανοικτό και το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί μια δεύτερη εγκατάσταση στον Φαληρικό Ορμο (μεταξύ Φλοίσβου και ΣΕΦ) με στόχο τη δημιουργία δύο μικρότερων εγκαταστάσεων και όχι μιας μεγάλης στην Αττική.

Μέχρι στιγμής με πρωτοβουλία του Ταμείου έχει αδειοδοτηθεί το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας. Στη διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται τα υδατοδρόμια σε Παξούς, Πάτρα, Λαύριο, Αγ. Μαρίνα (Ραφήνα), Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη και Βόλο.

Οσον αφορά το θέμα του Υδατοδρομίου Παξών, όπως μαθαίνουμε, βρίσκεται στην τελική του ευθεία για να αδειοδοτηθεί.

Εχουν εγκριθεί όλα τα εγχειρίδια από την ΥΠΑ και το ΥΝΑ, ενώ πραγματοποιήθηκε και η τελική επιθεώρηση των εγκαταστάσεων στο λιμάνι των Παξών από την επιτροπή Υδατοδρομίων.

Σε λίγες ημέρες τοποθετείται και η μαγνητική πύλη ελέγχου επιβατών (αποτελεί πρόσθετη απαίτηση ασφαλείας λόγω των νέων συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί) και αμέσως μετά υπογράφεται η άδεια από τους συναρμόδιους υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει στην κυριότητά του 12 μεγάλους οργανισμούς λιμένος και αρκετά λιμενικά ταμεία. Από τον Μάιο ανέπτυξε ένα σύστημα τυποποίησης των διαδικασιών που απαιτούνται για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Βοηθάει δήμους και κατά τόπους λιμενικά ταμεία για να ξεπεράσουν γραφειοκρατικά εμπόδια και όπου χρειαστεί κάνει παρεμβάσεις στα συναρμόδια υπουργεία, καταλήγει ο αρμόδιος για τα υδροπλάνα σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.

Νέο θεσμικό πλαίσιο για αδειοδότηση

Μία από τις πρώτες αλλαγές που έφερε η σημερινή διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ήταν να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου οι εταιρείες του κλάδου να μπορούν να δρομολογήσουν αμέσως τα υδροπλάνα τους, μόλις αποκτήσουν τις σχετικές άδειες.

Μέχρι σήμερα υπήρχαν «κενά» στο θεσμικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα να δίνονται άδειες στις εταιρείες, όχι όμως και στα υδροπλάνα, τα οποία παρέμεναν καθηλωμένα.

Η μεγάλη αλλαγή που έφερε η νέα διοίκηση του Ταμείου είναι η ανάθεση στους κατά τόπους δήμους να αδειοδοτούν αυτοί τις εταιρείες με τα υδροπλάνα.

Με αυτόν τον τρόπο, σε περίπτωση που κάποια αδειοδοτημένη εταιρεία εγκαταλείψει το επενδυτικό της σχέδιο, η άδεια μεταβιβάζεται στον δήμο και άρα δεν χάνεται.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι «ο δήμος, δηλαδή ο προορισμός, αποκτά υπεραξία και καρπώνεται από την αδειοτότηση που είναι θωρακισμένη» τονίζει ο Α. Βλάχος και συμπληρώνει ότι «αυτό είναι κεντρικό στοιχείο στην πολιτική του ΤΑΙΠΕΔ, προωθεί δηλαδή την απόκτηση υπεραξίας για το δημόσιο συμφέρον».