Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Δυνατό rebound έκαναν την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στα πλοία capes αν και παραμένουν σε επίπεδα που δεν καλύπτουν το λειτουργικό κόστος των πλοίων. Παράλληλα χθες έγινε γνωστή και η πρώτη κατά πολλούς πώληση πλοίου τύπου capes για το 2019 με ζημία για τον πωλητή, ενώ όλο και περισσότερο οι πλοιοκτήτες capes στρέφονται σε εναλλακτικές πηγές εσόδων όπως είναι ο άνθρακας – το «μαύρο διαμάντι» όπως το αποκαλούν στη ναυτιλιακή αργκό.
Την προηγούμενη εβδομάδα ο δείκτης της ναυλαγοράς που αφορά τα capesize πλοία κατέγραψε άνοδο σχεδόν κατά 50%, καθώς χθες έκλεισε στις 459 έναντι 312 μονάδων την προηγούμενη Δευτέρα.
Χαμηλά τα κέρδη
Ωστόσο τα λειτουργικά κέρδη παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και κάτω από το OPEX για τα περισσότερα πλοία. Η στήριξη ήρθε κυρίως από τον αυξημένο αριθμό φορτίων που καταγράφηκαν από τις περιοχές της Κολομβίας και Νότιας Αφρικής. Ταυτόχρονα, οι εξαγωγές της Βραζιλίας αυξήθηκαν ελαφρώς, αλλά παραμένουν συγκριτικά σε σημαντικά χαμηλά επίπεδα. Οι προοπτικές βελτιώθηκαν κάπως, αλλά εξακολουθούν να είναι αρνητικές βραχυπρόθεσμα, καθώς τα στοιχεία της προσφοράς επισκιάζουν την τρέχουσα ζήτηση, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking.
Κινητικότητα στα panamax
Στα μικρότερου από τα capes μεγέθους πλοία τα Panamax σημειώθηκε κάποια κινητικότητα στις ναυλώσεις την περιοχή του Ατλαντικού δεν ήταν όμως αρκετή να δώσουν ώθηση στην αγορά. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της πτώσης του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος τα capes έρχονται τώρα να ανταγωνιστούν ευθέως τα panamax στην αγορά που θεωρείται πιο κοντά στα δεύτερα. Η μεταφορά άνθρακα εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 50% της συνολικής ζήτησης στα Panamax και άνω του 15% στα Capesize, ενώ παρόμοια επίπεδα ισχύουν και για τα μικρότερου μεγέθους πλοία Supramax και τα Handysize.
Ζήτηση για άνθρακα
Το «μαύρο διαμάντι» θα προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking και προσθέτει ότι o πιο εμπορεύσιμος τύπος είναι ο άνθρακας για την παραγωγή θερμότητας (thermal coal) ο οποίος καλύπτει το 38% της παγκόσμιας ζήτησης για ηλεκτροπαραγωγή. Παρά τις «πράσινες» πολιτικές και τους στόχους για περικοπές εκπομπών από πολλές χώρες, οι συνολικές παγκόσμιες εξαγωγές το 2018 αυξήθηκαν κατά περίπου 3,6%. Στην Ινδία, ένας από τους σημαντικότερους εισαγωγείς άνθρακα, οι εισαγωγές thermal coal αυξήθηκαν το 2018 με τον ταχύτερο ρυθμό που σημειώθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Με περίπου 75% η εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας εξακολουθεί να παράγεται από άνθρακα, αυτό δεν προκαλεί έκπληξη.
Θετικές είναι οι προοπτικές και για τις εισαγωγές άνθρακα από άλλες ασιατικές χώρες καθώς υπό κατασκευή για την επόμενη 5ετία είναι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος 40 GW. Στην Κίνα, οι εισαγωγές άνθρακα έχουν αυξηθεί σημαντικά από το 2016, όταν η απόφαση της κινεζικής κυβέρνησης να αντιμετωπίσει τα περιβαλλοντικά ζητήματα με τον κακής ποιότητας εγχώριο άνθρακα. Το 2018 οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 9%, ενώ και τα επόμενα χρόνια αναμένεται περαιτέρω αύξηση της ζήτησης.
Στην Ασία
Εν τω μεταξύ, η ζήτηση σε άλλες ασιατικές χώρες κινείται ανοδικά, καθώς χώρες όπως το Βιετνάμ, η Νότια Κορέα και οι Φιλιππίνες παρουσίασαν επίσης ισχυρή ανάπτυξη κατά τη διάρκεια του έτους τα τελευταία δύο χρόνια, με την πρόσθετη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύση άνθρακα λόγω του χαμηλότερου κόστους σε σύγκριση με άλλα ανταγωνιστικά καύσιμα. Παρ΄ όλα αυτά, υπάρχουν και περιοχές όπου η ζήτηση για άνθρακα μειώθηκε όπως στην Ε.Ε. όπου οι σχετικές με το κλίμα πολιτικές έχουν περιορίσει σημαντικά τη χρήση thermal coal, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν και νέα πτώση της ζήτησης κατά 5% το 2019.
Πτωτικά κινήθηκαν οι εισαγωγές και στην Ιαπωνία, ωστόσο σε κάθε περίπτωση η άνοδος της ζήτησης στη Νοτιοανατολική Ασία διατηρεί σε θετικές προοπτικές το εμπόριο στην περιοχή του Ειρηνικού και προσφέρει την περίοδο αυτή μία στήριξη στην αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Πάντως η Cargill εκτιμά ότι αργότερα μέσα στο έτος η αγορά θα ανακάμψει καθώς οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από Βραζιλία και Αυστραλία θα αυξηθούν ενώ θα σημειωθεί και εμπορική συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.
Η πρώτη πώληση
Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους η πρώτη πώληση πλοίου capes για το 2019 έγινε γνωστή χθες και αφορά το μεταφορικής ικανότητας 184.900 dwt Shinyo Challenger που χτίστηκε το 2002 σε κινεζικά συμφέροντα αντί 12 εκατ. δολ. Το πλοίο ανήκε στη Shinyo Shipping του Fred Cheng, ο οποίος φέρεται να είναι έτοιμος να πουλήσει ένα ακόμη cape, το 190.153 dwt Shinyo Endeavour (ναυπηγήθηκε το 2002), αντί 10,8 εκατ. δολ. Και τα δυο πλοία πουλήθηκαν με ζημιά 2 εκατ. δολ. το καθένα.